IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ELASTICITY AND STRENGTH OF MATERIALS II Code 20224107
Study programme
Bachelor's Degree in Mechanical Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Castellà
Prerequisites Per poder matricular-la, s'ha d'haver superat prèviament les assignatures "Fonaments Físics de l'Enginyeria I" (20224004) i "Fonaments Físics de l'Enginyeria II" (20224005)
Department Mechanical Engineering
Coordinator
DE LA FLOR LOPEZ, SILVIA
E-mail silvia.delaflor@urv.cat
lluis.lopezdezamora@urv.cat
david.borras@urv.cat
nicolas.catalan@urv.cat
Lecturers
DE LA FLOR LOPEZ, SILVIA
LÓPEZ DE ZAMORA ENRICH, LUIS MARCOS
BORRÀS MONTAÑÉS, DAVID
CATALÁN FARÍAS, ÁLVARO NICOLÁS
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information <p>DESCRIPCIÓ GENERAL: Disseny, anàlisi i comprovació d’elements resistents com a base per a l’estudi d’estructures més complexes. </p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Consistently apply knowledge of basic scientific and technological subjects pertaining to engineering
 A2.1 Ability to manage specifications, regulations and mandatory standards (G6)
 A4.8 Knowledge and use of the principles of strength of materials (RI8)
 A5.4 Knowledge of and ability to apply the fundamentals of elasticity and strength of materials to the behaviour of real solids (M4)
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Aplica els fonaments de l'elasticitat i resistència de materials al comportament de sòlids reals.
 A2.1 Dissenya elements estructurals segons codis adequats.
 A4.8 Determina tensions i deformacions en camp elàstic generades en un sòlid com a conseqüència de les solicitacions exteriors.
 A5.4 Identifica i analitza les solicitacions i estats tensionals als quals estan sotmesos les estructures i els sistemes mecànics.
Analitza i calcula elements estructurals segons criteris de rigidesa i resistència.
Analitza l'estat tensional i de deformació mitjançant mètodes numèrics.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
T1. Teoria General de la Flexió: anàlisi de tensions. Definicions. Diagrames en flexió. Llei de Navier per al càlcul de les tensions normals en flexió pura. Tensions en flexió simple. Tensions tangencials: fórmula de Colignon. Tensions principals en flexió simple. Dimensionat de barres en flexió simple. Anàlisi de seccions compostes.
T2. Teoria General de la Flexió: anàlisi de deformacions. Definicions. Mètode de la doble integració per al càlcul de les deformades. Efecte del esforç tallant. Aplicació al càlcul de bigues hiperestàtiques.
T3. Flexió Desviada i Flexió composta Definicions. Flexió desviada i flexió composta
T4. Torsió Torsió en barres rectes i de secció circular. Distribució de les tensions tangencials. Diagrames. Càlcul d’eixos de transmissió de potencia. Torsió hiperestàtica.
T5. Inestabilitat elàstica i vinclament. Definicions. Mètode d’Euler. Limitacions. Mètode X. Altres mètodes. Compressió excèntrica.
T6. Accions combinades Càlcul i disseny d’elements sotmesos a accions combinades.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 0 0.5
PBL (Problem Based Learning)
A1.1
A2.1
A4.8
A5.4
14 28 42
Lecture
A1.1
A2.1
A4.8
A5.4
24 24 48
Problem solving, exercises in the classroom
A1.1
A2.1
A4.8
A5.4
14 14 28
IT-based practicals
A1.1
A2.1
A4.8
A5.4
0 12 12
Personal attention
0.5 0 0.5
 
Extended-answer tests
A1.1
A2.1
A5.4
4 12 16
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Descripció general de l'organització de l'assignatura, mètodes de treball i mètodes d'avaluació.
PBL (Problem Based Learning) Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable.
Lecture Desenvolupament del principals conceptes teòrics mitjançant tècniques TIC i pissarra.
Problem solving, exercises in the classroom Exposició pràctica dels conceptes adquirits a les classes magistrals mitjançant la resolució de problemes pràctics.
IT-based practicals Resolució per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. Es realittzarà amb plataformes virtuals tipus Moodle.
Personal attention Resolució de dubtes i explicació de conceptes no entesos.

Personalized attention
Description
Les consultes presencials es realitzaran al despatx 114. L'horari de consultes del professor es definira a principi de curs. Es recorda a l'alumne la conveniència d'aprofitar aquestes hores. Tota l'informació de l'assignatura es publicarà via Moodle.

L’atenció a l’estudiant també es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic (correu estudiants@urv.cat), o mitjançant altres eines virtuals.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
PBL (Problem Based Learning)
A1.1
A2.1
A4.8
A5.4
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. 15-20%
IT-based practicals
A1.1
A2.1
A4.8
A5.4
Resolució per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. Es realitzarà on-line amb plataforma tipus Moodle. 0-10%
Extended-answer tests
A1.1
A2.1
A5.4
Dos exàmens parcials amb resolució de problemes i casos pràctics amb aplicació dels conceptes apresos a clase. 75-80%
Others  
 
Other comments and second exam session

La nota mínima de la segona prova de desenvolupament (segon examen parcial) és un 3 per poder fer mitja amb les altres proves de l'avaluació continua. Per poder aprovar l'assignatura (avaluació continua), l'alumne haurà d'haver fet totes les proves avaluatives demanades durant el curs. També és necessari una nota mitjana igual o superior a 4 entre les dues proves de desenvolupament (també anomenats exàmens parcials).

SEGONA CONVOCATÒRIA:

En la 2º convocatòria l'alumne s'examinarà del contingut global de l'assignatura en un únic exàmen (100 % de la nota). En el cas de que un alumne hagi participat activament en l'avaluació continua i sempre a criteri del professor, els resultats obtinguts de les proves d'avaluació durant el curs comptaran, si li són favorables, en la nota final de la segona convocatòria.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Sources of information

Basic L.Ortiz Berrocal, Resistencia de Materiales, Mc.Graw-Hill, 2002
Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials. An integrated learning system, Wiley, 2008
, , ,
S. De la Flor López, Apunts docents de ELAR II, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Problemes Docents de ELAR II, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Col·lecció de Problemes d'exàmens de ELAR II, Interna URV, 2021

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
THEORY AND DESIGN OF STRUCTURES/20224118
MACHINE DESIGN/20224122

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ELASTICITY AND STRENGTH OF MATERIALS LABORATORY/20224105
MECHANICS AND THEORY OF MECHANISMS II/20224104

Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF PHYSICS IN ENGINEERING II/20224005
FUNDAMENTALS OF MATHEMATICS IN ENGINEERING I/20224006
FUNDAMENTALS OF PHYSICS IN ENGINEERING I/20224004
FUNDAMENTALS OF MATHEMATICS IN ENGINEERING II/20224007
MECHANICS AND THEORY OF MECHANISMS I/20224103
ELASTICITY AND STRENGTH OF MATERIALS I/20224106
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.