DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) RESISTÈNCIA DE MATERIALS I CÀLCULS D'ESTRUCTURA Codi 20244217
Ensenyament
Grau en Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
SIMÓN OLMOS, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica mariajose.simon@urv.cat
Professors/es
SIMÓN OLMOS, MARÍA JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:

Que és la RMM: La Resistència de materials és la ciència que tracta el càlcul de la resistència mecànica, rigidesa i estabilitat dels elements d'una estructura.

Objectiu de la RMM: Establir els criteris adequats per determinar el material,  la forma i dimensió d'un element, per resistir les forces externes de la forma més econòmica possible. 

Objectiu de l'assignatura: Que l'alumnat desenvolupi l'habilitat d'analitzar un problema de RMM d'una forma simple i lògica aplicant principis fonamentals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A4.4 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria del mitjà rural pel que fa al càlcul d'estructures i construcció, hidràulica, motors i màquines, electrotècnia i projectes tècnics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir a l'adversitat.
 B1.5 Usar les TIC per gestionar eficientment la informació i el coneixement.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis d'Enginyeria del medi rural: càlcul d'estructures i construcció, hidràulica, motors i màquines, electrotècnia, projectes tècnics.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A2.1 Aplica especificacions, reglaments i normes relacionades amb el disseny d'estructures.
 A4.4 Coneix l'àmbit d'aplicació de la resistència de materials.
Coneix i aplica la teoria general de la flexió.
Coneix i aplica els principals conceptes de resistència de materials: Tensió i deformació. Tipus d'esforços. Equilibri estàtic i elàstic.
Coneix i aplica la teoria columnes i vinclament.
Calcula estructures isostàtiques i hiperestàtiques.
Coneix i aplica els principals materials de construcció.
Dissenya i dimensiona estructures d'acer.
Dissenya i dimensiona estructures de formigó armat.
Dissenya i dimensiona fonaments.
Dissenya i calcula mitjançant ordinador.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. TRACCIÓ I COMPRESSIÓ Sol·licitacions a tracció i compressió. Tensió i deformació. Casos especials deguts a la temperatura i sistemes hiperestàtics.
TEMA 2. TALLANT I TORSIÓ Teoria elemental de la sol·licitació per tallant. Tensió i deformació per tallant. Càlcul d'unions mecàniques. Soldadura. Torsió en barres. Distribució de les tensions tangencials. Càlcul d'eixos de transmissió de potència.
TEMA 3. FLEXIÓ Vigues.
Determinació del diagrames de T y M.
Calcul de tensions normals (Navier).
Modelització de casos reals.
Moments de inèrcia de una secció.
Perfils normalitzats.
Calcul de tensions tangencials (Colignon).
Mètode de la doble integració pel càlcul de deformades.
TEMA 4. VINCLAMENT Definicions. Mètode d'Euler. Mètode X. Compressió excèntrica.
TEMA 5. CÀLCUL D'ESTRUCTURES Càlcul d'estructures aixi com elements sotmesos a accions combinades.
PRÀCTIQUES DE LABORATORI Pràctiques bàsiques de resistència de materials (assaig de tracció, duresa i impacte)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
13 18 31
Sessió Magistral
A1.1
A2.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
24 35 59
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.1
A4.4
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
14 24 38
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
1 10 11
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A4.4
B4.4
B5.3
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el professor, l'assignatura, continguts, metodologia i avaluació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant les sessions a l'aula la professora resoldrà els problemes plantejats amb la participació de l'alumnat.


Sessió Magistral Es presentarà, de forma aplicada, els continguts teòrics de cada tema.
Pràctiques a laboratoris L'alumnat haurà de presentar un informe de la pràctica desenvolupada al laboratori en el plaç establert.

Es desenvoluparà alguna sessió experimental als laboratoris 05 i 204 que facilitarà la comprensió de conceptes teòrics explicats a l’aula.
Resolució de problemes, exercicis Els problemes d'entrega seran resolts per l'alumnat de manera individual, en el plaç indicat, tenint un pes d'un 20 % de la nota final.
Pot donar-se el cas que algun dels treballs pugui fer-se en grup.


Atenció personalitzada L'atenció personalitzada s'efectuarà al despatx de la professora (116, DEM, edifici E4) en horari que s'indicarà el dia de la presentació de la assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada és fonamental per poder resoldre els dubtes que puguin sorgir  a l'alumnat.

Professora: María José Simón; despatx: 116 del DEM (Edifici E4); e-mail: mariajose.simon@urv.cat

L'horari de consulta s'indicarà el primer dia de classe durant la presentació de la assignatura.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.1
A4.4
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
Entrega dels informes de les pràctiques realitzades 15%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
Es realitzara la resolució i entrega de problemes/casos pràctics per part de l'alumnat.
Les entregues seran majoritàriament individuals i en algun cas grupal.
20%
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A4.4
B4.4
B5.3
Prova 1 (tracció-compressió i tallant-torsió) - 25 %

Prova 2 (flexió i vinclament) - 30 %

Teoria (aula i laboratori) - 10 %
65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la realització de les proves d'avaluació no es podran utilitzar calculadores programables ni dispositius amb comunicació i transmissió de dades. Els telèfons mòbils, tableta i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La prova pràctica de teoria consistirà en problemes curts i peguntes tipus test.

Per a la segona convocatòria hi haurà un examen on entrara tot el contingut de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota. No es guarda cap nota de les proves realitzades durant l'avaluació continuada.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial.

El plagi total o parcial a qualsevol de les parts de l'assignatura implicarà suspendre-la.


Fonts d'informació

Bàsica

Luis Ortiz Berrocal, Resistencia de materiales, 1991, McGraw-Hill

James M. Gere, Resistencia de materiales, 5a. ed, España [etc.] : International Thomson Editores, co

Complementària

Beer, Ferdinand P.; Rusell, E. MECANICA VECTORIAL PARA INGENIEROS. ESTATICA. McGrawHill

De la Flor, Silvia; Ferrando, Francesc. PROBLEMAS DE RESISTENCIA DE MATERIALES. URV

Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials , Wiley , 2012

Documentació penjada al moodle.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CONSTRUCCIONS AGROALIMENTÀRIES/20234117


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20234001
FÍSICA/20234003
 
Altres comentaris
Es recomana cursar l'assignatura de Resistència de Materials i Càlcul d'Estructures abans que Construccions Agroalimentàries.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent