IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) MÈTODES ESTADÍSTICS DE L'ENGINYERIA Code 20224008
Study programme
Grau en Enginyeria Mecànica (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Segon 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
E-mail alberto.fernandez@urv.cat
roger.girbes@urv.cat
francisco.berto@urv.cat
mostafa.zarandi@urv.cat
Lecturers
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
GIRBES BALAGUE, ROGER
BERTO ROSELLÓ, FRANCISCO
ZARANDI , MOSTAFA
Web
General description and relevant information

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA:

Aprendre a recollir i a analitzar dades eficientment: descripció i interpretació de dades, mostreig, estimació, contrast d’hipòtesis, anàlisis de la variància amb un i dos factors, determinació de models de regressió.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A3.1 Capacitat per a la resolució dels problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'enginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorísmica numèrica, estadística i optimització (FB1)
Type B Code Competences Transversal
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Aplica correctament els principis matemàtics que puguin plantejar-se en l’enginyeria, àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorítmica numèrica, estadística i optimització.
 A1.2 Coneix les tècniques de disseny d'experiments i anàlisis multivariant
 A3.1 Adquireix la capacitat d’utilització de les eines matemàtiques bàsiques en el modelat i resolució de situacions relacionades amb l’enginyeria. Les tècniques estudiades son les relacionades amb l’àlgebra lineal i l’anàlisi univariant i multivariant.
Coneix els mecanismes estadísticament correctes per a un anàlisis eficient de dades: interpretació i presa de decisions sobre els valors de paràmetres físics o químics.
Coneix els mètodes més freqüents d’optimització i saber utilitzar-los en la resolució de problemes de l’àmbit de l’enginyeria
Type B Code Learning outcomes
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Introducció a l’anàlisi de dades 1.1. Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística.
1.2. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística.
1.3. Classificació de les variables estadístiques.
1.4. Distribució de freqüències. Representacions gràfiques.
1.5. Agrupació de dades en intervals.
1.6. Paràmetres de posició.
1.7. Paràmetres de dispersió.
2. Variables aleatòries 2.1. Concepte de probabilitat i propietats.
2.2. Concepte de variable aleatòria.
2.3. Variables aleatòries discretes: funció de probabilitat i funció de distribució.
2.4. Variables aleatòries contínues: funció de densitat i funció de distribució.
2.5. Esperança matemàtica.
2.6. Variància.
3. Models de distribució de probabilitats 3.1. Distribucions discretes: Weibull, Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme.
3.2. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal.
3.3. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1).
3.4. Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor.
3.5. Convergència a la llei normal: teorema del límit central.
3.6. Ús de les taules estadístiques.
4. Intervals de confiança 4.1. Nocions de mostra i mostreig.
4.2. Concepte d’estadístic i de paràmetre.
4.3. Estimació puntual i estimació per intervals.
4.4. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança.
4.5. Determinació d’intervals de confiança.
4.6. Aplicació dels intervals de confiança al control de processos.
5. Contrast d’hipòtesis 5.1. Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis.
5.2. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació.
5.3. Tipus d’errors. Nivell de significació.
5.4. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis.
5.5. Control de recepció.
6. Anàlisi de la variància 6.1. Generalitats sobre l’anàlisi de la variància.
6.2. Disseny d’un factor.
6.3. Disseny de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats.
6.4. Disseny de dos factors amb interacció.
7. Regressió lineal 7.1. Model de regressió mostral simple.
7.2. Estimació de la recta de regressió pel mètode dels mínims quadrats.
7.3. Mesures de bondat d’ajust.
7.4. Contrastos de significació.
7.5. Construcció d’intervals de predicció.
7.6. Regressió no lineal.
7.7. Regressió lineal múltiple.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A1.1
A1.2
1 2 3
Sessió Magistral
A1.1
A1.2
A3.1
24 48 72
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
A1.2
A3.1
B4.1
B4.4
20 40 60
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
2 4 6
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
2 4 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on es comenten els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usarà, i el sistema d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demana als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que s'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes poden rebre atenció personalitzada de manera presencial o telemàtica durant l'horari d'atenció a l'alumnat, i durant les hores de pràctiques a l'aula.

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
A1.2
A3.1
B4.1
B4.4
L’estudiant haurà de resoldre, amb ordinador, problemes dels diversos continguts de l'assignatura. Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. 0-20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
Prova individual de caràcter de síntesi sobre els continguts desenvolupats durant la primera part de l'assignatura. 40-50%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
Prova individual de caràcter de síntesi sobre els continguts desenvolupats durant la segona part de l'assignatura. 40-50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Avaluació contínua:

La nota de les pràctiques sols es tindrà en consideració quan sigui superior a la nota mitjana de les dues proves parcials. En aquest cas, els pesos de la nota de pràctiques i de les dues proves parcials seran 20%, 40% i 40%, respectivament. Altrament, aquests pesos seran 0%, 50% i 50%, respectivament.

Segona convocatòria:

La qualificació final consistirà en un 100% per la nota d'una prova objectiva individual sobre el contingut de tota l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Mateo, J.M., Estadística pràctica pas a pas, , URV

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.