DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) GESTIÓ I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ EN AGÈNCIES DE VIATGES Codi 21204205
Ensenyament
Grau en Turisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GRACIA SANTOS, JULIA
Adreça electrònica julia.gracia@urv.cat
Professors/es
GRACIA SANTOS, JULIA
Web
Descripció general i informació rellevant 1. L’assignatura de Gestió i Processos de Producció d’Agències de Viatges, s’emmarca dins l’àmbit del coneixement específic de les empreses de intermediació turística amb les seves característiques i peculiaritats pròpies, amb processos de producció singulars i que evolucionen d’una manera ràpida gràcies a les TICs. 2. Aquesta assignatura optativa està dins els estudis de Turisme, i es pot cursar a partir de segon curs de carrera.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
I. Fonaments, principis de gestió i l’entorn extern de l’agència de viatges. Tema 1: Fonaments sobre les agències de viatges.
1.1. Concepte i evolució de les agències de viatges.
1.2. Funcions i tipus d’agències de viatges.
1.3. Característiques de la professió.

Tema 2: Principis sobre gestió de les agències de viatges.
2.1. Concepte de gestió i nivells de gestió en les agències de viatges.
2.2. La qualitat i processos de gestió en les agències de viatges.
2.3. Estudi de viabilitat i projecte empresarial d’una agència de viatges.

Tema 3: L’entorn extern de les agències de viatges.
3.1. Regulacions i disposicions internacionals, nacionals, autonòmiques, i locals.
3.2. Associacions i grups de gestió i comercialització d’agències de viatges.
3.3. Acords i llicències entre associacions d’agències de viatges i empreses turístiques.

II. Gestió de la demanda, la oferta i el màrqueting en les agències de viatges. Tema 4: Gestió de la demanda en les agències de viatges.
4.1. La demanda viatgera, i tendències.
4.2. Criteris de segmentació de la demanda viatgera turística.
4.3. Comportaments d’informació, compra i viatge, i segments viatgers més habituals.
4.4. Cartera de clients d’una agència de viatges i control de resultats.

Tema 5: Gestió de l'oferta en les agències de viatges.
5.1. Conceptes sobre l’oferta, servei i producte turístic.
5.2. Elements dels serveis i productes turístics ofertats per les agències de viatges.
5.3. Destinacions i recursos turístics.
5.4. El procés de gestió de l’oferta.
5.5. Polítiques de compres, de competència i de preus.
5.6. Els processos de les agències de viatges: característiques i fases.

Tema 6: Gestió de màrqueting en les agències de viatges.
6.1. Evolució del màrqueting en les agències de viatges.
6.2. Cicle de vida dels productes, i calendari anual de serveis i productes turístics.
6.3. La comunicació comercial, la marca corporativa, la imatge, les relacions públiques i la publicitat.
6.4. Fulletons i catàlegs i suports multimèdia digitals, tarifes confidencials, manuals de venda.
6.5. Presentació del producte i promoció de vendes. L’aparador, la publicitat en el lloc de la venda.
6.6. Viatges educacionals, fires turístiques, i workshops.
6.7. Patrocini, màrqueting directe, estratègies de venda i fidelització de clients.
6.8. La distribució de serveis i viatges.

III. Organització interna, gestió de la informació i el control en les agències de viatges. Tema 7: Organització interna de les agències de viatges.
7.1. Estructura interna de les agències de viatges: àrees bàsiques de gestió.
7.2. Nivells de gestió i responsabilitat. Noves tendències en l’organització interna de les agències de viatges.
7.3. Nous tipus d’agències de viatges. Perfil de l’agent de viatges i del directiu.
7.4. Política de motivació. Organització de la comunicació. Espai físic.

Tema 8: Gestió de la informació en les agències de viatges.
8.1. Fases en la gestió de la informació. Anàlisis de les necessitats.
8.2. Mitjans de tractament d’informació i comunicació informàtica.
8.3. Informació turística, de l’entorn, per la gestió interna i per les vendes.
8.4. Connexions amb proveïdors, els GDS. L’agència digital.

