IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) GESTIÓ DE PROJECTES Code 20904101
Study programme
Doble tit. grau en Eng. Química i en Tècniques de Bioprocessos Alim. (2019)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Tercer 2Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
E-mail joanramon.alabart@urv.cat
deepak.parajuli@urv.cat
Lecturers
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
PARAJULI , DEEPAK
Web
General description and relevant information

DESCRIPCIÓ GENERAL:

L’assignatura Gestió de Projectes s’enfoca en l’aprenentatge d’una sèrie d’estratègies per a gestionar la fase de formació d’un nou equip de projecte i en una activitat de vital importància en qualsevol projecte de disseny: l’avaluació de l’atractiu econòmic del mateix. En finalitzar l’assignatura, els estudiants estaran capacitats per a: 1. Liderar de forma efectiva la posada en marxa d’un nou equip de projecte. 2. Avaluar econòmicament un projecte d’inversió de capital a la indústria química.


El material de suport a l'assignatura (apunts, vídeos, etc.) es troben disponibles a l'espai Moodle de l'assignatura o en d'altres espais accessibles. L'assignatura està preparada per poder-se impartir en les modalitat virtual, si s'escau.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.4 Capacitat per aplicar els principis i mètodes de la qualitat (G8)
 A2.3 Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d’estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització (G1)
 A4.11 Coneixements aplicats d'organització d'empreses (RI11)
 A4.12 Coneixements i capacitats per organitzar i gestionar projectes. Conèixer l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes (RI12)
 A5.4 Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.4 Defineix els processos de garantia de la qualitat del projecte.
 A2.3 Aplica els mètodes d'organització d'empreses.
Organitza i gestiona projectes.
 A4.11 Identifica organitzacions i referencials que poden ser d'ajuda per dissenyar un sistema per a la gestió de projectes.
Determina el pressupost d'un projecte.
 A4.12 Defineix què és un projecte i diferència entre aquest i les operacions.
Descriu en què consisteix la gestió de projectes.
Llista i descriu les etapes en la gestió d'un projecte.
Identifica els participants clau en un projecte i explica quines són les seves funcions.
Diferència entre metodologies predictives i metodologies àgils en la gestió de projectes.
Redacta un Project Overview Statement efectiu per aconseguir l'aprovació de la Direcció.
Redacta un Project Charter per documentar formalment el projecte i vincular-lo amb el treball del dia a dia de l'organització.
Identifica i descriu les activitats necessàries per planificar un projecte.
Entén la formulació de l'abast d'un projecte com l'acord explícit entre l'equip de projecte i els clients i altres grups d'interès de què es farà i què no es farà en el projecte.
Defineix l'abast d'un projecte mitjançant la Work Breaddown Structure o diagrama d'arbre.
Identifica riscos, construeix matrius probabilitat / impacte per a l'avaluació de riscos i formula contramesures adequades.
 A5.4 Programa un projecte i representa aquesta programació mitjançant diferents tipus de diagrama. Entén els avantatges i desavantatges dels diferents tipus de diagrama.
Duu a terme el seguiment d'un projecte, informes de seguiment i gestió dels canvis.
Gestiona l'etapa de tancament d'un projecte i redacta l'informe de tancament.
Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció a la gestió de projectes. Definició de projecte. Diferències entre projectes i operacions. Definició de la gestió de projectes. Etapes en la gestió de projectes. Participants claus en la gestió d'un projecte i funcions fonamentals. Tipus de projectes.
Posada en marxa d'un equip de projecte. Els ingredients bàsics per treballar en equip. Característiques dels equips d'alt rendiment. Etapes en el desenvolupament d'un equip. El Team Charter.
Avaluació econòmica de projectes d'inversió de capital. Matemàtica financera. Concepte de cost d'oportunitat: la taxa de descompte. Mètodes de selecció d'inversions: VAN, TIR i període de recuperació.
Estimació de la inversió en capital fix. Classificació de les estimacions de la inversió. Estimació del cost de compra dels equips. Estimació de la inversió total en capital fix d'una planta. Estimació de la inversió en capital de treball.
Estimació del cost de producció. Creació del compte de resultats. Determinació del flux de caixa.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
11 28 39
Resolució de problemes, exercicis
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
10 9 19
Avantprojecte
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
B1.1
3 10 13
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
A4.11
A4.12
B1.1
1 0 1
Proves mixtes
A4.11
A4.12
B1.1
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Combinació de clase magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes básics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial. Inclou reunions de discussió grupals o individuals per aclarir conceptes o metodologies. S'inclou la dedicació de l'alumne a les tasques d'estudi derivades d'aquesta activitat.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de col·leccions de problemes per part dels estudiants, individualment o en grup. Realització de problemes oberts, essencialment en equip, independentment i suèrvisats per el professor. Inlcou el treball individual de l'alumne dervivat d'aquesta activitat.
Avantprojecte Participació en el projecte integrat de tercer curs. Els estudiants hauran de dur a terme l'avaluació econòmica del projecte en qüestió.
Atenció personalitzada Sessions per assessorar l'alumne en el desenvolupmant del seu treball en la matèria.

Atenció personalitzada
Description
Durant l'horari d'atenció als estudiants, el qual es comunicarà el primer dia de classe.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Avantprojecte
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
B1.1
Team Charter del 2n quadrimestre.
Test de coneixements sobre gestió de projectes.
30%
Proves mixtes
A4.11
A4.12
B1.1
Examen sobre matemàtica financera. 25%
Proves mixtes
A4.11
A4.12
B1.1
Examen sobre els mètodes d'avaluació econòmica de projectes d'inversió de capital. 45%
Others  
 
Other comments and second exam session

Avaluació continua: per a fer el còmput total de la nota, l'estudiant haurà de treure com a mínim una nota de 3,5 en cadascun d'aquest elements del mètode d'avaluació

Segona convocatòria: l'estudiant farà un examen escrit, la puntuació del qual representarà el 100% de la nota.

L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica Ingrid Bens, Team Launch! Strategies for new team start-ups, , GOAL/QPC
R. Turton, R.C. Bailie, W.B. Whiting; J.A. Shaeiwitz, Analysis, synthesis, and design of chemical processes, Third Edition, Prentice Hall
P. Martin, K. Tate, Project Management Memory Jogger, , GOAL/QPC

Complementària

 

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
PRÀCTIQUES DE LIDERATGE D'EQUIPS/20204201


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.