DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 21234301
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 Treball fi de grau Quart 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Adreça electrònica joseignacio.muro@urv.cat
manola.brunet@urv.cat
myolanda.perez@urv.cat
jordi.garcia@urv.cat
sergi.saladie@urv.cat
javier.sigro@urv.cat
jordi.caceres@urv.cat
joan.alberich@urv.cat
benito.zaragozi@urv.cat
pau.gimeno@urv.cat
merce.cisneros@urv.cat
Professors/es
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
BRUNET INDIA, MANUELA CATALINA
PEREZ ALBERT, MARIA YOLANDA
GARCÍA VENTURA, JORDI
SALADIE GIL, SERGI
SIGRO RODRÍGUEZ, FRANCISCO JAVIER
CACERES SILVA, JORDI
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
GIMENO BALLESTER, PAU
CISNEROS BERMEJO, MERCÈ
Web
Descripció general i informació rellevant

Es tracta d'un treball autònom, individual i inèdit que pretén que l'estudiant mostri de forma integrada els continguts formatius i les competències adquirides associades al títol de grau.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i laboral o professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Utilitza i aplica els coneixements teòrics propis de la geografia adquirits prèviament per a la realització d’un treball d’investigació
 A4 Obté i utilitza de forma adequada la bibliografia necessària per dur a terme un treball d’investigació
Obté i utilitza de forma adequada las bases de dades necessàries per dur a terme un treball d’investigació
 A5 Utilitza i aplica els coneixements metodològics propis de la geografia adquirits prèviament per a la realització d’un treball d’investigació
 A6 Utilitza i aplica els coneixements instrumentals propis de la geografia adquirits prèviament per a la realització d’un treball d’investigació
 A7 Desenvolupa de forma teòrica i pràctica algun aspecte dels continguts del grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat
Elabora i du a terme una presentació pública del treball d’investigació
 A9 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs d’investigació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitza informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexiona sobre el model proposat i és capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produeix un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactua de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundeix en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identifica el propi procés d’aprenentatge.
Analitza l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenya itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Identifica els principals problemes ambientals.
Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
Reconeix els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostra capacitat crítica i de diàleg, i en fa un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'assignació del tutor la farà el coordinador del Treball de Fi de Grau a partir de la temàtica proposada i de la disponibilitat de professors que figuren al Pla d'Ordenació Acadèmica com a tutors de TFG. Prèviament, en el primer quadrimestre, es farà una sessió informativa sobre el funcionament del TFG i es preguntarà a cada estudiant sobre possibles temàtiques a desenvolupar.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CT6
2 1 3
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A3
CT2
CT4
CT6
CT7
10 15 25
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A5
A6
A7
A9
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT7
0 260 260
Selecció/assignació del treball de fi de grau
CT6
1 1 2
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT2
CT4
CT5
CT7
1 9 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament del TFG i plantejament dels temes d'estudi i tutors possibles.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Es plantegen diferents sessions informatives sobre elaboració del TFG i sobre altres temes relacionats amb el desenvolupament del projecte personal. S'inclouen aquí també les reunions amb el tutor per a seguiment del treball.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Elaboració de treball inèdit i individual, relacionat o no amb les pràctiques externes, d'acord amb les normes que es poden trobar a la web del centre i a l'espai moodle de l'assignatura.
Selecció/assignació del treball de fi de grau El coordinador de la matèria és qui assigna el tutor i tema a cada alumne, a partir de la temàtica demanada pel mateix.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster La defensa del TFG serà realitzada pels estudiants de forma pública i presencial, amb una durada total d'uns 45 minuts (incloent preguntes del tribunal), davant d'un tribunal format per tres professors. La composició del tribunal és competència del coordinador de l'assignatura.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

Es plantegen diferents sessions informatives sobre elaboració del TFG i sobre altres temes relacionats amb el desenvolupament del projecte personal. L'activitat inclou també el seguiment del treball fet pel tutor en reunions periòdiques amb l'alumne.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A3
CT2
CT4
CT6
CT7
Tutorització periòdica del treball per part del tutor en les condicions que s'especifiquin a l'inici de curs. 20%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A3
A4
A5
A6
A7
A9
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT7
Nota de la comissió avaluadora sobre la memòria escrita 60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT2
CT4
CT5
CT7
Presentació pública del TFG davant de la comissió avaluadora prèviament assignada 20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà dues convocatòries (juny i setembre).


Fonts d'informació

Bàsica García Sanz, M.P. y Martínez Clares, P., coords., Guía práctica para la realización de trabajos fin de grado y trabajos fin de máster, Murcia, Universidad de Murcia, 2012
Pantoja, A., Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación, Madrid, EOS, 2009
Ferrer, V., Carmona, M. y Soria, V., eds., El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores, Madrid, McGraw-Hill, 2013
Walker, M., Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona, Gedisa, 2000
Parsons, T. and Knight, P.G., How to do your disertation in Geography and related disciplines, London, Routledge, 2015

Complementària

Variable segons temàtica escollida.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es requereix haver aprovat 168 crèdits del grau per poder matricular el TFG i al mateix temps es recomana tenir matriculades totes les assignatures que calguin per poder acabar el grau.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent