Type A
|
Code |
Competences Specific |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1. Introducció |
Què és un problema d'optimització?
Tipus de problemes d'optimització
Tècniques d'optimització, algorismes i programari comunament utilitzat (GAMS) |
2. Optimització basada en el càlcul matemàtic |
Diferents tipus de problemes d'optimització.
Definicions i conceptes.
Condicions d'òptim per a problemes sense restriccions amb una o més variables
Problemes amb restriccions: les condicions de Karush-Kuhn-Tucker
Problemes de programació convexa
|
3. Programació lineal |
Modelatge de problemes de programació lineal
Interpretació gràfica
Condicions d'optimalitat i dualitat del model de programació lineal
L'algorisme símplex
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS)
Anàlisi de la sensibilitat dels resultats |
4. Programación no lineal |
Algorismes numèrics per a problemes d'optimització amb una o més variables
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS) |
5. Programació discreta i mixta |
Models d’optimització amb variables binàries i/o senceres.
L’algorisme de branch & bound.
Modelatge de problemes de presa de decisions utilitzant variables binàries.
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS) |
6. Problemes de xarxa de flux |
Representació simbòlica en forma de grafs
Problemes del camí més curt.
Planificació i control de projectes: diagrames CPM/PERT
Els problemes de transport, de flux màxim, asignació i flux de cost mínim
Models de programació mixta: l'arbre de mínima envergadura i el problema del viatjant
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS) |
7. Introducció als simuladors de processos |
Tutorials dels simuladors de procés més comuns: ASPEN/HYSYS. Aplicació al projecte integrat (API-3): balanços de matèria i energia (PFD) i cinètica de les reaccions químiques del procés |
8. Síntesi de xarxes de bescanviadors de calor |
Diagrama de cascada d'energia. Model de programació lineal (LP) per al cost mínim de les utilitats. Model de programació lineal mixta (MIP), nombre mínim d'unitats i cost total mínim. Aplicació al projecte integrat (API-3). |
9. Control |
Aplicació pràctica d'estratègies de control i sintonització de controladors en equips físics amb llaços de control |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
15 |
14.214 |
29.214 |
Lecture |
|
26 |
24.6376 |
50.6376 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
15 |
14.214 |
29.214 |
Preliminary project |
|
75 |
32.1427 |
107.1427 |
Personal attention |
|
0 |
1 |
1 |
|
Mixed tests |
A1.1 | A1.3 | A2.3 | A4.9 | A4.10 | A5.1 | A5.2 | A5.3 | A5.4 | B1.2 | B2.1 | B2.2 | B3.1 | B3.2 | B3.3 | B4.1 | B4.2 | B4.3 | B4.4 | B5.1 | B5.2 | B5.3 | |
4 |
3.7904 |
7.7904 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Un o diversos mòduls (tallers) on els estudiants rebran la formació que els permetrà, durant el curs, desenvolupar competències tals com treball en equip i cooperació, lideratge (amb i sense càrrec) o gestió de conflictes. |
Lecture |
A les sessions magistrals el professor introduirà al llarg del curs els nous conceptes de coneixements bàsics i metodològics que els alumnes aniran aprenent i aplicant gairebé en paral.lel |
Problem solving, exercises in the classroom |
Alguns dels mètodes d'optimització tractats en el curs es poden aplicar, per a problemes de petita grandària, a mà (és a dir, amb paper, llapiç i calculadora científica). A més, l'aplicació d'aquests mètodes a problemes de petita grandària ajudarà els estudiants a assimilar part dels coneixements bàsics propis de l'assignatura.
D'altra banda, utilitzant el programari i llenguatge GAMS, els estudiants plantejaran i resoldran amb l'ajut de l'ordinador diferents problemes (possiblement mitja dotzena) d'optimització de diferents tipus.
|
Preliminary project |
Els estudiants treballaran en equip, en un projecte de disseny preliminar d'un procés químic on aplicaran els conceptes i coneixements bàsics que aniran adquirin a l'assignatura (també s'incorporaran alguns objectius d'aprenentatge d'altres assignatures del tercer curs).
El professors tutors portaran a terme el seguiment del treball dels equips d'estudiants, amb reunions periòdiques dins l'horari de classe expressament establert. La freqüència de les reunions serà més o menys elevada en funció de les disponibilitats de força docent de l'assignatura i del nombre d'estudiants que s'hi hagin matriculat.
