DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PROJECTE 3 Codi 21234108
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Obligatòria Segon 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Prerequisits
Departament Geografia
Coordinador/a
AGUILAR ANFRONS, ENRIQUE MODESTO
Adreça electrònica enric.aguilar@urv.cat
anna.boque@urv.cat
Professors/es
AGUILAR ANFRONS, ENRIQUE MODESTO
BOQUÉ CIURANA, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant

En aquesta assignatura, l'estudiant té com a projecte crear un producte climàtic que ajudi a explicar la incidència de la variabilitat i el canvi climàtic en els sectors d'activitat prioritaris del Marc Global dels Serveis Climàtics (aigua, energia, reducció de risc de desastres, seguretat alimentària, salut) o en el turisme.

S'introdueix l'alumne en la localització de dades climàtiques, la seva validació i el càlcul de indicadors climàtics. Durant l'assignatura, l'estudiant es familiaritza amb la utilització del llenguatge estadístic R, empra paquets generals i específics per la manipulació, anàlisi i representació de dades climàtiques i els adapta mitjançant la creació de funcions.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Realitza projectes d’ordenació en les seves diferents fases: anàlisi i diagnòstic territorial, programació, projecció i planificació
 A4 Domina i coneix les fonts d’informació geogràfica
Classifica informació geogràfica i aplica tècniques de regionalització per a la diagnosis territorial
 A5 Coneix i aplica correctament les tècniques pròpies de l’anàlisi estadística (descriptiva i probabilística) sobre bases de dades geogràfiques
Realitza inventaris i recopila observacions directes del territori a partir de treball de camp
Aplica mètodes i tècniques d’anàlisi espacial amb la finalitat de detectar vulnerabilitats i resoldre problemes territorials
 A6 Dissenya productes gràfics i cartogràfics per a l’anàlisi territorial i ambiental, així com per a les propostes d’ordenació territorial
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. Dades Climàtiques
1.2. Productes Climàtics
1.3. Serveis Climàtics
2. Fonts d'informació climàtica 2.1. ECA&D, CRU, NCEI
2.2. Copernicus C3S
2.3. EUTMETSAT, ECMWF
2.4. Altres
3.Eïnes de manipulació i anàlisi amb R 3.1. Introducció a R
3.2. Creació de funcions
3.3. Paquets específics de manipulació de dades climàtiques
3.4 Paquets específics pel càlcul d'indicadors climàtics
4. Producte Climàtic 4.1.Definició del producte climàtic (àrea d'estudi, indicadors)
4.2 Extracció de la base de dades, qualitat, homogeneitat
4.3 Càlcul de indicadors
4.4 Anàisi d'indicadors i formulació del producte

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
CT3
10 10 20
Presentacions / exposicions
CT3
2 12 14
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
CT4
2 12 14
Projectes
A3
A6
CT3
CT4
21 21 42
Debats
A3
A4
A5
A6
CT4
3 3 6
Atenció personalitzada
1 2 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentació de l'assignatura i recollida d'informació dels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de la assignatura i de la aplicabilitat dels exercicis que realitzaran els alumnes.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumne dels resultats del seu estudi.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les experiències que han realitzat els estudiants, normalment treballant d'una manera col·laborativa.
Projectes Elaboració d'un informe individual sobre el treball desenvolupat.
Debats Sessions de debat a classe sobre la determinació d'indicadors climàtics i sobre la aplicabilitat del treball realitzat.
Atenció personalitzada Suport individual o en grup a l'elaboració del projecte fora d'hores de classe.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT3
Exposició del projecte. En tres fases: disseny, progrés, lliurament. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
CT4
Elaboració del producte climàtic 30%
Projectes
A3
A6
CT3
CT4
Redacció informe individual 40%
Debats
A3
A4
A5
A6
CT4
Assistència i participació activa i productiva als debats i activitats de complementàries plantejades durant les sessions de classe 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar la primera convocatòria, cal sumar el 50% de la nota i aprovar individualment les activitats de Presentacions/Exposicions, PBL i Projectes.

En segona convocatòria, cal presentar de nou i de forma integral les Presentacions/Exposicions, PBL i Projectes, que computaran el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica INDECIS, www.indecis.eu, ,
VV.AA., Climate Services, ,
Tony Fischetti, Data analysis with R : a comprehensive guide to manipulating, analyzing, and visualizing data in R (https://urv.on.worldcat.org/oclc/1032264006), , 2018

Es donaran fonts d'informació addicionals durant el curs

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CLIMATOLOGIA: FACTORS I DINÀMIQUES CLIMÀTIQUES/21234107

 
Altres comentaris
Segons la informació que disposem en el moment de redactar aquesta guia, en aquesta assignatura totes les classes es faran de forma presencial.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent