DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) BIOPROCESSOS ALIMENTARIS I SEGURETAT ALIMENTÀRIA Código 20244101
Titulación
Grau en Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
Correo-e montse.ferrando@urv.cat
Profesores/as
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante DESCRIPCIÓ GENERAL:

L'alumnat adquirirà experiència pràctica en els principals mètodes de fermentació que s’utilitzen a la indústria alimentària per a produir diferents tipus de productes. En finalitzar el curs, els/les estudiants coneixeran diferents tecnologies per, mitjançat l’ús dels microorganismes més comuns en la producció d’aliments, elaborar pa, productes làctics i carnis fermentats. També veuran altres usos dels microorganismes per obtenir antibiòtics per exemple i també per l'obtenció d'enzims.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A5.6 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de la seguretat alimentària i la microbiologia aplicada als bioprocessos alimentaris.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir a l'adversitat.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Utilitza les tècniques bàsiques de mesura en el laboratori i aplica les tècniques analítiques adequades per a cada problema
 A5.6 Coneix els microorganismes involucrats en l'elaboració d'aliments fermentats
Coneix els ingredients i additius alimentaris produïts per bacteris i fongs.
Coneix els antibiòtics produïts per bacteris i fongs.
Coneix els ingredients i additius alimentaris produïts per enzims.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema I. Microorganismes involucrats en l'obtenció d'aliments fermentats. Productes làctics, carnis, vegetals i fruita, pa i begudes alcohòliques
Tema II. Ingredients i additius alimentaris produïts per bacteris i fongs
Tema III. Antibiòtics produïts per bacteris i fongs
Tema IV. Ingredients i additius alimentaris produïts per enzims

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5.6
B4.4
B5.1
B5.3
15 22 37
Pràctiques a laboratoris
A1.2
A5.6
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.4
B5.1
B5.3
10 15 25
Treballs
A5.6
B5.1
B5.3
1 5 6
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5.6
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris Pràctiques en lab del DEQ
Treballs Treball personal relacionat amb els continguts del curs
Atenció personalitzada Moodle, despatx, e-mail

Atenció personalitzada
descripción

L'atenció personalitzada es farà concertant cita prèvia amb Sílvia de Lamo (silvia.delamo@urv.cat).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A1.2
A5.6
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.4
B5.1
B5.3
Examen de pràctiques (24%)
Llibreta de laboratori (6%)
Nota mínima per fer mitjana 4
Assistència obligatòria (mínim 80% de les sessions)
30%
Treballs
A5.6
B5.1
B5.3
Treball sobre un producte fermentat 15%
Proves mixtes
A5.6
2 examens parcials durant el curs
Nota mínima per fer mitjana 4
55%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació primera convocatòria
Per fer la ponderació de la nota final s'ha de treure un mínim de 4 en els dos exàmens parcials, en l'examen de pràctiques, en la llibreta de laboratori i en el treball.
Avaluació segona convocatòria

  • Examen final 55% (mínim de 4 per fer mitjana)
  • Treball 15%
  • Examen de pràctiques 24%
  • Llibreta de laboratori 6%

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Generalitat de Catalunya, Elaboració de Pa, 1999, Generalitat de Catalunya
Varnam, Alan H., Meat and Meat Products: Technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995
Kerry, J. and Ledward, D., Meat Processing: Improving Quality, Boca Rato, CRC Press, 2002
Minj, J., Sudhakaran V, A., Kumari, A., Dairy Processing: Advanced Research to Applications, Springer, 2020
Robinson, R. K., Dairy Microbiology Handbook: the Microbiology of Milk and Milk Products, John Wiley, 2002

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.