Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població |
| A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A6 |
Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Realitza projectes d’ordenació en les seves diferents fases: anàlisi i diagnòstic territorial, programació, projecció i planificació
| | A4 |
Domina i coneix les fonts d’informació geogràfica
Classifica informació geogràfica i aplica tècniques de regionalització per a la diagnosis territorial
| | A5 |
Coneix i aplica correctament les tècniques pròpies de l’anàlisi estadística (descriptiva i probabilística) sobre bases de dades geogràfiques
Realitza inventaris i recopila observacions directes del territori a partir de treball de camp
Aplica mètodes i tècniques d’anàlisi espacial amb la finalitat de detectar vulnerabilitats i resoldre problemes territorials
| | A6 |
Dissenya productes gràfics i cartogràfics per a l’anàlisi territorial i ambiental, així com per a les propostes d’ordenació territorial
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
| | CT4 |
Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció: Memòries socials |
1.1 Què són
1.2. Continguts
1.3. Marc legal |
2. Fonts d'informació sociodemogràfica i
urbana |
2.1 Censos i padrons de població
2.2. Cens d'habitatges
2.3 Cadastre
2.4. Activitat econòmica |
3. Construcció d'indicadors |
3.1. Estructura de població
3.2. Taxes, creixement i projeccions
3.3. Característiques de l'espai residencial
3.4. Dotacions i equipaments
3.5. Desigualtats i vulnerabilitats |
4. Elaboració gràfica i cartogràfica |
|
5. Redacció i presentació del document
final |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
5 |
6 |
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
12 |
8 |
20 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
5 |
10 |
Projectes |
|
10 |
30 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentació de l'assignatura i recollida d'informació dels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposición de los contenidos de la asignatura y, especialmente, explicación de los ejercicios que se deberá frealizar por parte de los alumnos. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis d'obtenció d'informació i d'anàlisi demogràfica, mitjançant l'ús d'internet i de diversos programes informàtics, especialment excel. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de mig dia per realitzar treball de camp i recollida de dades. |
Projectes |
Resultat del seguiment d'un estudi o projecte. |
Atenció personalitzada |
Suport individualitzat a l'alumne a través de tutories presencials o virtuals. |
Descripció |
Seguiment de l'elaboració del treball. S'estatblirà un calendari de tutories al llarg del curs
L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix la classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Pràctiques a l'aula d'informàtica per a l'elaboració d'indicadors i material cartogràfic |
35 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida de mig dia per realitzar treball de camp i recollida de dades. |
5 |
Projectes |
|
Elaboració del treball de curs resultat del seguiment d'un estudi o projecte. |
50 |
Altres |
|
Assistència i participació a classe |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els criteris d'avaulació de la primera i segona convocatòria seran els mateixos: entrega del dossier de pràctiques elaborades durant el curs. En el cas de la segona convocatòria, caldrà lliurar només les activitats no superades a la primera. Avaluació continuada: caldrà lliurar totes les activitats avaluables. Es valorarà l'assistència i la participación a clase. |
Bàsica |
TIMS, Duncan, El mosaico urbano. Hacia una teoria de la diferenciación residencial, 1976, Madrid. Instituto de Estudios de Administración Lo
BUZAI, G., Mapas sociales urbanos, 2003, Buenos Aires, Lugar
COSTAS, Anton, Llibre Blanc de l’Habitatge a Barcelona, 2006, Barcelona, UB, Ajuntament de Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DEMOGRAFIA: TÈCNIQUES PER LA L'ANÀLISI DE LA POBLACIÓ/21234104 | GEOGRAFIA URBANA: CIUTAT, PAISATGE I DINÀMIQUES METROPOLITANES/21234105 |
|
|
Altres comentaris |
És necessari cursar de manera paral·lela les assignatures de Demografia i Geografia Urbana |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|