Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
La matèria |
Introducció. La matèria: àtoms, l’àtom nuclear.A l’interior de l’àtom: L’observació de l’àtom: les característiques de la llum, els quantes i els fotons, els espectres atòmics i els nivells, les propietats ondulatòries dels electrons. Els models atòmics: els orbitals atòmics, els nombres quàntics i els orbitals atòmics, l’espin de l’electró, l’estructura electrònica de l’hidrogen. Les estructures dels àtoms multielectrònics: l’energia en els orbitals, el principi de construcció, les configuracions electròniques dels àtoms, les configuracions electròniques dels ions |
La taula periòdica |
L’estructura electrònica i la taula periòdica. La periodicitat de les propietats atòmiques: el radi atòmic, el radi iònic, el potencials de ionització, el potencial de ionització i el caràcter metàl•lic, l’efecte del par inert, les relacions diagonals, l’afinitat electrònica. La química i la taula periòdica: els elements del bloc s, els elements del bloc p, els elements del bloc d |
A l’interior dels materials |
Els enllaços químics: els enllaços iònics: les estructures de Lewis per a àtoms i ions, les entalpies reticulars, les propietats dels compostos. Els enllaços covalents: dels àtoms a les molècules, la regla de l’octet i les estructures de Lewis. Les estructures de les espècies poliatòmiques: les estructures de Lewis, la ressonància, la càrrega formal. Les excepcions a la regla de l’octet: radicals i diradicals, els nivells de valència expandits. L’enllaç iònic enfront de l’enllaç covalent. Geometría de les molecules. Forces intermoleculars. |
Nomenclatura i formulació |
La quantitat en química, el mol, la massa molar, la mesura de compostos. Determinació de fórmules químiques: composició percentual màssica, determinació de les fórmules empíriques, determinació de les fórmules moleculars. Les solucions en química: molaritat, dilució. |
Les reaccions químiques |
Les equacions químiques i les reaccions químiques: com es simbolitzen les reaccions químiques, com s’igualen les equacions químiques. Concepte de àcid i base. Les reaccions entre àcids i bases: els àcids i les bases en solucions aquoses, els àcids i les bases fortes i febles, el caràcter àcid i bàsic en la taula periòdica, la neutralització, la formació de gasos. Les reaccions redox: oxidació i reducció, els nombres d’oxidació, els agents oxidants i reductors, la igualació de les equacions redox simples, la classificació de les reaccions. |
L’estequiometria de la reacció |
Com utilitzar l’estequiometria d’una reacció: la predicció en mols, la predicció en masses, el volum d’una solució necessari per a una reacció. Els límits d’una reacció: el rendiment d’una reacció, els reactants limitants, l’anàlisi de la combustió. |
Els gasos |
Lley de Boyle. Lley de Charles. La lley dels gasos ideals. Mesclas de gasos ideals. |
Equilibri químic |
Concepte d'equilibri. Llei d'acció de masses. Constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten a l'equilibri. Equilbri àcid-base. |
Electroquímica |
Piles galvàniques; potencial de pila; notació de les piles; potencials estàndard; equació de Nernst; cel • les electrolítiques; llei de Faraday; corrosió; piles en la pràctica. |
Cinética química |
Velocitat de reacció. Factors que afecten a la velocitat de reacció |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
44 |
50 |
94 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
25 |
22 |
47 |
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Atención personalizada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
descripción |
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions. El professor de l'assignatura es pot contactar directament en el seu despatx, o concertant cita a través del correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
2 parcials. Els parcials tenen un pes del 50% cadascú. |
100 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen. És imprescindible treure una nota mínima de 3 al segon examen parcial per poder fer la mitjana amb el primer examen parcial Segona convocatòria: un examen final que pot incloure tot el temari |
Básica |
Petrucci, R.H., Hardwood , W.S., Bloomington , G.H , Química General , ISBN 84-205-3533-8,,
Atkins, P. y Jones, L,, Principios de Química, Editorial Médica Panamericana, 5a edició, Buenos Aires 2012
, , ,
|
|
Complementaria |
Sales, J., Vilarrasa, J, Introducció a la Nomenclatura Química. Inorgànica i Orgànica”, Editorial Reverté, 5ª edició actualitzada,, ISBN 8429175512
, , ,
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|