DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ESPECIALITZACIÓ EN PSICOSOCIOLOGIA Código 20605109
Titulación
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Química
Psicologia
Coordinador/a
TOUS PALLARÉS, JORDI
Correo-e magdalena.constanti@urv.cat
jordi.tous@urv.cat
Profesores/as
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
TOUS PALLARÉS, JORDI
Web
Descripción general e información relevante
DESCRIPCIÓ GENERAL: La psicosociologia és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals produïdes per factors psicosocials del treball i els seus efectes sobre la salut dels treballadors.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
 A2 Identificar necessitats de formació, desenvolupar plans formatius i planificar, dissenyar i impartir les accions formatives necessàries per a la prevenció dels riscos laborals per part dels treballadors, la gestió de la prevenció a l'empresa i l'actuació davant d'una emergència.
 A3 Desenvolupar la planificació de l'acció preventiva a l'empresa i implantar i mantenir sistemes per a la gestió i la promoció de la prevenció a l'empresa.
 A4 Fomentar conductes, hàbits, consums, estils de vida saludables i la participació activa dels treballadors com a protagonistes de la seva salut, així com la cultura preventiva a l'empresa i la creació d'entorns saludables.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix les metodologies i procediments per a realitzar l'avaluació dels factors psicosocials en el treball.
 A2 Coneix els efectes de l'estrès, burnout, violència ocupacional i altres problemes d'índole psicosocial en el treball.
 A3 Coneix els sistemes d'organitzar de forma saludable psicosocialment el treball a les empreses e institucions.
 A4 Implementa un procés de informació i comunicació efectives a l'empresa sobre la prevenció de los riscos psicosocials.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
Genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria/Informe)
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos. (Context)
Comunica i actua amb altres equips per assolir conjuntament els objectius. (Comunicació)
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip. (Compromís)
Confia en les pròpies capacitats, respecta les diferències i les aprofitar en benefici de l’equip. (Col·laboració)
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
 CT6 Aprofundeix en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement)
Desenvolupa l’actitud professional. (Actitud professional)
Analitza l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn)
Dissenya itineraris professionals específics. (Itineraris)
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant. (Igualtat)
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana)
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Metodologia d'avaluació dels factors de risc psicosocial en el treball.
2. Models i mètodes d'anàlisi preventiu de la càrrega mental.
3. Procediments per a l'avaluació dels factors psicosocials.
4. Mètode PSCAT 21
5. Mètode FPSICO
6. Altres mètodes aplicables per a l'avaluació dels riscos psicosocials.
7. Elaboració d'informes per a empreses i institucions.
8. Identificació de les conseqüències dels factors psicosocials nocius per a les organitzacions.
9. Consideracions ètiques i de discriminació per raons de gènere.
10. Protocols antiassetjament laboral i sexual en el lloc de treball.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A2
A3
A4
1 3 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A4
3 8 11
Treballs
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
2 46 48
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
1 10 11
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es presentaran els models psicosocials que es fan servir a PRL
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor presentara un seguit d'eines d'avaluació i resultats en determinats contextos.
L'estudiant introduirà informació que recollira i en farà la diagnosi técnica.
Treballs Realitzar un informe d'avaluació de riscos psicosocials amb una de les metodologies estudiades
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A4
Realitzar els exercicis presencialment i per e-correu 30%
Treballs
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
Treball d'aplicació d'un sistema d'avaluació de FPS i redacció de l'informe 40%
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
Exercici teórico-pràctic tipus test que l'estudiant realitzara de manera individual a l'aula 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants hauran de realitzar els qüestionaris auto-corregibles i els exercicis proposats pel professor per a aquesta matèria Aquests hauran de ser resolts al llarg del període establert, essent obligatòria la seva realització i havent-se de obtenir més d'un 70% de la nota dels mateixos per poder presentar-se a la prova presencial. Avaluació de la matèria. Les notes obtingudes en els tests d'autoavaluació que es realitzaran al llarg de la matèria, resolts a través del campus virtual representaran un 20% de la nota final de la matèria, corresponent el 80% restant a l'examen presencial d'aquesta matèria. Tal com recull la normativa d'avaluació de la URV, aprovada per la Comissió de Docència el 27 de juliol de 2005, els alumnes que no aconsegueixin la superació d'aquesta matèria per l'avaluació contínua descrita, tindran una segona convocatòria sent aquesta una prova que determinarà totalment la qualificació final, coherent amb el concepte d'avaluació continuada.


"Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista".


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
TOUS, J., El comportamiento absentista y sus repercusiones en la calidad de vida laboral y la calidad del servicio en el sector hotelero., 2009, Septem Ediciones

Complementària TOUS, J., Aspectes psicosocials de la qualitat de vida laboral en el sector hoteler., 2011, Publicacions URV – Col.lecció Recerca

Recomanacions


 
Otros comentarios
"Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista".
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.