DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DIBUIX ARQUITECTÒNIC I Codi 22204001
Ensenyament
Grau en Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Prerequisits
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
Adreça electrònica raquel.casals@urv.cat
joaquin.perez@urv.cat
josemaria.toldra@urv.cat
pau.desolamorales@urv.cat
gemma.ferre@urv.cat
Professors/es
CASALS ROCA, RAQUEL INMACULADA
PEREZ SANCHEZ, JOAQUIN
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
FERRÉ PUEYO, GEMMA
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant

L'assignatura forma part juntament amb introducció a projectes del que s'ha definit com a objectiu principal de curs aprendre a llegir i a escriure. Aprendre a llegir l'entorn i la societat en que vivim (llegir), i aprendre a traslladar les seves necessitats al projecte i dibuix, (escriure).


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
 A2 Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció
 A3 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix
 A5 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
 A6 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A2 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A3 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A5 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A6 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Intervenció en un espai públic. Fase I.
EL LLOC 
Es dividirà l'espai públic en diferents sectors. Cada sector s'assignarà a un grup d'uns 8 alumnes per fer un aixecament. 
Intervenció en un espai públic. Fase II.
LES QUALITATS 
Grups de 2 – 3 alumnes, resultants de subdividir els grups de la fase anterior, analitzaran un dels tres conjunts de qualitats relacionats a continuació:

• ÚS, RECORREGUTS, MOBILIARI
• VEGETACIÓ, AIGUA, TOPOGRAFIA
• ASSOLEJAMENT, VENT, TEMPORALITAT
Intervenció en un espai públic. Fase III.
RECER 
Projectar un recer de 15 m2 com a màxim. Exercici individual; cada alumne haurà de triar la posició del seu recer dins el sector que li ha tocat aixecar i analitzar. L'espai interior haurà d’assolir, aproximadament, els requeriments d’una habitació d’hotel de categoria mitja.
FAÇANA 
Projectar una façana en una estructura existent, atenent als usos previstos dels espais interiors i a les condicions de l'entorn exterior.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
30 70 100
Sessió Magistral
A5
A6
4 0 4
Presentacions / exposicions
A3
8 20 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i a la presentació de l’assignatura.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Sessió Magistral Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori
Atenció personalitzada Dins el taller, els professors dediquen una part del temps a l'atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció

Dins el taller, els professors dediquen una part del temps a l'atenció personalitzada.

A l'espai Moodle de l'assignatura hi ha un apartat amb els enllaços a sales virtuals de Microsoft Teams. Al taulell d'avisos i notícies es deixen missatges amb horaris concrets on es farà atenció personalitzada, que també pot ser sol·licitada pels alumnes via correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
L'alumne entregarà durant el quadrimestre exercicis plantejats al taller i desenvolupats/tutelats mitjançant presentacions públiques, correccions individualitzades i pre-entregues. 95%
Sessió Magistral
A5
A6
Presentacions / exposicions
A3
Presentació de treballs d'investigació encaminats a dotar al grup de coneixements necessaris per desenvolupar els exercicis. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica De Saint-Exupery, Antoine, El principito, emecé editores,s.a, Buenos Aires
Berger, John, Ser un pintor, E. Ardora, 1997
Tanizaki, Junuchiro, El elogio de la sombra, Editorial Siruela, Madrid, 1994
Espuelas, Fernando, Madre materia, Ed. Lampreade, Madrid

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102
DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
GEOMETRIA DESCRIPTIVA I/22204003

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent