IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) COMPOSICIÓ II Code 22204130
Study programme
Grau en Arquitectura (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Obligatòria Quart 2Q
Modality and teaching language
Department Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinator
RODENAS GARCÍA, JUAN FERNANDO
E-mail juanfernando.rodenas@urv.cat
Lecturers
RODENAS GARCÍA, JUAN FERNANDO
Web
General description and relevant information

Competències
Type A Code Competences Specific
 A53 Aptitud per catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar la seva protecció.
 A59 Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics
 A67 Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla
Type B Code Competences Transversal
 CT1-G Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT5-G Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A53 Realització de fitxes d'inventari i catalogació del patrimoni arquitectònic i propostes de protecció
 A59 Realització d'anàlisi compositiva d'arquitectures modernes amb aportació de documents gràfics i maquetes.
 A67 Coneixement de la història de l'arquitectura, les seves formes constructives i les bases de les tradicions arquitectòniques de la cultura occidental.
Type B Code Learning outcomes
 CT1-G Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT5-G Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Arquitectura i paisatge a Espanya desprès dels anys cinquenta.

Josep Maria Sostres, “Paisaje y diseño”, Cuadernos de Arquitectura, n.64, Barcelona, 1966.

Arquitectura, arte i paisatge a Europa i EE.UU., desprès dels anys cinquenta. -CIAM
-Team X
-Bernard Rudofsky
-Aldo van Eyck
-Max Bill
Questions de la mirada y la percepció Veure: Josef Albers, John Berger, Marinna Abramovich.
Sistemes en la lectura i construcció del paisatge -Art, politica i territori: Jorge Oteiza, Joseph Beuys, Donald Judd.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A59
A67
3 0 3
Taller (arquitectura)
A59
A67
CT5-G
28 25 53
Atenció personalitzada
CT5-G
5 35 40
 
Proves de desenvolupament
A53
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentación del curso y de los talleres
Taller (arquitectura) Los estudios analizarán los elementos arquitectónicos y constructivos que integran y construyen el paisaje de Tarragona, con el fin de entender sus elementos compositivos. Se emplearán dibujos, maquetas y
fotografías. Estos se decidirán conforme a las necesidades y las características de los proyectos. El fin último es trasladar y dar a
conocer, a través del estudio, las arquitecturas y análisis del paisaje de un modo claro, conciso y objetivo.
Atenció personalitzada En clase asistiendo a los trabajaos realizados, corrgiendo los critetrios de presentación y catalogación.

Atenció personalitzada
Description

Els alumnes podran realitzar tutories tant a l'aula com per video conferència als horaris convinguts. Els exercicis es presentaràn a classe. Les correccions seran públiques, i devant els companys.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Taller (arquitectura)
A59
A67
CT5-G
Es imprescindible la asistencia así como realizar las entregas ante los compañeros.
De modo general se evaluará positivamente la participación en clase y la documentación empleada.
Se prestará especial atención a la calidad y la veracidad de los dibujos, el tratamiento general, los recursos gráficos empleados,
claridad en la presentación de los elementos analizados así como a la calidad compositiva de los trabajos.
Proves de desenvolupament
A53
Los trabajos deben buscar la representación del paisaje a fin de poder generar base cartográficas para realizar un buen análisis del territorio.
Others  

Cada alumno deberá realizar los siguientes trabajos: 1. Entregar último día de clase un dosier (60%) con el siguiente índice: -Apuntes de todas sesiones. (1-2 páginas). -Ficha de todas las lecturas y análisis crítico (300 palabras por artículo) -Análisis y presentación del ejercicio realizado (3 pág aprox) 2. Presentación y defensa del ejercicio y trabajos en la clase (40%)

 
Other comments and second exam session

No hay ejercicio de recuperación. En casos excepcionales se admitirá alguna entrega después de la finalización del curso que servirá para complementar la nota. La no asistencia a clase así como la falta de entrega de los trabajos supone un NP para toda la asignatura. No hay exámen.


Fonts d'informació

Bàsica

- Josep Lluís Sert, “The Scope of Architecure” (“El alcance de la arquitectura”), Lecture to students at Harvard University
Graduate Design School, 17th March 1953. En: JAUME FREIXA, Josep Lluís Sert, Barcelona: Santa y Cole, ETSAB, 2005, pp.
199-201.
- Josep Maria Sostres, “Creación arquitectónica y manierismo”, Arquitectura Cuba, La Habana, marzo 1956.
- Josep Maria Sostres, “Paisaje y diseño”, Cuadernos de Arquitectura, n.64, Barcelona, 1966.
- Keneth Frampton, “Prospects for a Critical Regionalism”, Perspecta, Vol. 20, (1983), The MIT Press, pp. 147-162
- Edward Tufte, Visual Display of Quantitative Information, Graphics Press, Cheschire, Connecticut 1983.
- Edward Tufte, Visual explanations: images and quantities, evidence and narrative, Graphics Press, Cheschire,
Connecticut 1997.
- Bernard Rudofsky, Rudofsky: Lessons From Bernard Rudofsky. Life As A Voyage, Birkhäuser, Basel 2007.
- Cait, "Altafulla i Torredembarra 1950-2010 : arxiu d'arquitectura moderna en el seu context urbanístic" Torredembarra : Centre d'Estudis Sinibald de Mas ; Altafulla : Centre d'Estudis d'Altafulla, 2013.

Complementària

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
COMPOSICIÓ I/22204131


 
Other comments
Saber leer y escribir. Gusto por el dibujo. Expresarse correctamente.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.