Una part dels objectius d'aprenentatge (equivalent a 24 hores presencials) es durant a terme en sessions pràctiques al laboratori 304. L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria; en concret, l'absència injustificada en més d'un 20% de les sessions de laboratori programades tindrà com a resultat una avaluació de 0/10 a l'apartat de Pràctiques |
Personal attention |
Els estudiants podran reunir-se amb els diferents professors de l'assignatura tot fent ús dels seus respectius horaris d'atenció a l'alumne (consistent en un mínim de 6 hores/setmana), els quals es faran públics, com indica la normativa, al començament de cada quadrimestre. |
Description |
Els estudiants podran consultar, dins dels respectius horaris d'atenció, amb els professors de teoria (i pràctiques) de l'assignatura, és a dir, amb els professors responsables dels respectius objectius d'aprenentatge de l'assignatura (SAPQ). Els horaris d'atenció dels professors de l'assignatura es publicaran a l'espai Moodle. L'estudiant haurà de demanar cita prèvia all professors de l'assignatura mitjançant un
missatge de correu electrònic, o utilitzant un missatge de fòrum del
propi espai Moodle.
A més, en l'àmbit de l'avantprojecte integrat (API-3), cada equip de projecte tindrà assignat un professor-tutor. Hom establirà un calendari de reunions entre els professors-tutors i els seus respectius equips durant les hores de classe dedicades al projecte integrat.
Les consultes que es puguin dur a terme en modalitat presencial es realitzaran als despatxos dels professors de l'assignatura. Si, en funció de l'evolució de la situació sanitària al llarg del quadrimestre, calgués adaptar les consultes a modalitats no presencials, hom podria utilitzar (depenent de les circumstàncies concretes en cada moment):(a) El Fòrum de Dubtes de l'espai Moodle de l'assignatura(b) Sessions en línia que els professors generaríem específicament per a aquest propòsit (i en faríem pública la forma d'accedir-hi a través de l''espai Moodle de l'assignatura)
|
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Preliminary project |
|
Treball en equip en el projecte integrat. Hom avaluarà una presentacio i un informe al final de cada quadrimestre.
No serà possible aprovar l'assignatura si en aquest apartat no s'obté una nota mínima de 4,5/10
|
60% |
Mixed tests |
A1.1 | A1.3 | A2.3 | A4.9 | A4.10 | A5.1 | A5.2 | A5.3 | A5.4 | B1.2 | B2.1 | B2.2 | B3.1 | B3.2 | B3.3 | B4.1 | B4.2 | B4.3 | B4.4 | B5.1 | B5.2 | B5.3 |
|
Hi haurà dues proves individuals (exàmens), una a cada quadrimestre. Cada prova tindrà un pes del 40/3% (13,3%) de la nota final.
Per a la part pràctica (sessions de treball al laboratori) hom valorarà l'informe de pràctiques (nota de grup). La nota de la part pràctica tindrà un pes del 40/3% (13.3%) en la nota final.
No serà possible aprovar l'assignatura si en aquest apartat no s'obté una nota mínima de 4,5/10 |
40% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Segona convocatòria: la part d'avantprojecte no és recuperable. Només es recupera en segona convocatòria, dins de la part de continguts propis (Proves mixtes, 40%), la part corresponent a les dues proves individuals, mentre que es manté per a la segona convcoatòria la nota de la part pràctica. La nota d'Avantprojecte també es manté per a la segona convocatòria. En segona convocatòria, es manté el requisit de nota mínima de 4,5/10 en la part de Proves mixtes per a aprovar l'assignatura. Durant les proves avaluatives de tipus presencial, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. En totes les proves individuals que, depenent de les circumstàncies en cada moment, s'haguessin de portar a terme en línia (de forma no presencial), l'estudiant haurà de disposar dels mitjans tecnològics imprescindibles (com a mínim, un telèfon mòbil intel·ligent, o millor una tauleta o ordinador, i connexió a Internet). La URV posarà els recursos tecnològics necessaris a disposició dels estudiants que ho necessitin (possiblement, a través dels serveis oferts en el CRAI del Campus).
|
Basic |
Rardin, R. L., Optimization in Operations Research, Prentice Hall, 1998
Edgar, Th. F., Himmelblau, D. M., Lasdon, L. S, Optimization of Chemical Processes, McGraw-Hill, 2na ed., 2001
Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A. W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, 1997
|
|
Complementary |
|
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
DESIGN OF HEAT EXCHANGE OPERATIONS/20204112 | INDUSTRIAL SAFETY/20204113 | TECHNICAL THERMODYNAMICS/20204115 | UNIT OPERATIONS LABORATORY/20204121 | PROJECT MANAGEMENT/20204101 | DESIGN OF SEPARATION OPERATIONS/20204122 | CONTROL AND INSTRUMENTATION/20204105 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
FUNDAMENTALS OF PROCESS ENGINEERING/20204116 | COMPUTING IN PROCESS ENGINEERING/20204002 | CHEMICAL KINETICS AND REACTOR DESIGN/20204124 | MATHEMATICS I/20204005 | THERMODYNAMICS/20204114 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|