DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) OCI I ENOTURISME Codi 19635102
Ensenyament
Innovació en Enoturisme (Erasmus Mundus) (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
RUSSO , ANTONIO
Adreça electrònica jaume.salvat@urv.cat
antonio.russo@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, JAUME
RUSSO , ANTONIO
Web http://http://www.wintour-master.eu/en/what-is-wintour/structure-curriculum/
Descripció general i informació rellevant

Aquesta assignatura introdueix i desenvolupa els conceptes i qüestions principals pel que fa a la relació entre recursos i productes de turisme del vi , desenvolupament socioeconòmic i territorial en àrees i regions vitivinícoles, i l'experiència del visitant.  Consta de 5 mòduls temàtics, els quals inclouen classes frontals (aproximadament 30 hores), debat i activitats d'avaluació en classe, així com visites, conferències per experts i practicants i tallers mòbils durant visites de camp.

Els docents són experts en turisme, i concretament: desenvolupament del turisme; sistemes de producció de turisme locals; impactes i aspectes regionals de desenvolupament de turisme; administració de la destinació i planificació; gestió de la qualitat i l'experiència de visitant; marcs polítics i de governança dels sistemes turístics. Els docents no són experts d'enologia, però tenen una llarga experiència d'investigació i docència en l'anàlisi del desenvolupament turístic com a 'qüestió territorial' i dels factors que afavoreixen o impedeixen el desenvolupament sostenible del turisme en la destinació, així com la rellevància de la innovació per a aquest resultat i els seus fonaments socials i polítics.

Aquest tema està desenvolupat en relació estricta amb la regió de Tarragona (que inclou regions de destinació diferents, més o menys especialitzades en turisme de vi, i 7 denominacions d'origen) com a exemplars dels conceptes, qüestions i problemes explorats en classe; des d'aquest punt de vista, les visites de camp i les altres activitats fora de classe ofereixen un entorn únic per aprofundir i testar el coneixement adquirit en classe, al 'món real'


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aprofundir en el funcionament dels sistemes turístics i adquirir coneixements sobre els principis de desenvolupament, gestió i governança de destinacions enoturístiques des d’una perspectiva sostenible, responsable i competitiva.
 A5 Dissenyar i implantar estratègies innovadores per al desenvolupament de productes i destinacions d’enoturisme.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer casos d'anàlisi de les destinacions i mercats turístics (enoturisme)
Comprendre el funcionament del sistema de producció i consum enoturístic
Apendre els diferents models de desenvolupament de l'enoturisme
 A5 Identificar i distingir els diferents tipus d'experiències i productes enoturístics
Conèixer els factors d'innovació en el desenvolupament de productes i activitats d'oci
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe)
L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa)
 CT7 Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tendències en turisme i oci. Destinacions, mercats i fluxos
Tendències en el desenvolupament de l’enoturisme. El sistema enoturístic
El desenvolupament turístic de les regions vitivinícoles. Factors clau, condicions i problemes de sostenibilitat - El procés de desenvolupament turístic: dimensions i models espacials i econòmics
- Productes vitivinícoles i paisatges com a actius turístics
- Temes socials i sostenibilitat en el desenvolupament de l’enoturisme
- Problemes de desenvolupament regional per a les zones rurals
Models de desenvolupament enoturístics - Experiències en col·laboracions públiques / privades
- La governança del sistema enoturístic
Gestionar l’experiència i la qualitat en enoturisme: conceptes, models, bones pràctiques
- Gestió de la qualitat i l’experiència en enoturisme
- Enoturisme arreu del món: conceptualitzacions, models, bones pràctiques de casos internacionals.
- Casos en cellers, rutes, museus i esdeveniments enoturístics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A5
16 24 40
Seminaris
A3
A5
CT1
10 12 22
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT7
25 32.5 57.5
Treballs col·laboratius.
A3
A5
CT1
CT7
6 18 24
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves objectives de tipus test
A3
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de les temàtiques fonamentals del curs
Seminaris Treball especialitzat amb participació de ponents externs
Pràctiques de camp/sortides Activitat de coneixement d'experiències i dinàmiques enoturístiques de referència in situ
Treballs col·laboratius. Treball de recerca original, en grup, sobre un tema decidit amb els docents
Atenció personalitzada Sessions de tutoria individuals i de grup amb els estudiants

Atenció personalitzada
Descripció

Reunions individuals o de grup, presencials o en línia, s'organitzaran a petició dels estudiants a un dels docents una mitja hora abans o després dels horaris de classe, o en altres moments segons disponibilitat, durant tot el període lectiu i d'exàmens.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A3
A5
CT1
L’assistència i la participació són una part integral del procés d’aprenentatge, que s’avalua transversalment mitjançant un “bonus” a la nota
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT7
Un quadern de camp relatiu a les activitats d'interès per a l'assignatura fetes durant les sortides serà lliurat als professors al final del període de classes. L’avaluació té en compte la profunditat, les referències creuades, el tracte personal i la integritat de les observacions 30%
Treballs col·laboratius.
A3
A5
CT1
CT7
"Projecte en equip" en grups de 3-4 estudiants sobre el potencial de una destinació enoturística / el disseny d'un nou producte / les pautes per a un pla de desenvolupament, que es presentarà oralment a classe (50% d'aquesta part de la nota) i es lliurarà com a assaig escrit (50%). Temes a decidir juntament amb els professors durant el mes de novembre. 40%
Proves objectives de tipus test
A3
Test de preguntes amb respostes múltiples sobre tot el contingut de la assignatura 30%
Altres  

Un bònus de 0 a 1 punt a la nota global es concedirà als estudiants en la base de la seva performance (nivell d'activitat, pertinència de les intervencions) en els workshop finale del Bloc 5 (classes #5.12 i #5.13)

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'estudiant no aprova la nota global o la vol pujar en els casos que es quedi molt fluixa, se'l donarà la possibilitat de fer un examen de recuperació que cobreixi la part de la avaluació que s'ha de remeiar. La prova consistirà en un assaig escrit sobre un tema decidit pels docents


Fonts d'informació

Bàsica

ELS MATERIALS D'ESTUDI AFEGITS RECOMANATS S'INDIQUEN PER PART DELS DOCENTS DESPRÉS DE CADA CLASSE. 

EL SEGÜENT ÉS UN LLISTAT DE MATERIALE D'ESTUDI OBLIGATORIS:

  • Bramwell, B. (1994). Rural tourism and sustainable rural tourism. Journal of Sustainable Tourism 2(1-2), 1-6
  • Butler, R.W. (1980) The concept of the tourist area life-cycle of evolution: implications for management of resources. Canadian Geographer 24 (1), 5-12
  • Croce, E. (2010) Food and wine tourism: integrating food, travel and territory. Wallingford, UK. CABI.
  • Everett, Sally (2016) Food and drink tourism. Principles and Practice.London. Sage.
  • Getz, D. (2000) Explore wine tourism: management, development and destinatuons. New York, Cognizant.
  • Hall, C.M & Sharples, L. (2008) Food and wine festivals and events around the world|b: development, management and Markets. Oxford, UK. Butterworth-Heinemann
  • Hall, C.M. et al (eds.) (2000) Wine tourism around the world: development, management and Markets.  . Oxford, UK. Butterworth-Heinemann
  • Mitchell, R., Charters, S., & Albrecht, J. N. (2012). Cultural systems and the wine tourism product. Annals of Tourism Research, 39(1), 311-335.
  • Murphy, J. (2006) Electronic Marketing and Wine Tourism. In Carlsen, J. and Charters, S. (ed) Global wine tourism: Research, management and marketing. Cabi, pp. 110-122
  • Ritchie, J. B., & Crouch, G. I. (2003). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Cabi. CHAPTERS 2-3
  • Uriely, N. (2005). The tourist experience: Conceptual developments. Annals of Tourism research 32(1), 199-216
Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ADAPTACIÓ A LA GEOGRAFIA/19635203
ADAPTACIÓ A L'ECONOMIA/19635204
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent