DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) CARACTERITZACIÓ I MODELITZACIÓ DE LA DEMANDA ENERGÈTICA EN EDIFICIS Código 20755102
Titulación
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia/ Energy Conversion...(2019)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
Correo-e daniel.salavera@urv.cat
Profesores/as
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
Web
Descripción general e información relevante
Aquest curs està enfocat a la caracterització i modelització de la demanda energètica als edificis.

Aprendràs a utilitzar el programa de simulació EnergyPlus per modelar l’ús energètic dels edificis.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE4 Modelar i analitzar la demanda energètica en edificis mitjançant eines informàtiques específiques per a la integració de sistemes eficients de conversió d'energia i d'energies renovables.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE4 Modela el comportament tèrmic i de demanda energètica dels edificis utilitzant programari específic per a això.
Calcula les càrregues tèrmiques anuals dels edificis.
Dimensiona els sistemes de climatització que requereixen els edificis per satisfer la demanda tèrmica.
Realitza anàlisi paramètrics de les diferents variables de l'edifici per estudiar el seu efecte en la demanda energètica, en els costos i en el comportament mediambiental.
Optimitza la demanda energètica de l'edifici, els costos i el comportament mediambiental les diferents variables de l'edifici com la seva geometria, orientació i composició de l'envolupant.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa (comprensió).
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional (anàlisi).
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema (creativitat).
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada (innovació).
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores (avaluació).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció. Paràmetres que influeixen en la demanda tèrmica de l'edifici.
2. Modelatge tèrmic en 3D de l'edifici.
3. Definició de les dades del model i opcions de simulació.
4. Ajust de les simulacions i interpretació dels resultats de la simulació.
5. Anàlisi paramètric.
6. Casos d'estudi.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Videoconferència
CE4
6 0 6
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE4
0 7 7
Webcasting
CE4
0 4 4
Resolució de problemes, exercicis
CE4
CT3
0 17 17
Fòrums de debat
CE4
CT3
0 7 7
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE4
CT3
0 27 27
Activitats d’auto seguiment
CE4
CT3
0 3 3
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de validació
CE4
CT3
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura i/o presentació d’activitats mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per facilitar-ne la consulta posterior.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diversos formats, elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Webcasting Exposició dels continguts de l'assignatura en format vídeo enregistrat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d’estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. No obstant, pot aprofitar-se per a proposar activitats interactives asíncrones com per exemple un fòrum.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Aquesta activitat té un abast més acotat i una extensió més reduïda que els treballs.
Fòrums de debat Activitats on, individualment o en grup, els participants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l’estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge.
Atenció personalitzada Planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context

Atenció personalitzada
descripción

L'atenció personalitzada es realitzarà de forma presencial, per teams, o per correu, pervia cita amb el professor responsable


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
CE4
CT3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 40
Fòrums de debat
CE4
CT3
Es valorarà la participació i activitat de l'estudiant 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE4
CT3
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 40
Activitats d’auto seguiment
CE4
CT3
Activitats proposades a l'estudiant, amb un pes mínim, que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir-se tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida 10
Proves de validació
CE4
CT3
Les proves de validació consistiran en webconferencias individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades. 0
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 70% de l'avaluació final. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de problemes a classe i a l'avantprojecte d'aplicació.


Fonts d'informació

Bàsica

Y. Cengel y A. Ghajar, Heat and Mass Transfer: Fundamentals and Applications, 5 ed., McGraw-Hill Education, 2014.

Lawrence Berkeley National Laboratoy, WINDOW 7 User manual LBNL-48255, 2019.

Windows for high-performance commercial buildings. https://www.commercialwindows.org/

ASHRAE. 2009. 2009 ASHRAE Handbook—Fundamentals, chapters 14-19. Atlanta: American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers, Inc.

Unmet hours: question and answer resource for the building energy modelin community https://unmethours.com/

Proceedings of the International Building Performance Simulation Association. https://www.ibpsa.org

DesignBuilder Tutorials: http://designbuilder.co.uk/training/online-learning/tutorials

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.