Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Possess sufficient technical knowledge to identify and evaluate the existing occupational risks in a company and propose the measures needed to control and reduce the risks detected, taking into account the legislation and regulations in force in each of the related subjects. |
| A2 |
Identify training needs, develop training plans and plan, design and deliver the necessary training actions for the prevention of occupational hazards by workers, the management of prevention in the company and emergency response.
|
| A3 |
Develop the planning of preventive action in the company and implement and maintain systems to manage and promote prevention in the company.
|
| A4 |
Promote behaviours, habits, consumption, healthy lifestyles and the active participation of workers as protagonists in their health, as well as a preventive culture in the company and the creation of healthy environments.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | CT2 |
Forming opinions on the basis of the efficient management and use of information. |
| CT3 |
Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
|
| CT7 |
Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and a professional. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Identifica els factors de naturalesa psicosocial, els avalua, coneix les seves conseqüències, i les formes d'intervenció.
| | A2 |
Defineix els conceptes bàsics de la medicina del treball i els seus camps d'aplicació a la prevenció de riscos laborals.
| | A3 |
Planifica i realitza actuacions de promoció i vigilància de la salut en l'empresa.
| | A4 |
Identifica els factors de naturalesa ergonòmica, els avalua, coneix els seus conseqüències, i les formes de intervenció.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| CT2 |
Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
| | CT3 |
Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
| | CT7 |
Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant. (Igualtat)
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Medicine at work |
1. Rescue and first aid
2. Basic concepts, objectives and functions
3. Promotion of health in the company
4. Medical surveillance protocols
5. Work-related pathologies
6. Health surveillance
7. Planning and health information |
Ergonomics |
8. Ergonomics: concepts and objectives
9. Environmental conditions and ergonomics
10. Physical load of work
11. Conception and design of the workplace
12. Mental load of work |
Applied psychosociology |
13. Factors of a psychosocial nature: a gender perspective
14. Stress and other psychosocial problems: burnout, mobbing and work-family conflict
15. Structure of the organization
16. Consequences of harmful psychosocial factors and their evaluation. psychosocial intervention |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
41 |
70 |
111 |
IT-based practicals |
|
1 |
6 |
7 |
Problem solving, exercises |
|
1 |
0 |
1 |
Personal attention |
|
5 |
25 |
30 |
|
Multiple-choice objective tests |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Lecture |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
IT-based practicals |
Aplicar, a nivell pràctic, alguna de les eines d'avaluació informatitzades. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Problem solving, exercises |
Proposta de realització d'exercicis a traves del Moodle que es resoldran a classe. Posteriorment es penjaran les resolucions. |
Personal attention |
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura. |
Description |
El professor/a de l'assignatura podrà fer tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Aquestes tutories se podran realitzar de forma virtual o presencial en horari de tutories, havent concertat una cita prèvia per correu electrònic amb el professor/a. A més, es realitzarà la resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
IT-based practicals |
|
Qüestionaris autocorregibles |
20% |
Problem solving, exercises |
|
Exercicis a entregar |
30% |
Multiple-choice objective tests |
|
Prova objectiva de tipus test amb 30-50 preguntes i 4 opcions de resposta |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
La no superació o no presentació de qualsevol de les proves d'avaluació (tests autocorregibles, examen final i exercicis pràctics) implicarà la no superació de la assignatura. El alumno haurà de realitzar una prova final amb tot el contingut de la assignatura en segona convocatòria per la seva recuperació. |
Basic |
, , ,
|
Les fonts d'informació serà el material proposat pels professors a les fitxes de cada tema |
Complementary |
|
- Llaneza F. J. (2009). Ergonomía y psicosociología aplicada. Manual para la formación del especialista. Valladolid: Lex Nova.
- CONDE COLMENERO, P.: Acoso laboral en el empleo público, Comares, 2008.
- Cruz J. A. (2011). Ergonomía Aplicada . Madrid: Starbook Editorial.
- Lillo J. (2000). Ergonomía: Evaluación y diseño del entorno visual. Barcelona: Alianza Editorial.
- Llorca J. L.; Llorca L.; Llorca M. (2015). Manual de ergonomía aplicada a la prevención de riesgos laborales. Madrid: Pirámide.
- Mondelo P. R.; Gregori E.; Barrau P. (2000). Ergonomía 1: Fundamentos. Barcelona: Edicions UPC.
- Mondelo P.R.; Gregori E.; Comas S.; Castejon E.; Bartolomé E. (2000). Ergonomía 2: Confort y estrés térmico. Barcelona: Edicions UPC.
- Mondelo P.R.; Gregori E.; Barrau P.; Blasco J. (2000). Ergonomía 3 : Diseño de un puesto de trabajo. Barcelona : Edicions UPC.
- Mondelo P.R.; Gregori E.; De Pedro O.; Gomez M.A. (2013). Ergonomía 4: El trabajo en oficinas . Barcelona: Edicions UPC.
- García A. L. (2017). Ergonomía y psicosociología aplicada a la prevención de riesgos laborales. Oviedo: Ediciones Universidad Oviedo.
- D., G. (2007). Ergonomia y psicosociologia aplicada. Madrid: Confemetal.
- Gutiérrez J.L.; Moreno B.; Garrosa E.; (2005). Carga mental y fatiga laboral. Madrid: Pirámide.
- Meseguer M.; Soler M. I. (2010). Psicología del trabajo. Murcia: Ed. Diego Marín.
- RIVAS VALLEJO, P.: La prevención de los riesgos laborales de carácter psicosocial, Comares, 2008.
- Nogareda M. (2003). Psicosociología del trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
- Salanova M. (2009). Psicología de la salud ocupacional. Madrid: Síntesis.
- NTP 232: Pantallas de visualización de datos (P.V.D.): fatiga postural
- NTP 387: Evaluación de las condiciones de trabajo: método del análisis ergonómico del puesto de trabajo
- NTP 602: El diseño ergonómico del puesto de trabajo con pantallas de visualización:
- el equipo de trabajo
- NORMAS de la OIT en materia de ergonomía y psicosociología aplicada.
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|