Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques |
| A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç |
| CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Explica correctament el paper de les fronteres i límits administratius com a factor de discontinuïtats en les característiques del territori, i comprèn la relació entre els elements del territori i el seu potencial ús com factors d’identitat nacional
| | A2 |
Comprèn el funcionament dels estats i les implicacions territorials de la divisió mundial en el sistema d’estats
Coneix les principals potències mundials així com les àrees d’influència cultural, econòmica i política
Coneix el funcionament dels principals sistemes i nivells d’administració pública, reconeixent la influència de la divisió territorial en el funcionament dels sistemes electorals
| | A9 |
Explica correctament les principals problemàtiques ambientals generades pel desigual repartiment dels recursos i la dimensió global de les més importants
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitza informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
| | CT5 |
Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produeix un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactua de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Geografia política, geopolítica i ordre polític mundial |
|
2. Les implicacions geogràfiques de la fragmentació del mapa polític |
|
3. Els espais polítics del poder, les relacions internacionals i la col·laboració entre els estats |
|
4. Les territorialitats i les fronteres difuses: la seva fragmentació, explotació i domini |
|
5. Els territoris de l'administració i la fragmentació territorial de l'Estat |
|
6. La geografia de les eleccions, els sistemes i els comportaments electorals |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
24 |
18 |
42 |
Treballs |
|
1 |
25 |
26 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
10 |
16 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
4 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del contingut i de la dinàmica del curs el primer dia de classe |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts per part del professor durant les classes teòriques. |
Treballs |
Elaboració i defensa d'un treball elaborat per l'estudiant amb l'ús de materials bibliogràfics i dades per comprendre els temes a desenvolupar. |
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques a l'aula d'informàtica. |
Pràctiques de camp/sortides |
Preparació i redacció del Treball de Camp |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o qüestions que sorgeixin al llarg del curs. |
Descripció |
Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o qüestions que sorgeixin al llarg del curs, especialment en relació al treball de curs.
L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a
l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les
consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de
Teams sempre amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Redacció i presentació d'un treball de curs sobre un conflicte geopolític contemporani |
15 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització i resolució d'exercicis pràctics a l'aula d'informàtica
El lliurament dels exercicis és obligatori. La qualificació mínima per fer mitjana és de 4.5 punts sobre 10. |
15 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Preparació i redacció del Treball de Camp
El lliurament del Treball de Camp és obligatori. La qualificació mínima per fer mitjana és de 4.5 punts sobre 10. |
10 |
Proves mixtes |
|
Es realitzaran una prova de caràcter mixte per tal de comprovar l'adquisició dels continguts de l'assignatura.
La qualificació mínima per tal de realitzar la mitjana amb la resta d'activitats avaluatives és de 4.5 punts sobre 10. |
60 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota mínima de l'examen i els exercicis pràctics a l'avaluació continuada és un 4,5. És preceptiu lliurar totes les activitats avaluables. El professor valorarà l'assistència i la participació presencial o virtual. Aquesta valoració formarà part de la nota final. A la segona convocatòria s'haurà de superar les parts suspeses o no presentades: examen de tipus teòric no aprovat i el lliurament de les pràctiques i exercicis o treballs pendents o no superats. |
Bàsica |
Romero, J., Geografía Humana. Procesos, riesgos e incertidumbres en un mundo globalizado, Ariel, 2004
Glassner, M.I. i Fahrer, Ch., Political geography, Wiley, 2004
Taylor, P.J., Geografía política. Economía-mundo, Estado-nación y localidad, Trama editorial, 1994
López, L. i Benito, P., Geografía política, Cátedra, 1999
Méndez, R., El nuevo mapa geopolítico del mundo, Tirant lo Blanch, 2011
Agnew, J., Geopolítica. Una re-visión de la política mundial, Trama editorial, 2005
López, L., Diccionario de geografía política y geopolítica, Universidad de León, 2013
Nogué, J. i Rufí, J. V., Geopolítica, identidad y globalización, Ariel, 2001
Muir, R., Political geography. A New Introduction, Macmillan Press, 1997
Lacoste, Y., Dictionnaire de Géopolitique, Economica, 1995
Colomer, J.M. y Beale, A.L., Democracia y globalización. Ira, miedo y esperanza, Anagrama, 2021
Baños, P., El dominio mundial. Elementos del poder y claves geopolíticas, Ariel, 2018
|
|
Complementària |
Kaplan, R. D., La venganza de la geografía. Cómo los mapas condicionan el destino de las naciones, RBA, 2013
Conectografía. Mapear el futuro de la civilización mundial, Khanna, Parag, Paidós, 2017
Marshall, T., Prisioneros de la geografía. Todo lo que hay que saber sobre política global a partir de diez mapas, Península, 2017
Nogué, J., Els nacionalismes i el territori, El Llamp, 1991
Rosière, S., Géographie politique & Géopolitique, Ellipses, 2003
Sánchez, J.-E., Geografía política, Síntesis, 2001
Lacoste, J., La geografía: un arma para la guerra, Anagrama, 1977
Chauprade, Aymeric, Géopolitique. Constantes et changements dans l'histoire, Ellipses, 2007
Méndez, R. i Molinero, F., Geografía y Estado. Introducción a la geografía política, Cincel, 1984
varios, El estado del mundo: anuario económico y geopolítico mundial, Akal, desde 1984
varios, Hérodote. Revue de Géographie et de Géopolitique, , 1977-2019
Fundació CIDOB. Centro de Investigación de Relaciones Internacionales y Desarrollo, Revista CIDOB d'Afers Internacionals, , 1982-2019
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|