DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) CLIMATITZACIÓ I ESTALVI ENERGÈTIC EN EDIFICIS Código 20755201
Titulación
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia/ Energy Conversion...(2019)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4.5 Optativa Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
Correo-e manel.valles@urv.cat
mahmoud.bourouis@urv.cat
Profesores/as
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
Web
Descripción general e información relevante

Presentar las diversas tecnologías y sistemas de climatización y mostrar cómo seleccionar los más adecuadas en función de una tipología de edificio.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE3 Dissenyar i integrar les tecnologies de conversió d'energia tèrmica en sistemes energètics eficients i de baixes emissions de gasos d'efecte hivernacle mitjançant eines informàtiques específiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE3 Identifica raonadament el sistema o sistemes de climatització més adequats per a una aplicació concreta.
Identifica errors comuns en el disseny dels sistemes de climatització.
Defineix els modes d'operació d'un sistema de climatització en funció de les condicions exteriors i de la demanda de l'edifici.
Modela els processos psicromètrics elementals que tenen lloc en els components d'un cicle de tractament d'aire.
Resol numèricament qualsevol cicle de tractament d'aire.
Proposa mesures d'estalvi energètic aplicables a un sistema de climatització donat, i quantifica la relació cost / benefici de les mesures.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic (ser digital).
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement (cercar).
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes (organitzar).
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta (crear).
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement (compartir).
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa (comprensió).
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional (anàlisi).
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema (creativitat).
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada (innovació).
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores (avaluació).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Tipologia dels sistemes de climatització 1.1. Conceptes previs (I): espai, local i zona
1.2. Conceptes previs (II): càrregues del local i del sistema
1.3. Conceptes previs (III): inversió tèrmica simultània o successiva
1.4. Criteris a considerar en l'elecció de sistemes de climatització
1.4.1. Cost
1.4.2. Nivell de requisits de confort
1.4.3. Flexibilitat
1.4.4. Volum i espai
1.4.5. Normativa (eficiència energètica, emissions...)
1.5. Classificació dels sistemes de climatització
1.6. sistemes unitaris
1.7. Sistemes centralitzats tot aire
1.8. Sistemes centralitzats tot aigua
1.9. Sistemes centralitzats aigua-aire
2. Cicles bàsics 2.1. Introducció
2.2. Evolució de l'aire en un local: recta d'operació del local
2.3. Cicle bàsic d'estiu. Descripció
2.4. Determinació dels paràmetres de disseny del cicle d'estiu
2.5. Exemples de cicle d'estiu
2.6. Control de la càrrega parcial
2.7. Cicles d'hivern. Descripció
2.8. Determinació dels paràmetres de disseny del cicle d'hivern
2.9. Exemple de cicles d'hivern
3. Confort i qualitat de l'aire 3.1. Condicions de confort de l'aire
3.1.1. Temperatura de l'aire, temperatures radiants i temperatura operativa
3.1.2. Humitat relativa
3.1.3. Velocitat i distribució de l'aire
3.2. Qualitat de l'aire
3.2.1. Contaminants de l'aire
3.2.2. Renovacions de l'aire
4. Estalvi d'energia en sistemes de climatització 4.1. Revisió de tècniques d'estalvi en edificis i sistemes de climatització
4.2. Refredament gratuït amb aire exterior
4.3. Refredament gratuït amb torre de refrigeració
4.4. Recuperadors de calor d'extracció
4.5. Transvasament d'energia entre zones
4.6. Condicions operatives dels sistemes de climatització acoblats a bombes de calor i calderes
4.7. exercicis

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE3
CT2
CT3
0.5 0 0.5
Videoconferència
CE3
CT2
CT3
8 0 8
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE3
CT2
CT3
0 30 30
Webcasting
CE3
CT2
CT3
0 3 3
Activitats d’auto seguiment
CE3
CT2
CT3
0 5 5
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
CT3
0 35 35
Fòrums de debat
CE3
CT2
CT3
0 10 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
0 18.5 18.5
Atenció personalitzada
CE3
CT2
CT3
2 0 2
 
Proves de validació
CE3
CT2
CT3
0.5 0 0.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran. Aquesta sessió serà la primera a cada assignatura presencial i tindrà una durada de 30 min
Videoconferència Presentació de l'assignatura i exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia (Abobo Connect). Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat
Webcasting Exposició de continguts de l'assignatura en format vídeo gravat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d'estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. Es proposaran activitats relacionades amb la temàtica del webcasting a desenvolupar per l'estudiant
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tantes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. El seu abast és acotat i d'extensió reduïda. Mitjançant l'ús del campus virtual.
Fòrums de debat Activitats en les quals, individualment o en grup, els participants, argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el Fòrum del Campus Virtual. Seran supervisades pel professor que també podrà introduir arguments i proposar activitats perquè els estudiants treballin
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Atenció personalitzada Planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context

Atenció personalitzada
descripción
Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats a la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Activitats d’auto seguiment
CE3
CT2
CT3
Activitats proposades a l'estudiant que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida 10
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
CT3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 40
Fòrums de debat
CE3
CT2
CT3
Es valorarà la participació i activitat de l'estudiant. 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 40
Proves de validació
CE3
CT2
CT3
Les proves de validació consistiran en web-conferencies individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades. 0
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 70% de l'avaluació final. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de problemes a classe i a l'avantprojecte d'aplicació.


Fonts d'informació

Bàsica Mark S. Owen, ASHRAE Handbook—Fundamentals, 2017,
Mark S. Owen, ASHRAE Handbook—HVAC Systems and Equipment, 2016,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.