Tema 9: El control en les agències de viatges.
9.1. Concepte. Mètodes de control en les agències de viatges.
9.2. Controls sobre la gestió directiva i l’orientació a la qualitat. Controls financers. Controls sobre l’oferta i la demanda. Control sobre proveïdors i distribuïdors.
9.3. Control sobre l’impacte social i medi natural.

Atenció personalitzada
Descripció
Contactar amb la professora a l'adreça electrònica teresa.vazquez@urv.cat per fer el seguiment i aclarir dubtes

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En avaluació contínua:

- Examen tipus test dels temes 1 a 4: 25% de la nota

- Resolució d'excercicis dels temes 1 a 4: 25% de la nota- Examen tipus test dels temes 5 a 9: 25% de la nota- Resolució d'excercicis dels temes 5 a 9: 25% de la nota
En segona convocatòria:- Aquells alumnes que hagin seguit l'avaluació contínua i n'hagin suspès alguna part hauran de repetir la part suspesa- Els estudiants que no hagin seguit l'avaluació contínua hauran de fer un examen pel total de l'assignatura

Fonts d'informació
Bàsica ALBERT PIÑOLE, Isabel., "Gestión, productos y servicios de las agencias de viajes"., Centro de Estudios Ramón Areces., 1999 Madrid.
GONZÁLEZ COBREROS, Mª Ángeles., "Fundamentos teóricos y gestión pràctica de las agencias de viajes"., Síntesis., 1997 Madrid.
PÉREZ PUIG, Albert., "El libro del mundo de los Agentes de Viajes", (I La Agéncia de Viajes, II Transporte Aéreo, III Proveedores y Servicios)., Laertes., 1995 Barcelona.
MARTÍ VIDAL, Alberto y otros., “Manual de Gestión de la Calidad en el Sector de Agencias de viajes”., Pricewaterhouse Coopers / Secretaria de Estado de Comercio, Turismo y PYME., 1999 Madrid.

