DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) POLIGENERACIÓ D'ENERGIA I INTEGRACIÓ ENERGÈTICA Código 20755106
Titulación
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia/ Energy Conversion...(2019)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4.5 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
Correo-e juancarlos.bruno@urv.cat
Profesores/as
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/sistemes-conversio-energia/informacio-academica/
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Curs sobre producció descentralitzada o distribuida d'energia basat en el concepte de poligeneració d'energia per a producció de múltiples serveis energètics (electricitat, calor, refrigeració, aigua desalada, etc) a partir d'energies renovables o d'origen fossil i caracteritzada per una alta integració energètica entre les tecnologies que formen aquest sistema de poligeneració.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE2 Conèixer, modelar i seleccionar les tecnologies de conversió energètica i d'energies renovables més adequades per a una determinada aplicació.
 CE3 Dissenyar i integrar les tecnologies de conversió d'energia tèrmica en sistemes energètics eficients i de baixes emissions de gasos d'efecte hivernacle mitjançant eines informàtiques específiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE2 Coneix quines són i les característiques tècniques principals de les tecnologies que es poden emprar com a blocs bàsics en els sistemes de poligeneració.
Coneix i calcula sistemes de recuperació de calor fonamentalment de gasos d'escapament per a la generació de vapor o accionament de sistemes tèrmics.
 CE3 Aprèn els conceptes bàsics d'energia primària, energia final, conversió d'energia i eficiència energètica.
Coneix els conceptes, característiques tècniques i els avantatges i inconvenients de la producció separada d'energia, cogeneració, trigeneració i poligeneració o multigeneració d'energia.
Maneja els conceptes de sistemes descentralitzats o distribuïts d'energia i de xarxes de districte de calor i fred.
Calcula l'estalvi d'energia primària, les emissions de CO2 i els indicadors econòmics en instal·lacions de cogeneració, trigeneració i poligeneració pel que fa a sistemes de referència que és capaç d'identificar.
Dimensiona i compara configuracions alternatives per al subministrament d'electricitat, calor i fred a un usuari industrial o per a edificis en base a indicadors energètics, ambientals i econòmics tenint en compte el seu perfil de demanda energètica específic.
Coneix i calcula sistemes d'acumulació de calor i fred per a sistemes de poligeneració.
Coneix i calcula sistemes de poligeneració d'energia basats en combustibles d'origen orgànic com el biogàs i la gasificació de biomassa.
Coneix i calcula sistemes de poligeneració entre els productes finals es troba la producció d'aigua dessalada utilitzant per a la seva obtenció energia mecànica i tèrmica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic (ser digital).
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement (cercar).
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes (organitzar).
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta (crear).
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement (compartir).
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa (comprensió).
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional (anàlisi).
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema (creativitat).
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada (innovació).
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores (avaluació).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció: Definicions, conceptes bàsics i tecnologies.
1.1. Definicions sobre energia, cogeneració, trigeneració i poligeneració
1.2. Descripció de tecnologies per a cogeneració, trigeneració i poligeneració.
1.3. Configuracions de sistemes de poligeneració d'energia
2. Anàlisi energètic, econòmic i ambiental de sistemes de poligeneració 2.1. Definició i càlcul d'indicadors energètics.
2.2. Definició i càlcul d'indicadors econòmics.
2.3. Definició i càlcul d'indicadors ambientals.
3. Dimensionat de sistemes de poligeneració. 3.1. Caracterització i anàlisi de la demanda energètica.
3.2. Dimensionament i anàlisi de sistemes de subministrament energètic mitjançant poligeneració.
4. Recuperació de calor residual i integració de renovables. 4.1. Descripció i càlcul de sistemes per a la producció de calor a partir de calor residual.
4.2. Integració de renovables.
5. Sistemes d'emmagatzematge de calor i fred 5.1. Descripció i classificació de tecnologies d'acumulació de calor
5.2. Dimensionament de sistemes d'acumulació de calor i fred
6. Sistemes de poligeneració basats en biomassa 6.1. Biogas i tecnologies de generació de biogàs
6.2. Descripció i anàlisi de sistemes de poligeneració basats en biogàs
6.3. Gasificació de biomassa
6.4. Descripció i anàlisi de sistemes de poligeneració basats en gasificació de biomassa
7. Producció d'aigua dessalada 7.1. Tecnologies per a la dessalació d'aigua
7.2. Descripció i anàlisi de configuracions de poligeneració per a la dessalació d'aigua
8. Gestió i optimització energètica de sistemes de poligeneració 8.1. Mètodes d'optimització energètica
8.2. Estudi de casos

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE3
CT2
1 0 1
Videoconferència
CE3
CT2
7 0 7
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE3
CT2
CT3
0 30 30
Webcasting
CE3
CT2
0 6 6
Activitats d’auto seguiment
CE3
0 5 5
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
0 35 35
Fòrums de debat
CE3
CT2
0 8 8
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
0 18 18
Atenció personalitzada
CE3
CT2
2 0 2
 
Proves de validació
CE3
CT2
0.5 0 0.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura a través d'una de les webconferències.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. Aquesta activitat serà enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i dels coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Webcasting Exposició d'alguns continguts de l'assignatura en format vídeo enregistrat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d’estudiants i professorat.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Habitualment seran test d’auto seguiment o preguntes curtes.
Resolució de problemes, exercicis Resolució per part dels alumnes i amb l'ajut del professor de problemes i exercicis seleccionats.
Fòrums de debat Els estudiants argumenten, confronten idees o exposen dubtes sobre un tema determinat proposat pel professor o els propis estudiants, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’un cas pràctic obert en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució utilitzant els coneixements adquirits durant el curs.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de teoria i sorgits de la resolució de problemes i exercicis.

Atenció personalitzada
descripción
Prof Joan Carles Bruno Dep. Enginyeria Mecànica, Despatx 112 Tel: 977 297068 juancarlos.bruno@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Activitats d’auto seguiment
CE3
Activitats proposades que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Habitualment seran test d’auto seguiment o preguntes curtes. 10%
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
Resolució per part dels alumnes i amb l'ajut del professor de problemes i exercicis seleccionats. 40%
Fòrums de debat
CE3
CT2
Els estudiants argumenten, confronten idees o exposen dubtes sobre un tema determinat proposat pel professor o els propis estudiants, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
Plantejament d’un cas pràctic obert en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució utilitzant els coneixements adquirits durant el curs. 40%
Proves de validació
CE3
CT2
Les proves de validació consistiran en web-conferències individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades. 0%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 60% de l'avaluació final. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de supòsits pràctics/estudi de casos per calcular la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica J.C. Bruno, Moodle - Course: Polygeneration of Energy and Energy Integration, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.