DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ESPAIS EUROPEUS Codi 21234134
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
Adreça electrònica aaron.gutierrez@urv.cat
oriol.gallardo@urv.cat
Professors/es
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
GALLARDO PRAT, JOSEP ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant

AQUESTA GUIA DOCENT NOMÉS ÉS PER ALS ESTUDIANTS QUE ES MATRICULEN DE NOU ACCÉS A PARTIR DEL CURS 2023-24

Introducció a la Geografia Regional d'Europa. Es presenten les principals característiques geogràfiques d'Europa i els seus contrastos territorials. S'introdueix també la Unió Europea, els seus objectius i funcionament, especialment en relació a les polítiques de desenvolupament territorial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix les principals característiques físiques i culturals del continent europeu i la seva especificitat respecte a la resta del món
 A2 Identifica i comprèn els objectius i estratègies generals de la Unió Europea, així com les seves institucions i organismes bàsics i el seu funcionament intern
Coneix els múltiples àmbits d’influència de la UE sobre el territori i la societat
 A4 Coneix les principals fonts d’informació sobre la UE
 A9 Comprèn les principals dinàmiques i problemàtiques ambientals i socials que afecten a la UE i les seves principals interrelacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La realitat geogràfica europea: unitat i diversitat
2. Població i poblament
3. Espais econòmics i sistemes de comunicacions
4. Desequilibris territorials i les desigualtats socials a Europa
5. Unió Europea: Orígens, objectius i institucions
6. El mercat únic europeu i polítiques territorials de la Unió Europea

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
35 40 75
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
6 12 18
Resolució de problemes, exercicis
A2
A9
4 6 10
Treballs
A1
A2
A4
A9
8 28 36
Presentacions / exposicions
A2
A9
2 4 6
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Introducció als principals continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de pràctiques a partir de dades disponibles sobre la població europea al portal web d'Eurostat.
Resolució de problemes, exercicis Pràctica sobre temàtiques pràctiques presentades a classe i ressenya de lectures relacionades amb el continugt del temari de l'assignatura.
Treballs Recerca i elaboració d'informe sobre diferents temes claus que afecten al territori europeu.
A l'inici de curs es plantejaran una sèrie de possibles temàtiques a tractar. Totes s'acotaran i perfilaran a través de tutories amb els profesors.
El treball es realitzarà en grups de 3-4 alumnes.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball de curs (en grup).
Atenció personalitzada Tutories de seguiment del treball i per a atendre dubtes sobre altres aspectes del curs.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'antenció personalitzada es lliurarà al campus virtual de l'assignatura a l'inici del curs.
A més, els alumne spoden contactar amb els professors de l'assigantura a través dels respectius correus electròniques per concertar tutoria individual o grupal.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
Pràctica explotant dades provinents de la web d'Eurostat. 10%
Resolució de problemes, exercicis
A2
A9
Ressenya i debat sobre lectures vinculades amb el temari de l'assignatura. 5%
Treballs
A1
A2
A4
A9
Treball en grup a realitzar sobre una temàtic realitzada amb l'assigantura (llistat de temes i mètode del treball es faciliten a l'inici del curs) 20%
Presentacions / exposicions
A2
A9
Presentación final (oral) del treball de curs. 10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A9
Examen final sobre els continguts teòrics de l'assignatura. 50%
Altres  

Participació a les classes teòriques i pràctiques.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 4 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball, pràctiques i/o examen). També caldrà recuperar en segona convocatòria aquelles activitats avaluables amb qualificació entre 4 i 5 sobre 10 quan la mitjana global de les activitats sigui inferior a 5 sobre 10.

Per a segona convocatòria només quedarà pendent el que no s'hagi presentat o aprovat en avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

Azcárate, V., Sánchez, J. (2013). Geografía de Europa. UNED, Madrid.

Cole, J., Cole, F. (2013). A Geography of the European Union. Routledge, Londres.

Foucher, M. (coord.) (2009). L'Europe: entre géopolitiques et géographies, CNED-Sedes, Paris.

Humbert, A., Molinero, F., Valenzuela, M. (2011). España en la Unión Europea: un cuarto de siglo de mutaciones territoriales. Casa de Velázquez, Madrid.

López Palomeque, F. (coord.) (2000). Geografía de Europa. Ariel, Barcelona.

López Palomeque, F., Plaza Gutiérrez, J.I. (coords.) (2019). Geografía de Europa. Estructuras, procesos y dinámicas territoriales. Tirant Humanidades, Publicacions de la Universitat de València, Valencia

Murphy, A.B., Jordan-Bychkov, T.G., Bychkova Jordan, B. (2014). The European culture area: a systematic geography. Rowman & Littlefield, Plymouth.

Nagle, G.; Spencer, K. (1996). A Geography of the European Union: a regional and economic perspective. Oxford University Press, Oxford.

Puyol, R., Vinuesa, J. (1995). La Unión Europea. Síntesis, Madrid.

Unwin, T. (1998). A European Geography. Routledge, Londres.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent