IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) GESTIÓ DEL CANVI Code 20695111
Study programme
Enginyeria Química/Chemical Engineering (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
E-mail joanramon.alabart@urv.cat
Lecturers
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura aprendreu a liderar el canvi - nous productes, procesos, tecnologies, models de negoci, etc. - de forma constructiva, ajudant les persones a superar els transtorns concomitants al canvi.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4.4 Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmic, energètic o natural, per resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat (P4)
Type B Code Competences Transversal
 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinars capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals.
 B2.3 Crear un entorn adequat per al desenvolupament individual.
 B3.2 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Posseïr les habilitats de l'entatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió.
 B4.2 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
 B5.3 Aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor, gestionar i usar la informació de forma eficient.
 B6.1 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4.4 Explica la importància cabdal de la competència 'Resposta al Canvi' en els temps actuals tant per als individus com per a les organitzacions.
Comprèn els fenòmens interns i externs que impulsen el canvi en les organitzacions.
Aplica una metodologia fonamentada de gestió del canvi.
Aconsegueix el compromís amb el canvi de tots els grups d'interès rellevants i implicar-los en la definició i planificació del canvi.
Facilita el desenvolupament dels plans de canvi.
Gestiona la implantació i els riscos del conjunt de programes de canvi.
Gestiona la comunicació amb els grups d'interès en relació amb el canvi.
Identifica i explica els comportaments que demostren les persones altament resilients.
Identifica i explica les etapes de les resistències positiva i negativa als canvis.
Avalua la capacitat de resposta i el grau de confort amb el canvi de les persones a càrrec.
Facilita la transició de les persones a càrrec.
Dissenya un balanç de conseqüències que fomenti l'adopció dels nous comportaments i l'abandonament de què són inefectius.
Crea plans de desenvolupament personal efectius.
Type B Code Learning outcomes
 B2.1 Col · labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Proposa al grup fites ambicioses i clarament definides.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Desenvolupa estratègies per a involucrar a l'equipo a la consecució dels objectius.
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real de intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
 B2.3 Estableix les estratègies per a que cada membre de l'equip desenvolupi al màxim les seves competències.
 B3.2 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes ,i té criteri en la recerca de la informació.
 B4.2 Desenvolupa recursos i estratègies que li faciliten la transició al món laboral.
 B5.3 Coneix diferent hardware d'ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del hardware i el software com a eina de treball.
Utilitza software per a comunicació off-line: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza software per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blogs…), correu electrònico, fòrums, xat, videoconferencias, eines de treball col.laboratiu...
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
Avalúa críticament la informació i les seves fonts, i la incorpora a la seva pròpia base de coneixements i sistema de valors.
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació el seu ús.
Reflexiona, revisa i avalúa el procés de gestió de la informació.
Identifica les idees innovadores, les relaciona amb les necessitats de la societat, i determina la seva viabilitat.
 B6.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones.
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció al lideratge i la gestió del canvi. La transformació del complex penitenciari de Tihar per Kiran Bedi: comportaments de lideratge altament efectius.
Una era de canvis dràstics i imprevisibles.
Connexió amb el Model EFQM d'Excel·lència.
Metodologia de gestió del canvi de l’autor John P. Kotter. Visió de conjunt.
Establir un sentiment d’urgència.
Construir l’equip impulsor del canvi.
Crear la visió i les estratègies (Pla Estratègic).
Comunicar la visió del canvi.
Fomentar àmpliament l’apoderament: eliminar obstàcles i crear el Pla Anyal (procés de catchball).
Aconseguir victòries ràpides.
Consolidar assoliments: revisions, estandarització en el sistema de gestió dels guanys, i recompensa i reconeixement dels participants en el canvi.
Assegurar els nous enfocs en la cultura de l’organització.
Factors humans i socials. Reaccions al canvi.
Estratègies per ajudar a reduir l'estrès i l'ansietat.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4.4
B2.1
B3.2
B4.1
B4.2
19 23 42
Presentacions / exposicions
B2.1
B3.2
B4.1
B4.2
8 17 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4.4
B2.1
B3.2
B4.2
1 5 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura: propòsit, objectius, pla de treball i mètode d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Desenvolupament d'un tema relacionat amb l'assignatura i preparació i lliurament d'una presentació oral.
Atenció personalitzada Guia i resolució de dubtes d'acord amb l'horari d'atenció publicat oportunament.

Atenció personalitzada
Description
Atenció personalitzada a l'estudiant d'acord amb l'horari d'atenció que es publicarà oportunament.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
B2.1
B3.2
B4.1
B4.2
Documentació
Presentació oral
25%
25%
Proves objectives de tipus test
A4.4
B2.1
B3.2
B4.2
Examen tipus test 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per poder calcular la mitjana ponderada:

  • Cal haver assistit a un mínim del 80% de les classes.
  • Cal treure un mínim de 4,0 (sobre 10) en cada prova.
  • Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tauletes i d'altres aparells electrònics que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. Pel que fa a la segona convocatòria, aquesta consisteix en un examen escrit.

    Fonts d'informació

    Bàsica John P. Kotter, Leading Change, 2012, Harvard Business School Press

    Complementària Esther Cameron, Mike Green, Making Sense of Change Management, 2nd edition, Kogan Page
    Richard Luecke, Managing Change and Transition, 2003, Harvard Business School Press
    Linda Hoopes, Mark Kelly, Managing Change with Personal Resilience, 2004, MK Books
    Mary Lynn Pulley, Michael Wakefield, Building Resiliency: How to Thrive in Times of Change, 2001, Center for Creative Leadership
    Allan Calarco, Joan Gurvis, Adaptability: Responding Effectively to Change, 2006, Center for Creative Leadership
    Kerry A. Bunker, Responses to Change: Helping People Manage Transition, 2008, Center for Creative Leadership

    Recomanacions


    Subjects that it is recommended to have taken before
    LIDERATGE INDUSTRIAL/20695110
    (*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.