IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Code 20244501
Study programme
Grau en Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
9 Pràctiques Externes optatives Tercer 2Q conv. única
Modality and teaching language
Department Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
E-mail christophe.bengoa@urv.cat
Lecturers
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
Web http://https://www.etseq.urv.cat/ca/practiques-externes/informacio-per-a-estudiants/
General description and relevant information Les pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants universitaris a les empreses i supervisada per les universitats. L'objectiu és permetre als estudiants aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica, afavorint l'adquisició de competències que els preparin per a l'exercici d'activitats professionals, facilitin la seva ocupabilitat i fomentin la seva capacitat d'emprenedoria.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.5 Aplicar els principis de l'enginyeria en el context de les ciències de la vida per definir condicions i estratègies que permetin dissenyar i optimitzar processos de producció de sistemes biològics.
 A2.3 Capacitat per entendre, interpretar, comunicar i adoptar els avenços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir a l'adversitat.
 B1.5 Usar les TIC per gestionar eficientment la informació i el coneixement.
 B2.6 Establir i mantenir relacions productives amb companys d'equip i clients a través de guanyar-se’n confiança i respecte.
 B2.7 Relacionar-se amb clients interns o externs per identificar-ne les necessitats.
 B3.1 Funcionar bé en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B3.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.2 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques, que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten d' versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentatge
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Es familiaritza amb els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit.
Culmina, en un entorn professional real, l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació.
 A1.5 Integra els coneixements i habilitats pròpies de la tecnologia de bioprocessos alimentaris amb l'experiència directa en un entorn professional real.
Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
 A2.3 Entén, interpreta, comunica i adopta els avenços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar l'equip en la consecució dels objectius.
Desenvolupa estratègies per a fomentar la confiança i transparència en la relació amb els "clients" (els que encarreguen el projecte, interns; com durant les PE, externs)
 B2.7 Es capaç d'entendre les necessitats dels clients i expressar-les en termes de objectius a assolir.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i els usa de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B3.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions.
És assertiu davant d'un membre de l'equip que no contribueix positivament al funcionament de l'equip.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Identifica necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.2 Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i mètodes, i experimenta amb procediments nous.
Analitza riscos i beneficis de la innovació.
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions mediambientals, de seguretat alimentària, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre a) les consequènies dels resultats tant de les seves accions com b) del rang d'alternatives existent.
Avalua ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que incloguen, com a mínim, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat, la democràcia i l'eficiència.
Utilitzen aquestes consideracions com a requisits per dissenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Type C Code Learning outcomes

Procediments de selecció i assignació
Procedures

El procediment per a l'assignació de pràctiques externes es detalla a la Guia de l'estudiant de PE que trobareu a la web de PE del Centre (http://matrix.etseq.urv.es/practiques/).


Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0.5 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
0 2 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
12 8 20
Estada de pràctiques
A1.1
A1.5
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B2.6
B2.7
B3.1
B3.2
B3.3
B3.4
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
0 192 192
Memòria
A1.1
A1.5
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B2.6
B2.7
B3.1
B3.2
B3.3
B3.4
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
0 10 10
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Pla específic d'actuació
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor de pràctiques intern i del tutor de pràctiques extern, de l’empresa o institució, recollits al Projecte Formatiu aprovat pel tutor.
Estada de pràctiques Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes al Projecte Formatiu aprovat pel tutor.
Memòria Redacció d’una memoria (informe) sobre les tasques dutes a terme a l'empresa i una autoavaluació de les competències adquirides per part de l’estudiant.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Description

El tutor concretarà les tasques de les pràctiques amb l’estudiant i l’empresa per tal de determinar si la descripció de les pràctiques s'ajusta al perfil i nivell de la titulació. Aquestes tasques es reflectiran al Projecte Formatiu on el tutor farà constar les accions de seguiment, segons es descriu a la guia de l'estudiant de PE. 


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Methodologies Competences Description Weight        
Estada de pràctiques
A1.1
A1.5
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B2.6
B2.7
B3.1
B3.2
B3.3
B3.4
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
El tutor de pràctiques extern fa una avaluació quantitativa del nivell competencial de l'estudiant, d'acord amb el model del centre. 40%
Memòria
A1.1
A1.5
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B2.6
B2.7
B3.1
B3.2
B3.3
B3.4
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
Informe del treball realitzat, el grau d'implicació, les condicions d'aquest treball, segons el model del centre i que serà avaluat pel tutor intern. 60%
Others
 
Other comments and second exam session

Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic disposa d'una sola convocatòria d'avaluació (per defecte al juny). Els estudiants poden anticipar la convocatòria al gener o endarrerir-la al setembre en cas necessari, fent la sol·licitud pertinent a la secretaria de l'ETSEQ. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.

Per tal de superar l'assignatura, es considera que l'alumne ha d'estar un total (aproximat +/-10%) de 225 h (6 setmanes a temps complet o 12 a mitja jornada).


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Other comments
Per tal de superar l'assignatura, es considera que l'alumne ha d'estar un total (aproximat +-10%) de 225 h (6 setmanes a temps complet o 12 a mitja jornada).
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.