DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL II Codi 21234133
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Quart 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
ROVIRA SOTO, MARIA TRINITAT
SALADIE GIL, SERGI
Adreça electrònica sergi.saladie@urv.cat
mtrinitat.rovira@urv.cat
Professors/es
SALADIE GIL, SERGI
ROVIRA SOTO, MARIA TRINITAT
Web http://http://www.urv.cat/dgeo/
Descripció general i informació rellevant

És una assignatura complementària d'ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER ALA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I. Aquests consisteixen en:a) Una part teòrica de l'assignatura que aborda inicialment els conceptes itemes que no s'han abordat específicament en assignatures anteriors, com ara elpaper del paisatge o dels agents que intervenen en el procés d'ordenació. b)Una altra part teòrica que aporta el coneixement de l'estructura d'un plad'ordenació del territori, incloent el disseny d'objectius i de models territorials,la formulació d'alternatives i propostes i, finalment, formes de gestió iavaluació. S'aporten coneixements sobre tècniques d'obtenció, elaboració iexposició de la informació necessària per a la confecció del pla i s'insisteixespecíficament en els aspectes vinculats als espais lliures (naturals oagraris). c) Bona part de l'assignatura s'estructura al voltant de l'aplicaciósobre un territori concret dels coneixements adquirits en la part anterior, ambl'elaboració d'un pla d'ordenació territorial d'un àmbit supramunicipal. Aquesttreball conté elaboració d'informació de camp i estadística, expressió escrita,cartogràfica i gràfica dels resultats, discussió sobre temes territorialsespecífics i formulació de propostes d'actuació que cal defensar davant de laclasse. Això permet no només aplicar els coneixements adquirits a l'assignaturasinó també aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg detot l'ensenyament, aportant també un vessant pràctic de gran valor enl'assumpció de competències professionals per als futurs geògrafs. La partpràctica de l'assignatura està previst de realitzar-se en el marc del Programad'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html).(pendent de confirmar).


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Formula diagnosis territorials sostingudes en un anàlisi prèvia que ha estat possible gràcies a l’ús de bases de dades territorials i ambientals i l’aplicació de mètodes estadístics i cartografia
 A4 Discrimina la informació útil de caràcter territorial i ambiental que ha de permetre dur a terme anàlisis i diagnosis territorials que formin part de plans d’ordenació territorial i urbanística; i de plans de desenvolupament territorial
 A5 Sap aplicar indicadors propis de la geografia i l’urbanisme que permeten l’elaboració de diagnosis en relació a la planificació territorial i el desenvolupador i innovació territorial
 A7 Identifica les diferents fases d’elaboració, gestió i avaluació d’un pla de desenvolupament territorial i analitza els seus continguts bàsics
 A9 És conscient de la necessitat de dur a terme una planificació territorial i urbanística que contribueixi a la sostenibilitat del desenvolupament i a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexiona sobre el model proposat i és capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL. FORMULACIÓ D'UN PLA D'ORDENACIÓ TERRITORIAL. 1. Elaboració de matrius: impacte, aptitud, capacitat d'acollida.
2. Definició del model territorial
3. Elaboració d’objectius
4. Disseny de propostes d'actuació
5. Proposta de categories d'ordenació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
A9
10 5 15
Pràctiques de camp/sortides
A7
A9
6 1 7
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT3
10 6 16
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
A5
A7
A9
20 5 25
Treballs
A3
A4
A5
A7
A9
4 30 34
Presentacions / exposicions
A7
10 26 36
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A7
A9
CT3
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament de l'assignatura i del treball a realitzar
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp vinculada al territori estudiat, com a suport en la tasca de definició de propostes per a l'elaboració d'un pla d'ordenació territorial.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exposició per part dels alumnes de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball, amb el suport i supervisió del professor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de cartografia específica per al treball d'elaboració d'un pla d'ordenació territorial, a l'aula de SIG.
Treballs Realització d'un treball de d'ordenació del territori d'un àmbit que es definirà en iniciar el curs.
Presentacions / exposicions Presentacions orals a l'aula de les diferents parts del treball d'elaboració d'un pla d'ordenació del territori.
Atenció personalitzada Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció específica, ja sigui individualment o per grups. L'atenciópersonalitzada es realitzarà normalment durant les hores de treball a l'aula. Forad'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb elprofessor, amb cita prèvia. També es realitzarà atenció personalitzada a travésdel correu-e: sergi.saladie@urv.cat i mtrinitat.rovira@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A7
A9
Identificació i exposició sobre el terreny dels principals problemes i/o de les propostes d'actuaciódel pla d'ordenació territorial. 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT3
Participació en l'exposició de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del pla d'ordenació territorial. 5%
Treballs
A3
A4
A5
A7
A9
Concreció en un document final de tots els treballs d'elaboració del pla d'ordenació territorial. 55%
Presentacions / exposicions
A7
Exposicions orals a l'aula de les diferents fases d'elaboració del treball d'ordenació del territori. 10%
Proves objectives de tipus test
A7
A9
CT3
Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura, i que inclou preguntes amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una. 25% 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques. donat que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria.

Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball o prova tipus test).

La part pràctica de l'assignatura es podrà desenvolupar en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). si s'escau, a l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS.

Nota 1: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen.

Nota 2: Igualment, resta prohibit l'ús de telèfons mòbils a l'interior de l'aula durant les sessions teòriques i pràctiques. Durant aquestes sessions l'ús d'internet quedarà restringits a aquelles pàgines relacionades amb el continguts de l'assignatura. L'incompliment d'aquests preceptes comportarà l'expulsió de l'aula durant la resta d'aquella sessió.

Fonts d'informació

Bàsica

Observatori del Paisatge de Catalunya, Catàleg de paisatge del Camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010


Observatori del Paisatge de Catalunya , Catàleg de paisatge de les Terres de l'Ebre, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010
MATA, R.; TARROJA, À. (coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo , Diputació de Barcelona , Barcelona, 2006
GÓMEZ OREA, D., Ordenación Territorial, Mundi-Prensa i Editorial Agrícola Española, Madrid, 2002
PUJADAS, R,; FONT, J. , Ordenación y planificación territorial , Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 8 , Madrid, 1998
LLOP, C. , Paisatges en transformació: intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009
Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Pla territorial parcial del camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2010
GABIÑA, J., Prospectiva y ordenación del territorio. Hacia un proyecto de futuro, Marcombo. Boixareu editores, Barcelona, 1998
GALIANA, L.; VINUESA, J. (Coords.), Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio, Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 11, Madrid, 2010
MALLARACH, J.M. , Criteris i mètodes d'avaluació del patrimoni natural , Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient. Documents dels Quaderns de medi ambient, núm., Barcelona, 1999
Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I/21234129


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234117
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I/21234129
MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT EN LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21234212
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent