Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població |
| A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Formula diagnosis territorials sostingudes en un anàlisi prèvia que ha estat possible gràcies a l’ús de bases de dades territorials i ambientals i l’aplicació de mètodes estadístics i cartografia
| | A4 |
Discrimina la informació útil de caràcter territorial i ambiental que ha de permetre dur a terme anàlisis i diagnosis territorials que formin part de plans d’ordenació territorial i urbanística; i de plans de desenvolupament territorial
| | A5 |
Sap aplicar indicadors propis de la geografia i l’urbanisme que permeten l’elaboració de diagnosis en relació a la planificació territorial i el desenvolupador i innovació territorial
| | A7 |
Identifica les diferents fases d’elaboració, gestió i avaluació d’un pla de desenvolupament territorial i analitza els seus continguts bàsics
| | A9 |
És conscient de la necessitat de dur a terme una planificació territorial i urbanística que contribueixi a la sostenibilitat del desenvolupament i a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexiona sobre el model proposat i és capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL. FORMULACIÓ D'UN PLA D'ORDENACIÓ TERRITORIAL. |
1. Elaboració de matrius: impacte, aptitud, capacitat d'acollida.
2. Definició del model territorial
3. Elaboració d’objectius
4. Disseny de propostes d'actuació
5. Proposta de categories d'ordenació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
5 |
15 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
1 |
7 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
6 |
16 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
5 |
25 |
Treballs |
|
4 |
30 |
34 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
26 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del funcionament de l'assignatura i del treball a realitzar |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics i pràctics de l'assignatura. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp vinculada al territori estudiat, com a suport en la tasca de definició de propostes per a l'elaboració d'un pla d'ordenació territorial. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exposició per part dels alumnes de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball, amb el suport i supervisió del professor. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització de cartografia específica per al treball d'elaboració d'un pla d'ordenació territorial, a l'aula de SIG. |
Treballs |
Realització d'un treball de d'ordenació del territori d'un àmbit que es definirà en iniciar el curs. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals a l'aula de les diferents parts del treball d'elaboració d'un pla d'ordenació del territori. |
Atenció personalitzada |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups. L'atenciópersonalitzada es realitzarà normalment durant les hores de treball a l'aula. Forad'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb elprofessor, amb cita prèvia. També es realitzarà atenció personalitzada a travésdel correu-e: sergi.saladie@urv.cat i mtrinitat.rovira@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Identificació i exposició sobre el terreny dels principals problemes i/o de les propostes d'actuaciódel pla d'ordenació territorial. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Participació en l'exposició de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del pla d'ordenació territorial. |
5% |
Treballs |
|
Concreció en un document final de tots els treballs d'elaboració del pla d'ordenació territorial. |
55% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposicions orals a l'aula de les diferents fases d'elaboració del treball d'ordenació del territori. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura, i que inclou preguntes amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una. 25% |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques. donat que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria. Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball o prova tipus test). La part pràctica de l'assignatura es podrà desenvolupar en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). si s'escau, a l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS. Nota 1: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen. Nota 2: Igualment, resta prohibit l'ús de telèfons mòbils a l'interior de l'aula durant les sessions teòriques i pràctiques. Durant aquestes sessions l'ús d'internet quedarà restringits a aquelles pàgines relacionades amb el continguts de l'assignatura. L'incompliment d'aquests preceptes comportarà l'expulsió de l'aula durant la resta d'aquella sessió. |
Bàsica |
|
Observatori del Paisatge de Catalunya, Catàleg de paisatge del Camp de
Tarragona, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i
Obres Públiques., Barcelona, 2010
Observatori del Paisatge de
Catalunya , Catàleg de paisatge de les Terres de l'Ebre, Generalitat de
Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona,
2010
MATA, R.; TARROJA, À.
(coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en
la ordenación del territorio y el urbanismo , Diputació de Barcelona ,
Barcelona, 2006
GÓMEZ OREA, D., Ordenación
Territorial, Mundi-Prensa i Editorial Agrícola Española, Madrid, 2002
PUJADAS, R,; FONT, J. ,
Ordenación y planificación territorial , Editorial Síntesis. Col. Espacios y
Sociedades, Serie Mayor, nº 8 , Madrid, 1998
LLOP, C. , Paisatges en
transformació: intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona,
Barcelona, 2009
Departament de Política
Territorial i Obres Públiques, Pla territorial parcial del camp de Tarragona,
Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2010
GABIÑA, J., Prospectiva y
ordenación del territorio. Hacia un proyecto de futuro, Marcombo. Boixareu
editores, Barcelona, 1998
GALIANA, L.; VINUESA, J.
(Coords.), Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio,
Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 11, Madrid,
2010
MALLARACH, J.M. , Criteris i
mètodes d'avaluació del patrimoni natural , Generalitat de Catalunya.
Departament de Medi Ambient. Documents dels Quaderns de medi ambient, núm.,
Barcelona, 1999 |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I/21234129 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234117 | ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I/21234129 | MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT EN LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21234212 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|