Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1.1 |
Aplicar efectivamente el conocimiento de las materias básicas, científicas y tecnológicas propias de la ingeniería. |
| A5.1 |
Conocimientos sobre balances de materia y energía, biotecnología, transferencia de materia, operaciones de separación, ingeniería de la reacción química, diseño de reactores, y valorización y transformación de materias primas y recursos energéticos (QI1) |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1.1 |
Aplica correctamente los balances de materia y energía, biotecnología, transferencia de materia, operaciones de separación, ingeniería de la reacción química, diseño de reactores, y valorización y transformación de materias primas y recursos energéticos.
| | A5.1 |
Describe las operaciones de etapas de equilibrio más típicas, los equipos necesarios y el concepto de etapa de equilibrio. Calcular el balance de materia, líneas de operación, número de etapas de equilibrio mediante métodos gráficos.
Describe el equipo necesario para sistemas de contacto continuo. Cálculo del balance de materia diferencial y el Número de Unidades de Transferencia (NTU).
Describe los diferentes tipos de destilación: flash, destilación con reflujo, y sus equipos. Calcula las líneas de operación, el número de etapas por el método de McCabe-Thiele y la relación de reflujo mínima.
Encuentra en la literatura los valores de las propiedades físicas y termodinámicas.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Introducció |
Característiques i tipus d'operacions de separació. |
Operacions d'etapes d'equilibri |
Equip. Etapa d'equilibri. Balanç de matèria. Línies d'operació. Càlculs per mètodes gràfics. El mètode del factor d'absorció (Kremser). |
Destil·lació binària |
Destil·lació flash (vaporitzador). Destil·lació amb reflux. Equip. Línies d'operació. Càlcul del nombre d'etapes per el mètode del McCabe-Thile. Concepte i avaluació d'eficàcia d'etapa. L'equació de Fenske (nombre mínim d'etapes). Relació de reflux mínim. Altura d'una unitat de transferència (HETP). Destil·lació discontínua (batch). |
Destil·lació multicomponent |
Components clau. Selecció de la pressió d'operació. Mètodes "short-cut". Mètodes rigorosos. Aplicació de simuladors. Separacions difícils: destil·lació extractiva/azeotròpica. Síntesis de seqüencies de separació. |
Hidrodinàmica de columnes de contacte gas-líquid |
Descripció i disseny de plats de campana, vàlvules i perforats. Disseny de columnes de rebliment. Disseny de columnes de contacte gas-líquid: Dimensionat, elecció i dimensionat dels elements interns. |
Extracció líquid-líquid |
Diagrames ternaris, equips, extracció contracorrent sense reflux ens sistemes immiscibles o parcialment miscibles. |
Separació amb membranes |
Producció i caracterització
Definicions d'operació
Aplicacions
Exemples d'utilització |
Principis bàsics d'operacions de transferència de matèria |
Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència mitjançant correlacions empíriques. |
Separadors gas-líquid-sòlid |
Separadors líquid-sòlid, líquid-líquid, gas-líquid, gas-sòlid: Tipus i aplicacions. Selecció i dimensionat. |
Absorció de gasos |
Equips de contacte continu. Balanç de matèria diferencial. Nombre d'unitats de transferència (NTU): correlacions empíriques i models |
Extracció supercrítica |
Extracció d'un solut aprofitant les propietats supercrítiques dels solvents utilitzats.
El CO2 com a solvent en l'extracció supercrítica
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
0.5 |
0.75 |
1.25 |
Sesión magistral |
|
48.5 |
72.75 |
121.25 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
15.5 |
24 |
39.5 |
Atención personalizada |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Pruebas prácticas |
|
14 |
21 |
35 |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
10 |
15 |
25 |
Pruebas prácticas |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atención personalizada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
descripción |
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas prácticas |
|
Exercicis a entregar.
Freqüència: de tres a quatre exercicis al llarg de cada quadrimestre |
15% |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
Dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) amb el mateix pes en l'avaluació (42.5% cada prova).
Existeix la possibilitat que aquestes dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) es divideixin en dues proves parcials per quadrimestre.
|
85% |
Pruebas prácticas |
|
|
|
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per fer mitja de les diferents parts en el procés d'avaluació contínua cal: 1) Obtenir almenys un 3.5 sobre 10 en la part d'exercicis a entregar (corresponent a cada quadrimestre) i en l'encàrrec de predisseny d'una planta de procés (Avantprojecte integrat). 2) Obtenir una mitja de 4.0 sobre 10 entre les dues proves d'avaluació generals corresponents a cada quadrimestre. Segona convocatòria: Es realitzarà una prova d'avaluació amb un pes del 85% que substituirà les dues proves d'avaluació generals realitzades durant el procés d'avaluació contínua. Es mantindran les avaluacions dels exercicis a entregar però caldrà obtenir una mitja de 4.5 sobre 10 en la prova d'avaluació per fer mitja. En segona convocatòria la nota a obtenir no pot superar el 70% de la màxima. |
Básica |
Seader, J.D., Henley, E.J., Roper D.K., separation Process Principles. Chemical and Biochemical Operations, John Wiley & Sons, Inc., 2011
McCABE, W.L., SMITH, J.C. HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993
M. Mulder, Basic Principles of Membrane Technology, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht (Netherlands), 1997
|
|
Complementaria |
HINES, A.L., MADDOX, R.N., Mass Transfer. Fundamentals and Applications, Prentice-Hall, 1985
PERRY, H.R., CHILTON, C.H.,, Chemical Engineers Handbook, McGraw Hill, 1997
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
LABORATORIO INTEGRADO DE OPERACIONES UNITARIAS/20204121 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FUNDAMENTOS DE INGENIERÍA DE PROCESOS/20204116 | LABORATORIO INTEGRADO DE TERMODINÁMICA Y CINÉTICA QUÍMICAS/20204120 | COMPUTACIÓN EN INGENIERÍA DE PROCESOS/20204002 | LABORATORIO INTEGRADO DE FENÓMENOS DE TRANSPORTE Y MECÁNICA DE FLUIDOS/20204119 | PROCESOS Y PRODUCTOS QUÍMICOS/20204117 | MATEMÁTICAS II/20204006 | MATEMÁTICAS III/20204007 | CINÉTICA QUÍMICA Y DISEÑO DE REACTORES/20204124 | FENÓMENOS DE TRANSPORTE/20204125 | INGENIERÍA FLUIDOMECÁNICA/20204110 | MATEMÁTICAS I/20204005 | TERMODINÁMICA/20204114 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|