IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) GÈNERE, CIÈNCIA I CANVI SOCIAL Code 20204220
Study programme
Grau en Enginyeria Química (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa Quart 2Q
Modality and teaching language
Prerequisites
Department Dret Públic
Història i Història de l'Art
Coordinator
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
E-mail inma.pastor@urv.cat
annamaria.sanchez@urv.cat
Lecturers
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
SÁNCHEZ ARAGÓN, ANNA MARIA
Web
General description and relevant information

Aquesta és una assignatura transversal per diferents graus de la URV en què s’aplicarà la perspectiva de gènere als continguts dels diversos àmbits del coneixement. L’objectiu és donar a conèixer les desigualtats actuals entre homes i dones i donar eines a l’alumnat per comprendre les seves causes així com plantejar mecanismes per promoure la igualtat efectiva entre homes i dones des de la pràctica professional de cada àmbit de coneixement.

L’assignatura tindrà una estructura modular de manera què l’estudiant cursarà obligatòriament dos mòduls amb continguts genèrics i triarà, a més a més, diversos mòduls amb continguts específics segons els seus interessos i els crèdits de l’optativa en el seu grau.

Aquesta assignatura s'impartirà en modalitat virtual que combina la docència síncrona i la asíncrona. En concret es preveuen tres sessions síncrones que són obligatòries al llarg del quadrimestre: una sessió a l'inici, una sessió cap a la meitat i la darrera sessió cap al final del quadrimestre. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais virtuals) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura. Totes les sessions previstes es faran en horari de dimecres de 15h a 18h.

Les tres sessions síncrones  es preveuen per les dates següents, si no hi ha modificacions posteriors i a falta de confirmar més endavant:

Sessió 1 (inicial): seminari introductori: Igualtat, ciència i política. Canal teams de l'assignatura

Dimecres 21 de febrer de 2024: 15,00h - 18,00h

Sessió 2 (intermèdia): seminari Indicadors amb perspectiva de gènere e informes amb impacte de gènere.  Canal teams de l'assignatura

Dimecres 6 de març de 2024: 15,00h – 18,00h

Sessió 3 (final): Dret humans i eines d’avaluació de les polítiques d’igualtat.  Canal teams de l'assignatura

Dimecres 24 d'abril de 2024: 15,00h – 18,00h


Competències
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Mòduls generals:
1. Dones, moviments feministes i estudis de gènere
2. De les revolucions feministes a les polítiques per la igualtat

Mòduls específics:
3. Cooperació, conflictes internacionals i drets humans
4. Violència de gènere
5. Mercat de treball, economia i plans d’igualtat
6. Arquitectura i urbanisme
7. Ciència i tecnologia
8. Desigualtats en salut
1.1. Introducció al sistema sexe/gènere
1.2. Marc conceptual sobre la igualtat i la desigualtat
1.3. Definició i contingut de la perspectiva de gènere

2.1. Què són les polítiques d’igualtat?
2.2. Definició del mainstreaming de gènere
2.3. Polítiques sectorials en matèria d’igualtat d’oportunitats
2.4. Sobre la discriminació i els drets de les dones.

3.1. La cooperació internacional amb perspectiva de gènere
3.2. Els drets humans de les dones
3.3. El dret internacional humanitari i les vulneracions de drets humans per raó de gènere: especial referència a la violència sexual als conflictes armats.
3.4. Desplaçaments forçats i gènere

4.1. La desigualtat com a causa de la violència de gènere
4.2. Violència domèstica i violència de gènere
4.3. La violència de gènere com a vulneració dels drets humans
4.4. Prevenció i sensibilització contra la violència de gènere
4.5. Protecció de les víctimes

5.1. Marc institucional de la igualtat en l’àmbit laboral
5.2. Polítiques d’accés i inserció al mercat laboral
5.3. La corresponsabilitat
5.4. L’economia feminista
5.5. Plans d’igualtat a les empreses

6.1. Les dones i l'espai públic
6.2. L’espai i les ciutats amb perspectiva de gènere
6.3. Urbanisme amb perspectiva de gènere.

7.1. Falsetats científiques
7.2. Els silencis i les invisibilitzacions de les dones a la ciència
7.3. Noves tecnologies i perspectiva de gènere.
7.4. Biaxos de gènere a la pràctica científica i investigadora

8.1. La influència del sistema sexe/gènere en la salut
8.3. La perspectiva de gènere en les polítiques públiques de salut
8.4. Epidèmies i afectació diferenciada

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CT7
8 0 8
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CT7
3 27 30
Webminari
CT7
1 8 9
Treballs
CT7
2 12 14
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 10 11
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries La primera sessió presencial servirà per explicar el funcionament de l'assignatura i fer una primera aproximació als continguts bàsics que haura de cursar l'alumnat. També s'explicaran els criteris d'avalaució i les tasques que hauran de dur a terme els i les alumnes.
Sessió Magistral Al llarg de l'assignatura es preveuen tres sessions presencials. Cada sessió presencial comptarà amb una ponència centrada en la temàtica de la sessió. A més a més, cada tema o mòdul contindrà un material bàsic amb un format divers en cadascun d'ells on s'hi inclouran els continguts teòrics a treballar a classe.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Donat el format virtual d'aquesta assignatura es preveu una part de treball autònom per part de l'alumnat a partir de lectures així com visionat de material audiovisual.
Webminari Per cada tema es preveu un webinari on es treballaran els continguts donats a les sessions magistrals, afavorint la participació activa de l'alumnat.
Treballs Es preveu que al llarg de l'assignatura cada alumne realitzi un treball (en forma d'assaig) per aprofundir en un tema. Es una feina que es realitzarà fora de l'aula.
Atenció personalitzada Temps que cada professor o professora reserva per atendre i resoldre, de forma individual, els dubtes que puguin tenir els i les estudiants.

Atenció personalitzada
Description

Durant el curs s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria serà virtual. A principis de curs s’informarà, a través del Moodle, a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada: horaris, modailitat, etc. Inicialment, es preveu dedicar una sèrie d'hores d'atenció personalitzada a través d'alguna de les eines previstes al moodle per tal que l'alumnat pugui plantejar qualsevol dubte o necessitat docent al professorat. També es preveuen sessions de tutoria col·lectiva per resoldre dubtes. Les dates de les sessions estaran detallades al moodle.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
CT7
Es demanarà l’elaboració d’un assaig on l’estudiant haurà d’explicar com aplicar la perspectiva de gènere en relació a un àmbit o una matèria concreta de la seva pròpia disciplina. 20%
Proves objectives de tipus test
Com a prova d'avaluació es preveu un examen tipus test. De cada bloc/mòdul es prepararan preguntes curtes de tipus test i cada estudiant hi trobarà les preguntes corresponents als mòduls que hagi cursat. 70%
Others  

Assistència i participació a les sessions presencials i/o realització d'un curs MOOC dels indicats a les sessions presencials.

10%
 
Other comments and second exam session

Es podrà substituir l'elaboració de l'assaig per la realització d'un curs MOOC. Això es concretarà en el Moodle a inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

ANKER, R. (1997): «Theories of occupational segregation by sex:Anoverview», International Labour Review ,núm. 136, vol. 3, pp. 315-339.

ARENAS, M. (2010): «Elestado de la negociación colectiva en materia deplanes de igualdad», Aranzadi Social: Revista Doctrinal , núm. 22, vol. 2.

ASTELARRA, J. (2004). Políticas de género en la Unión Europea yalgunosapuntes de América Latina . Serie Mujer y Desarrollo, 57. Santiagode Chile.CEPAL

Bañón i Martínez, R.(coord.) (2003): La evaluación de laacción y de laspolíticas públicas , Madrid, Díaz Santos.

BELZUNEGUI, A. y PASTOR, I. (2011):“Género y pobreza, ¿feminización osocialización de la pobreza en España?”, RevistaBarataria , 12, pp. 185-199.

Bustelo, M. (2004): La evaluación de las políticas de género enEspaña ,Madrid, Catarata.

Bustelo, M.,Lombardo, E. (2007): Políticas deigualdad en España y en Europa, Madrid, Cátedra.

CAPRILE, M. (coord.)(2012): Guía práctica para la inclusiónde laperspectiva de género en los contenidos de la investigación . Fundación CIREM,Madrid.

Comisión Europea (1998): 100 Palabras para la igualdad. Glosariode términosrelativos a la igualdad entre hombres y mujeres , ComisiónEuropea, DirecciónGeneral de Trabajo, Relaciones Laborales y Asuntos Sociales.

Comisión Europea (2006): 2005 Informe de la Comissió al Consell,alParlament Europeu, al Comitè Econòmic i Social Europeu i al Comitè delesregions sobre la Igualtatentre dones i homes . Brussel·les: ComissióEuropea.

Comité Económico y Social Europeo (2010): The roadmap for equality betweenwomen and men (2006-2010) andfollow-up strategy , Bruselas, Consejo de Europa.

Consejo de Europa (1999): «Mainstreaming de género. Marco conceptual,metodologías y presentaciónde buenas practicas. Informe final de lasactividades del Grupo deespecialistas en mainstreaming» SerieDocumentos 28,Madrid, Instituto de la Mujer – Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

de Lauretis, T. (1996). “La tecnología delgénero”. En Mora. Revista delÁrea Interdisciplinaria de Estudios de la Mujer,2, Pág. 6-34. (en línea:http://genero.institutos.filo.uba.ar/sites/genero.institutos.filo.uba.ar/files/revistas/adjuntos/Mora2.pdf).

Dema, S. (2000): A la igualdad por la desigualdad: la acciónpositiva comoestrategia para combatir la discriminación de las mujeres, Oviedo, KRK.

ELY, R. y MEYERSON, D. (2000): «Theories of Gender in Organizations: ANewApproach to Organizational Analysis and Change», en Staw, B. y Sutton,R.(eds.), Research in Organizational Behaviour . CT JAI Press, Greenwich.

Emakunde (2004): Manual de evaluación con enfoque de género ,Vitoria,Instituto Vasco de la Mujer

Lombardo, E. (2003):«El mainstreaming de género en la Unión Europea» Aequalitas.Revista Jurídica de Igualdad de Oportunidades entre Mujeresy HombresVol.10-15:6-11.

Giménez, Ana (dir.) (2019) Las respuestas del derecho ante la violencia de género desde un enfoquemultidisciplinar. Pamplona. Thomson Reuters Aranzadi.

Lagarde y de los Ríos, M. (1996) “Géneros y feminismo. Desarrollo Humano ydemocracia”.Cuadernos inacabados nº25, Editorial Horas y horas. Colección Lasfemineras. Madrid 1997 (3ª edición).

Letablier, M. T. (2007): “El trabajo de ‘cuidados’ y su conceptualizaciónen Europa”, en PRIETO, C. (dir.), Trabajo, género y tiemposocial. Madrid:Hacer-UCM

Merino Sancho, Victor (2019). “La (a)simetría de género en elconcepto de violencia: una propuestade reforma de la Ley Orgánica 1/2004tras el Convenio de Estambul”. Anuariode filosofía del derecho , Nº35, 2019, págs. 93-126.

Merino Sancho, Victor (2016). “El Sistema Europeo Común de Asiloante las demandas deasilo por razones de género”. Documentaciónsocial , ISSN 0417-8106, Nº180, 2016 (Ejemplar dedicado a: Cuestionandoel mito de "la crisis de losrefugiados": ¿el naufragio de Europa?), págs.185-201

Monogràfico de la revista Feminismo/s nº 18. 2011. Salud pública desde laperspectiva degénero: hitos e innovación / coord. por MaríaTeresa Ruiz Cantero

Organización Mundial de la Salud (OMS). Integración dela perspectiva degénero en la labor de la OMS. Ginebra 2002

Panisello,Maria Luisa, and Inma Pastor. "Health with equality: aproposal for theincorporation of the gender perspective in health caresystems/Salud conigualdad: una propuesta para la incorporación de laperspectiva de género enlos sistemas sanitarios." Ciência & Saúde Coletiva, vol. 20, no. 5,2015, p. 1555+.

Pastor,Inma; Román, Laura;Zapata, Martha(coord.) (2017).Políticas de igualdad de género e integración en Europa y América Latina. Pamplona.Thomson Reuters Aranzadi.

Pastor-Gosálbez, Inma;Belzunegui-Eraso, Ángel; Calvo Merino, Marta; Pontón Merino, Paloma (2021)“La violencia de género en España: un análisis quince años después de la Ley1/2004”. Reis: Revista Española De Investigaciones Sociológicas, 174. Pp. 109-128.(http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.174.109)

Pastor, M. Inmaculada; Martín, M.Victoria;Ruiz, Rocio (2021) “Políticas de exclusión social y perspectiva de género en laUnión Europea” en Belzunegui, A.; Moreno, L. La Agenda Social Europea: Cohesión Social y Lucha contra lasDesigualdades en Europa . Thomson Reuters Aranzadi.

Pastor, M. Inmaculada; Trujillo Cristofanini,Macarena (editoras) (2021/en prensa): “La violencia contra las mujeres desdelas ciencias sociales. Análisis crítico y propuestas para su comprensión”.Tecnos. 1-194.

Pastor-Gosálbez, Inma;Belzunegui-Eraso, Ángel; Calvo Merino, Marta; Pontón Merino, Paloma (2021)“La violencia de género en España: un análisis quince años después de la Ley1/2004”. Reis: Revista Española De Investigaciones Sociológicas, 174. Pp. 109-128.(http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.174.109)

Pastor, M. Inmaculada; Martín, M.Victoria;Ruiz, Rocio (2021) “Políticas de exclusión social y perspectiva de género en laUnión Europea” en Belzunegui, A.; Moreno, L. La Agenda Social Europea: Cohesión Social y Lucha contra lasDesigualdades en Europa . Thomson Reuters Aranzadi.

Pastor, M. Inmaculada; Trujillo Cristofanini,Macarena (editoras) (2021): “La violencia contra las mujeres desdelas ciencias sociales. Análisis crítico y propuestas para su comprensión”. Tecnos. 1-194.

Prieto, C.; Pérez de Guzmán, S.(2013) “Desigualdades laborales de género,disponibilidad temporal ynormatividad social”, Reis nº141, Enero-Marzo 3102,pp. 113-132

Rohlfs, Isabela;Borell, Carme y Fonseca M do C. (2000). Género,desigualdades y saludpública: conocimientos y desconocimientos. GacetaSanitaria; 14 (3):60-71.

Sánchez de Madariaga, Inés y Cantero, María TeresaRuiz (2014)."Oportunidad de integración de la perspectiva de género eninvestigación einnovación en salud en Europa: red COST genderSTE". Gaceta Sanitaria, 28(5): 401-404

TORNS, Teresa; RECIO, Carolina(2012). “Desigualdades de género en el mercado de trabajo entre la continuidady la transformación”. Revistade economía crítica ,nº.14, 2012,págs. 178-202

Cursos MOOC:

https://canvas.instructure.com/courses/1753732

http://www.gendertraining.eu/toolkit/mooc/

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.