Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques |
| A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix la relació entre els fenòmens econòmics i les variables geogràfiques, localitza i classifica les activitats productives
| | A2 |
Relaciona les dinàmiques territorials amb els canvis de context econòmic, especialment en els processos històrics d’industrialització /desindustrialització, implantació de serveis i infraestructures de comunicació
| | A7 |
Empra adequadament les classificacions d’activitats productives, recull dades geoeconòmiques adequades per a l’anàlisi territorial i comprèn els principals indicadors d’activitat econòmica i dotació d’infraestructures necessàries per aquest anàlisi
| | A9 |
Comprèn el concepte i principis del desenvolupament local com a forma de desenvolupament sostenible i explica correctament el paper de les activitats econòmiques industrial i de serveis en el mateix
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. L'estudi geogràfic de les activitats econòmiques
|
|
2. El procés d'industrialització
|
|
3. El sistema industrial |
3.1. L'empresa industrial
|
4. La indústria en el procés de mundialització |
4.1. La innovació tecnològica i productiva
4.2. La descentralització productiva |
5. Factors de localització industrial |
|
6. L'activitat comercial i de serveis
|
6.1 Factors de localització
6.2 Estructura i jerarquització territorial |
7. Els sistemes de transport i comunicacions
|
7.1 Els impactes espacials
7.2 Les estratègies logístiques |
8. Estratègies del desenvolupament local |
8.1. Activitats econòmiques sostenibles
8.2. Els reptes de futur |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
21 |
19 |
40 |
Treballs |
|
2 |
15 |
17 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
10 |
14 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
4 |
8 |
Debats |
|
2 |
4 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del funcionament de l'assignatura, el procés d'avaluació i els objectius a assolir. |
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts i exposició de la teoria. |
Treballs |
Recerca i elaboració d'un informe sobre una activitat econòmica a determinar. |
Pràctiques a través de TIC |
Coneixement de recursos en línia i recerca d'informació per a realitzar les pràctiques. |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball de camp per a la comprensió dels continguts teòrics i elaboració d'una memòria. |
Debats |
Sessions de debat a classe sobre lectures proposades. |
Presentacions / exposicions |
Exposició individual per part de l'alumnat dels resultats del treball de curs. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes poden sol·licitar l'atenció personalitzada per solucionar dubtes a través del correu electrònic: jordi.padrell@urv.cat i la comunicació a través del moodle. |
Descripció |
Els alumnes poden sol·licitar l'atenció personalitzada del professor a través del correu electrònic: jordi.padrell@urv.cat i la comunicació a través del moodle. L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs. En aquest període d'atenció, a més de les
consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de
Teams sempre amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Redacció d'un treball individual sobre una activitat econòmica proposada. S'avaluarà el contingut. |
15% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Pràctiques sobre bases de dades estadístiques. Caldrà presentar un document amb els resultats. |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Realització d'una sortida de camp. Posteriorment, caldrà presentar una memòria. |
10% |
Debats |
|
Comentaris en grups sobre lectures proposades. S'avaluarà l'assistència i la participació a les classes. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació individual del treball de curs. S'avaluarà l'exposició i els seus continguts. |
5% |
Proves mixtes |
|
Es realitzarà una prova mixte per avaluar l'adquisició dels continguts de l'assignatura. Constarà de preguntes curtes i de desenvolupament sobre els continguts teòrics de l'assignatura. Aquesta prova pot incloure mapes i/o gràfics. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura, es farà la mitjana aritmètica de totes les activitats avaluatives, sempre i quan es presentin totes i s'assoleixi una puntuació mínima de 5 punts sobre 10. Si no s'aprova l'assignatura, caldrà presentar-se a la segona convocatòria i per aprovar es mantenen les mateixes condicions que en la primera convocatòria, és a dir, cal haver assolit 5 sobre 10 punts en totes les activitats. En la segona convocatòria només caldrà presentar-se de les activitats no superades a la primera convocatòria. |
Bàsica |
MORENO, A. i ESCOLANO, S, El comercio y los servicios para la producción y el consumo, Ed. Síntesis, Madrid, 1992
MÉNDEZ, R, Geografía económica. La lógica espacial del capitalismo global, Ariel Geografía, Barcelona, 2006
JOFRE, J. i VILADECANS, E, La localització geogràfica de la indústria a Catalunya: el paper de les economies d'aglomeració, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2006
SEGUÍ, J.M. i MARTÍNEZ, R.M., Geografía de los transportes, U. Illes Balears, Mallorca, 2004
MORENO, A. i ESCOLANO,S., Los servicios y el transporte, Ed. Síntesis, Madrid, 1992
GAMIR ORUETA, A., Transporte aéreo y territorio, Ed. Ariel, Barcelona, 2002
MÉNDEZ, R. i CARAVACA, I., Organización industrial y territorio., Ed. Síntesis, Madrid, 1996
STIGLITZ, J.E., El malestar en la globalización, Ed. Santillana, Madrid, 2003
PRECEDO, A. i VILLARINO, M., La localització industrial, Ed. Síntesis, Madrid, 1992
GUTIÉRREZ PUEBLA, J., Infraestructuras, redes y dinámicas de transporte, AGE, Sevilla, 2003
INSTITUTO LAWRENCE R. KLEIN i UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE MADRID, Anuario Económico de España, La Caixa, Barcelona, 2009
|
|
Complementària |
ROBUSTÉ, F., Logística del transporte, UPC, Barcelona, 2005
LÓPEZ, E.;MIRANDA, J.; POSADA, J.C.; NAVARRO, J. i GARCIA, A., Servicios y transportes en el desarrollo territorial de España, Fundación El Monte, Sevilla, 2003
NADAL OLLER, J., Atlas de la industrialización en España (1750-2000), Ed. Crítica, Barcelona, 2003
JORDA, R., Las pequeñas y medianas empresas ante el desafio de la globalización, Oikos-Tau, Barcelona, 1995
Generalitat de Catalunya, Pla d'infraestructures del transport de Catalunya. Infraestructures terrestres: xarxa viària, ferroviària i logística, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2006
GANAU, J. I MALLARACH, J., La planificació estratègica territorial a Catalunya, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2003
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|