DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL Código 20244010
Titulación
Grau en Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos
Departamento Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
Correo-e teresa.torres@urv.cat
mariaarantzazu.vidal@urv.cat
Profesores/as
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
VIDAL BLASCO, MARIA ARANTZAZU
Web
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA: El principal element d’aquest curs és preparar l’alumnat pel món de la gestió i la pràctica professional. El curs pretén que l’alumnat adquireixi uns coneixements sòlids per entendre el món econòmic i el món empresarial. Per això es dota l’alumnat d’uns continguts teòrics i pràctics que li permetran desenvolupar competències per la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques.
 A3.6 Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.5 Usar les TIC per gestionar eficientment la informació i el coneixement.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Aplica correctament el concepte d'empresa, el seu marc institucional i jurídic així com els principis d'organització i gestió d'empreses.
 A1.3 Estima de forma bàsica la viabilitat econòmica dels projectes d'inversió.
Calcula i estima a nivell elemental els costos d'un projecte d'inversió.
 A3.6 Coneix el món de les organitzacions empresarials i comprèn els seus necessitats estratègiques.
Aplica coneixements d'economia i organització industrial.
Analitza el context socioeconòmic de les organitzacions empresarials, a partir dels coneixements econòmics bàsics.
Aplica coneixements bàsics en la direcció d'empresa.
Descriu el sistema empresarial en termes d'inputs, processos, productes, fluxos d'informació, proveïdors, clients i entorn.
Aprèn i sap aplicar el llenguatge empresarial per interactuar en equips interdisciplinaris.
Entèn el paper del professional de l'enginyeria dins de les organitzacions empresarials.
Adquireix coneixements i competències que li permeten, en el desenvolupament de les seves funcions com a futur professional de l'empresa, contribuir a la millora de la competitivitat de les empreses.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Mòdul 1. Empresa i entorn En este primer mòdul, l'alumnat ha d'adquirir coneixements bàsics sobre el món empresarial i el seu entorn, amb referència especial a l'entorn econòmic. S'explora el concepte de sistema econòmic, la influència dels mercats, l'entorn competitiu i l'evoluació de l'oferta i demanda en l'activitat empresarial. S'analitzen temes de micro i macroeconomia des d'una vessant pràctica que permet l'alumnat ser capaç d'entendre la informació de la premsa econòmica i les seves implicacions en la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.
Mòdul 2. La gestió de les organitzacions empresarials En aquest mòdul s'acosta l'alumnat als objectius organitzatius i al paper dels gestors i la seva tasca principal: la presa de decisions. S'aborden temes relacionats amb la direcció estratègica. És important que l'alumnat entengui la natura de les estratègies empresarials i els processos a seguir per a la seva implantació a través del disseny organitzatiu i la gestió dels seus recursos Tot això, en un marc d'organitzacions socialment responsables.
Mòdul 3. Fonaments d'anàlisi d'inversions i càlcul de costos. Aquest mòdul està dissenyat per a introduir l'alumnat en el món de l'anàlisi d'inversions i de les tècniques i programari d'anàlisi economic-financer. Es dota l'alumnat de conceptes bàsics a tenir en compte en el procés d'avaluació d'inversions productives. Al mateix temps s'acosta l'alumnat al càlcul i estimació dels costos d'un projecte d'enginyeria.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1.1
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
A3.6
40 65 105
Treballs
A1.1
A3.6
B1.1
B1.5
B5.1
0 22 22
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.3
B4.1
0 10 10
Atenció personalitzada
A1.1
6 0 6
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: contingut, desenvolupament de les sessions, pla de treball i sistema d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura
Treballs Realització d'activitats en modalitat blended-learning que requereixen l'accés a coneixement d'última generació (xarxa, bases de dades), el desenvolupament de competències digitals (recerca i avaluació fons informació en línia) i competències comunicació escrita.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'activitats que l'alumne realitza de manera autònoma i tutoritzada.
Atenció personalitzada Tutorització individualitzada de l'estudiant.

Atenció personalitzada
descripción

Suport docent al treball autònom de l'alumnat. El professorat indicarà a Moodle el seu horari d'atenció a l'alumnat. Les tutories individualitzades es realitzaran en modalitat presencial o virtual, en l'horari indicat a l'aula virtual de l'assignatura.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1.1
A3.6
B1.1
B1.5
B5.1
Elaboració d'un projecte relacionat els dos primers mòduls de l'assignatura 20%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.3
B4.1
Realització d'activitats d'aprenentatge relacionades amb el tercer mòdul de l'assignatura. Modalitat treball autònom tutoritzat. 10%
Proves pràctiques
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
Encàrrec de disseny d’una planta de procés (API) 0%-15%
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
Avaluació, via Moodle, del contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb els dos primers mòduls de l'assignatura. Pot incorporar anàlilsi de casos pràctics 35%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
Avaluació, via Moodle, contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb el tercer mòdul de l'assignatura. Prova final pràctica. Selecció respostes en modalitat test. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les Proves objectives de tipus test i les Proves objectives de preguntes curtes es realitzaran a través de l'aula virtual de l'assignatura.

En primera convocatòria, l'alumnat que no cursi API ha de consultar els detalls de l'avaluació a l'aula virtual

La segona convocatòria és totalment independent de la primera. Per tant, l'estudiant que no superi la primera convocatòria s'ha d'examinar de tot el contingut del curs (modalitat examen tipus test en línia, 100% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica Torres Coronas, T., i Vidal Blasco, M.A., Economia per a enginyers/es, 2016, URV
Monclús Guitart, R.; Vidal Blasco, M.A., Lliçons de Comptabilitat de Costos, 2010, Publicacions URV
Ceeda, Lacalle, Simón y Romero, Economia para ingeneieros, 2004, Thomson
Gillespi, Andrew, Business economics, 2013, Oxford
Mochón, Francisco, Principios de economía, 2010, McGraw Hill

Material elaborat pel professorat  adaptat al contingut de l'assignatura i disponible al Moodle.

Complementària Torres-Coronas,Teresa; Vidal Blasco, María-Arántzazu; Monclús-Guitart, Ricard, Aprendre a través de la veu de l'experiència, 2012, Publicacions URV

Recomanacions


 
Otros comentarios
L'assignatura segueix un model blended-learning per al desenvolupament de competències professsionalitzadores, per tant, es requereix que l'estudiant domini de manera bàsica les TIC per al treball acadèmic.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.