DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) TECNOLOGIES D'ENERGIES RENOVABLES Código 20755109
Titulación
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia/ Energy Conversion...(2019)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
Correo-e juancarlos.bruno@urv.cat
mahmoud.bourouis@urv.cat
marc.marin@urv.cat
Profesores/as
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
MARÍN GENESCÀ, MARC
Web
Descripción general e información relevante DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA

Conèixer, dissenyar i avaluar l'eficiència de sistemes d'energies renovables: solar tèrmica, solar fotovoltaica, eòlica, bioenergia, i bombes de calor geotèrmiques.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE2 Conèixer, modelar i seleccionar les tecnologies de conversió energètica i d'energies renovables més adequades per a una determinada aplicació.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE2 Coneix les diferents tecnologies dels sistemes solars tèrmics, dels sistemes solars fotovoltaics, sistemes eòlics i de la biomassa.
Dissenya i dimensiona instal·lacions solars tèrmiques en funció de la demanda tèrmica i de la radiació solar disponible.
Dissenya i dimensiona instal·lacions solars fotovoltaiques per a instal·lacions connectades a xarxa, instal·lacions autònomes i instal·lacions d'autoconsum.
Dissenya i dimensiona instal·lacions d'energia eòlica per a instal·lacions connectades a la xarxa, instal·lacions autònomes i instal·lacions d'autoconsum.
Dissenya i dimensiona instal·lacions amb calderes de biomassa per a la producció d'ACS i calefacció.
Dissenya i dimensiona instal·lacions amb bombes de calor que utilitzin l'aerotèrmia i la geotèrmia.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic (ser digital).
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement (cercar).
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes (organitzar).
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta (crear).
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement (compartir).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
 CT7 Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional (Medi ambient).
Argumenta basant-se en valors socials i formula propostes compromeses en la millora de la comunitat (Responsabilitat social com a ciutadans).
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional (Ètica).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a les energies renovables 1.1 Descripció de les fonts d'energia renovables
1.2 Beneficis, creixement, inversió i desplegament
1.3 Problemes mediambientals relacionats amb l'energia
2. Sistemes solars tèrmics 2.1 Col·lectors solars tèrmics (col·lectors estacionaris i col·lectors de concentració amb seguiment del sol)
2.2 Anàlisi tèrmic de col·lectors solars tèrmics
2.3 Rendiment de col·lectors solars tèrmics
2.4 Aplicacions de col·lectors solars tèrmics
3. Sistemes fotovoltaics 3.1 Generació fotovoltaica - Mòduls solars i generadors solars
3.2. Elements / paràmetres canònics per a la conversió d'energia
3.3. Sistemes d'energia fotovoltaica - Dimensionament de la instal·lació fotovoltaica
3.4 Conversió CC-CC - Conversió CC-CA
4. Energia eòlica 4.1 Descripció de la turbina eòlica: principi de funcionament, components i tipus
4.2 Energia eòlica i control de potència
4.3 Utilització de l'energia eòlica
5. Sistemes de bioenergia 5.1 Introducció a la bioenergia
5.2 Mètodes de conversió d’energia de biomassa i residus orgànics
5.3 Conversió termoquímica: Processos de pirolisis y gasificació
5.4 Sistemes de digestió anaerobia
6. Energia & Bombes de calor geotèrmiques 6.1 Introducció a l’energia geotèrmica
6.2 Plantes geotèrmiques de potencia
6.3 Bombes de calor geotèrmiques

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Videoconferència
CE2
CT2
8 0 8
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE2
CT2
0 40 40
Activitats d’auto seguiment
CT2
0 4 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CT2
0 20 20
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CT2
0 38 38
Atenció personalitzada
CE2
CT2
CT5
1 0 1
 
Proves de validació
CE2
CT2
0.5 0 0.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran.
Videoconferència Exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia. Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiant el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tantes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada La finalitat de l'atenció personalitzada és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant.

Atenció personalitzada
descripción

Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Activitats d’auto seguiment
CT2
Activitats proposades a l'estudiant que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida. 15%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CT2
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 40%
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CT2
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 45%
Proves de validació
CE2
CT2
Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l'estudiant és l'autor/a de les activitats formatives i / o d'avaluació plantejades al llarg de l'assignatura.
Les proves de validació consistiran en web-conferencies individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades.
Les proves de validació es consideren activitats requisit per validar les qualificacions obtingudes i no tenen pes en la nota final de l'estudiant.
0%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

1. La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 70% de l'avaluació final.

2. L'examen consistirà en la resolució de problemes o casos d'estudi.

3. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de problemes a classe i a l'avant projecte d'aplicació.


Fonts d'informació

Bàsica Mahmoud Bourouis, Renewable Energy Technologies: Solar thermal systems, Wind energy, Geothermal energy, and Heat pumps, Universitat Rovira i Virgili, 2023
Marc Marin, Renewable Energy Technologies: Photovoltaic systems, Universitat Rovira i Virgili, 2023
Joan Carles Bruno, Renewable Energy Technologies: Bioenergy systems, Universitat Rovira i Virgili, 2023
Ali, Sayigh, Comprehensive Renewable Energy, , 2012
Heinrich Häberlin, Photovoltaics System Design and Practice, ,
Sergio Capareda, Introduction to Biomass Energy Conversions, CRC Press, 2013

Complementària Boyle, Godfrey, Renewable Energy: Power for a Sustainable Future, 3rd, 2012
Sørensen, Bent, Renewable Energy Conversion, , 2007

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.