Complementària López, Aurelio., Manual de marketing general y de servicios turísticos., Síntesis., Madrid.
Altés Machín, Carmen., Marketing y turismo., Síntesis., Madrid.
Montaner Montejano, Jordi., Psicosociología del turismo., Síntesis., Madrid.
Chapapria, V. E., Náutica de recreo y turismo en el Mediterráneo., Síntesis., Madrid.
Herrero Blanco, Paloma., Gestión y organización de congresos. Operativa, protocolo y ceremonial., Síntesis., 2000 Madrid.
Wearing, Stephen/Neil, John., Ecoturismo. Impacto, tendencias y posibilidades., Síntesis., Madrid.
Tribe, John., Economía del ocio y el turismo., Síntesis., Madrid.
Blasco, Albert., Turismo y transporte., Síntesis., Madrid.
Davidson, Rob., Viajes y turismo en Europa., Síntesis., Madrid.
Rubio López, Dulce., Gestión integral de playas., Síntesis., Madrid.
Crespi Vallbona, Montserrat y Planells Costa, Margarita., Patrimonio cultural., Síntesis., Madrid.
A. Ivars, Josep., Planificación turística de los espacios regionales en España., Síntesis., Madrid.
Bayón Mariné, Fernando y Martín Rojo, Inmaculada., Operaciones y Procesos de producción en el sector turístico., Síntesis., Madrid.
Fernández Aguado, Carmen., Manual de estadística descriptiva aplicada al sector turístico., Síntesis., Madrid.
Puertas, Xavier., Animación en el ámbito turístico., Síntesis., Madrid.
Iglesias Tovar, José Ramón., Comercialización de productos y servicios turísticos., Síntesis., Madrid.
Blanco Castro, Ana y otros., Producción y venta de servicios turísticos en Agencias de Viajes., Síntesis., Madrid.
Dorado Juárez, José Antonio., Organización y control de empresas en hostelería y turismo., Síntesis., Madrid.
Alberto Jorge Acosta, Nuria Fernández, Marta Mollón., Recursos humanos en empresas de turismo y hostelería., Pearson - Prentice Hall., 2002 Madrid.
Rafael Castejón Montijano, Esther Peréz Méndez., Introducción a la economía para turismo., Pearson - Prentice Hall., 2003 Madrid.
Rafael Castejón Montijano, Juan Luis Martínez Merino., Introducción a la economía para turismo., Pearson - Prentice Hall., 2003 Madrid.
Philips Kotler, John Bowen, James C. Makens., Marketing para turismo., Pearson - Prentice Hall, 2003 Madrid.
Ramón Bosch Camprubí., Turismo y medio ambiente., Centro de Estudios Ramón Areces., 1998 Madrid.
Fernando Muñoz Oñate., Marketing Turístico., Centro de Estudios Ramón Areces., Madrid.
Carlos Vogeler Ruiz., El Mercado Turístico. Estructura, Operaciones y Procesos de Producción., Centro de Estudios Ramón Areces., Madrid.
M.ª José Lorenzo Segovia., Economia del Turismo., Centro de Estudios Ramón Areces., 2003 Madrid.
Javier Callejo Gallego., Análisis Empírico de la demanda Turística., Centro de Estudios Ramón Areces., 2003 Madrid.
Fernando Bayón Mariné., 50 Años del Turismo Español. Un Análisis Histórico y Estructural., Centro de Estudios Ramón Areces., 1999 Madrid.
Ramón Rufín Moreno., Introducción al Marketing Turístico., Centro de Estudios Ramón Areces., 2004 Madrid.
José López Arranz., Manual del Guía., Laertes., 2002 Barcelona.
Lluís Mesalles., Eventos, reuniones y banquetes. Organización, gestión y comercialización de los servicios contratados en un establecimiento de calidad., Laertes., Barcelona.
Guevara Plaza, Antonio y otros., Informática aplicada al turismo., Pirámide., 2003 Madrid.
Serra Cantallops, Antoni., Marketing turístico., Pirámide., 2002 Madrid.
Juaneda Sampol, Catalina N. y otros., Análisis cuantitativo de la actividad turística., Pirámide., 2003 Madrid.
Casanueva Rocha, Cristóbal y otros., Organización y gestión de empresas turísticas., Pirámide., 2000 Madrid.
García Henche, Blanca., Marketing del turismo rural., Pirámide., 2003 Madrid.
Martín Rojo, Inmaculada., Dirección y gestión de empresas del sector turístico., Pirámide., Madrid.
Onofre Martorell Cunill., Cadenas Hoteleras. Análisis del Top 10., Ariel., 2002 Barcelona.
Enrique Alcaraz y otros., Diccionario de términos de turismo y ocio., Ariel., 2001 Barcelona.
Manuel de la Calle Vaquero., La ciudad histórica como destino turístico., Ariel., 2002 Barcelona.
Ángeles Rubio Gil., Los recursos humanos en el sector turístico español., Ariel., 2001 Barcelona.
Ángeles Rubio Gil., Sociología del Turismo., Ariel., 2003 Barcelona.
Robert Lanquar., Marqueting Turístico., Ariel., 2001 Barcelona.
Jordi Montaner Montejano., Política y relaciones turísticas internacionales., Ariel., 2002 Barcelona.
Robert C. Ford., Atención al Cliente en los Servicios de Ocio., Paraninfo – Thomson Learning., 2001 Madrid.
Marc Mancini, Ph.D., Cruceros. Guía sobre la Industria de los Cruceros., Paraninfo – Thomson Learning., 2001 Madrid.
Senlle, Andrés., ISO 9000 Calidad en el Sector Turístico., Gestión 2000., Bilbao.
Valls, Josep Francesc., Gestión de Empresas de Turismo y Ocio., Gestión 2000., Bilbao.
Oller Nogués, J., La creación y mejora de empresas turísticas. Enfoque del negocio y procesos operativos., Gestión 2000., Bilbao.
Cerveró, Josep / Iglesias, Oriol / Villacampa, Olga., Marketing turístico., Octaedro-Eub., Barcelona.
, Internet. Full de càlcul. Word. PowerPoint., ,

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent