Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix i analitza correctament la transició demogràfica i el creixement de la població en diferents contextos temporals i espacials, relacionant els fenòmens demogràfics amb les variables socioeconòmiques
| | A4 |
Analitza fonts estadístiques per a l’estudi geodemogràfic i utilitza les principals tècniques d’aplicació en estudis demogràfics
| | A5 |
Domina els indicadors i tècniques bàsiques de l’estudi de la població en anàlisis territorials comprenent el seu significat i implicacions
| | A9 |
Analitza correctament la densitat demogràfica del món, coneix les doctrines demogràfiques i relaciona adequadament la població amb els recursos i el desenvolupament sostenible
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Geodemografia |
1.1 L’estudi de la població des de la Geografia
1.2. Demografia + Geografia = Geografia de la població = Geodemografia?
|
2. Les fonts per a l’estudi de la població |
2.2. Els censos i padrons. El cens de població i el Padró municipal d’habitants
2.3. Les estadístiques vitals i de migracions. El Moviment Natural de la Població (MNP) i l’Estadística de Variacions Residencials (EVR)
2.4. Les fonts d’informació «geogràfiques»: les enquestes de mobilitat quotidiana i d’usos del temps
2.5. Altres fonts sociodemogràfiques
|
3. L’anàlisi geodemogràfica |
3.1. Introducció. Estocs i fluxos en demografia. Conceptes utilitzats. Proporcions, taxes i quocients
3.2. Estocs. Anàlisi de les característiques sociodemogràfiques d’una població. Temes d’interès en els estocs. Taules i indicadors bàsics. Les piràmides de població
3.3. Fluxos II (creixements). La mesura del creixement i els seus components. El concepte de creixement. Les taxes de creixement de la població. Els components del creixement. L’equació compensadora. Les taxes brutes per fenòmens. La representació gràfica del creixementFluxos I (mobilitat). Els moviments migratoris. La mobilitat quotidiana
3.4. La distribució territorial de la població . Densitat de població i models d’assentament
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
5 |
6 |
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
24 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
7 |
7 |
14 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts principals de l'assignatura, així com l'exposició dels mecanismes d'avaluació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicació, per part del professor, dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament i realització a l'aula dels treballs pràctics en què es desenvolupin, en forma d'exercicis, els continguts de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució personalitzada de problemes relacionats amb les pràctiques avaluables del curs. |
Descripció |
Resolució dels problemes i dubtes dels alumnes que sorgeixen al llarg del curs.
L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix la classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Entrega del dossier de pràctiques |
90% |
Altres |
|
Assistència i participació a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els criteris d'avaulació de la primera i segona convocatòria seran els mateixos: entrega del dossier de pràctiques elaborades durant el curs. En el cas de la segona convocatòria, caldrà lliurar només les activitats no superades a la primera. Avaluació continuada: caldrà lliurar totes les activitats avaluables. Es valorarà l'assistència i la participación a clase. |
Bàsica |
ALBERICH, Joan, La vinculació territorial de la població a Catalunya. Una aproximació a partir del cens de 2001, http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0212109-084326, 2007
AZAGRA ROS, Joaquín; CHORÉN RODRÍGUEZ, Pilar, La localización de la población española en el territorio. Un siglo de cambios, Bilbao: Fundación BBVVA, 2006
BAUDELLE, Guy, Géographie du peuplement, París: Armand Colin, 2004
COURGEAU, Daniel, Méthodes de mesure de la mobilité spatiale. Migrations internes, mobilité temporaire, navettes, París: Institut National d’Études Démographiques, 1988
INSTITUTO GEOGRÁFICO NACIONAL, Atlas nacional de España. Demografía, Madrid: Centro Nacional de Información Geográfica, 2008
JONES, Huw R, Population Geography, Londres: P.C.P., 19990
LIVI BACCI, Massimo, Introducción a la demografía, Barcelona: Ariel, 1990
MALTHUS, Thomas Robert, Un assaig sobre el principi de població, Barcelona: Edicions 62, 1985
NOIN, Daniel, Géographie de la population, París: Armand Colin, 2005
NOIN, Daniel; THUMERELLE, Pierre-Jean, L’Étude géographique des populations, París: Masson, 1993
PRESSAT, Roland, El análisis demográfico. Conceptos, métodos, resultados, Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1983
PUYOL, Rafael, La población española, Madrid: Síntesis, 1988
VINUESA, Julio [et al.], El estudio de la población, Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública, 1989
VINUESA, Julio; PUGA, María Dolores, Técnicas y ejercicios de demografía, Madrid: Instituto Nacional de Estadística, 2007
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Seria recomanable un nivell mínim d'Excel |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|