DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PROJECTE 5 Codi 21234119
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
OLANO POZO, JON XAVIER
Adreça electrònica jonxavier.olano@urv.cat
anna.boque@urv.cat
Professors/es
OLANO POZO, JON XAVIER
BOQUÉ CIURANA, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant

L'assignatura Projecte 5 planteja un treball de curs que consisteix en la co-creació de un servei climàtic per a una activitat concreta en un territori determinat. S'enten per serveis climàtics la transmissió d’informació processada a partir de dades meteorològiques i climatològiques d’una manera que sigui útil en la presa de decisions per tal de desencadenar accions que adapten l’activitat econòmica a les tendències futures i que mitiguen els efectes que les activitats sobre les condicions climàtiques. El desenvolupament del curs es centrarà en l'explicació teòrica i l’aplicació pràctica del procés de co-creació d’un servei climàtic, des de la definició dels agents participants fins a la construcció d'un índex númeric, from data to service. Per a la definició del servei climàtic caldrà reflexionar sobre la necessitat del servei climàtic per al territori, els condicionants meteoclimàtics, i la operacionalització de l'índex. Es tracta d’obtenir la informació a partir de tècniques qualitatives (focus grups, mental maps, entrevistes) i ser operacionalitzades quantitativament en l'índex numèric que serà representat cartogràficament.



Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
 A8 Dominar i interpretar els diferents instruments de planificació territorial i urbanística
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Realitza projectes d’ordenació en les seves diferents fases: anàlisi i diagnòstic territorial, programació, projecció i planificació
Elabora documents propis de la planificació territorial, urbanística i ambiental
 A4 Domina i coneix les fonts d’informació geogràfica
Classifica informació geogràfica i aplica tècniques de regionalització per a la diagnosis territorial
 A5 Coneix i aplica correctament les tècniques pròpies de l’anàlisi estadística (descriptiva i probabilística) sobre bases de dades geogràfiques
Realitza inventaris i recopila observacions directes del territori a partir de treball de camp
Aplica mètodes i tècniques d’anàlisi espacial amb la finalitat de detectar vulnerabilitats i resoldre problemes territorials
 A6 Dissenya productes gràfics i cartogràfics per a l’anàlisi territorial i ambiental, així com per a les propostes d’ordenació territorial
 A8 Coneix i interpreta els documents propis de la planificació territorial, urbanística i ambiental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexiona sobre el model proposat i és capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
T1. Introducció als serveis climàtics 1.1. Què és un servei climàtic?
1.2. Usos sectorials dels serveis climàtics
T2. El procés de co-creació
2.1. Co-construcció amb els usuaris finals
2.2. Definició de les variables i les condicions òptimes.
2.3. El paper dels experts
T3. Operacionalització de l'índex: de la dada al servei 3.1. Bases de dades climàtiques
3.2. Altres datasets sectorials
3.3. Càlcul i representació
T4. Comunicació efectiva del servei climàtic 4.1. Canals i eines de comunicació
4.2. Audiències
T5. Validació del servei climàtic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A8
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A8
13 0 13
Presentacions / exposicions
A3
A5
CT4
8 8 16
Fòrums de debat
A3
CT3
4 8 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
A8
CT3
CT4
23 68 91
Atenció personalitzada
CT3
8 0 8
 
Proves objectives de tipus test
A5
A8
CT4
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics que s'hauran d'aplicar a les sessions pràctiques.

L'assistència és imprescindible
Presentacions / exposicions Exposició oral dels estudiants d'avenços i resultats obtinguts durant el transcurs de l'assignatura
Fòrums de debat Sessions de debat amb la participació d'experts
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es tracta d’obtenir la informació a partir de tècniques qualitatives (focus grups, mental maps, entrevistes) per tal de ser operacionalitzades quantitativament en l'índex numèric que serà representat cartogràficament.
Atenció personalitzada Tutorials grupals / individuals concertades

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A3
A5
CT4
Exposició, oral i escrita, dels avenços i resultats obtinguts durant el transcurs de l'assignatura 20
Fòrums de debat
A3
CT3
Assistència i participació al debat i entrega comentari crític 15
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
A8
CT3
CT4
Assitència, participació al workshop, lliurament del document i presentació dels resultats 50
Proves objectives de tipus test
A5
A8
CT4
Examen tipus test sobre la teoria. És necessari aprovar. 15
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. Les activitats (a excepció de proves orals i proves objectives tipus test) amb una qualificació inferior a 5 sobre 10 es podran tornar a presentar en un termini màxim de una setmana un cop hagin estat corregides i comentades amb els professors.

L'assistència es valorarà amb 5% de la nota global.

Segona convocatòria: lliurant activitats no superades (incloent el projecte de curs) i superant l'examen.




Fonts d'informació

Bàsica Leal Filho, Walter, Jacob, Daniela (Eds.), Hanbook of Climate Services, , 2020
Clements, J., et al., The value of climate services across economic and public sectors, , 2013
European Commission, A European research and innovation Roadmap for Climate Services., , 2015

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRODUCCIÓ I DISSENY CARTOGRÀFIC. EINES WEB/21234127
PROJECTE 6/21234128

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANÀLISI ESPACIAL I GEODISSENY/21234116
TERRITORI, ACTIVITATS ECONÒMIQUES I DESENVOLUPAMENT LOCAL/21234121
VARIABILITAT I CANVI CLIMÀTIC/21234122

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES D'INFORMACIÓ GEOGRÀFICA I TURÍSTICA/21234003
MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT/21234004
TÈCNIQUES QUALITATIVES EN CIÈNCIES SOCIALS/21234010
CLIMATOLOGIA: FACTORS I DINÀMIQUES CLIMÀTIQUES/21234107
PROJECTE 3/21234108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent