Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. La investigació educativa |
- Introducció: Ciència, coneixement i investigació.
- Concepte i evolució històrica de la investigació educativa.
- Potencialitats i limitacions de la investigació.
- Els paradigmes i els enfocaments d'investigació.
- El problema i les fonts documentals.
- El disseny de la investigació.
- Tècniques i instruments per l'obtenció de dades.
- Procediments i tècniques per l'anàlisi de dades.
- Elaboració i difusió de conclusions. |
2. L'avaluació educativa |
- Concepcions avaluatives.
- Funcions de l'avaluació.
- Tipus d'avaluació.
- L'avaluació com a procés.
- La metaavaluació.
- Alguns tòpics d'interès en relació a l'avaluació educativa.
- Àmbits bàsics de l'avaluació educativa. |
3. El diagnòstic educatiu |
- La teoria del diagnòstic educatiu (concepte, evolució històrica, objectius, funcions, àmbits i altres qüestions)
- El disseny del diagnòstic educatiu: Fases del procés diagnòstic.
- Aplicació del diagnòstic educatiu: Camps d'observació, procediments, anàlisi i interpretació dels resultats, orientació i assessorament, informe i protocols. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
40 |
80 |
120 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
2 |
4 |
Debats |
|
3 |
6 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
17 |
36 |
53 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
25 |
25 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
16 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
30 |
40 |
Pràctiques a través de TIC |
|
15 |
45 |
60 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
25 |
25 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
15 |
25 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes. |
Sessió Magistral |
És l'explicació oral, per part de l'equip docent, dels continguts teòrics bàsics de la matèria. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Participació per part de l'estudiant en esdeveniments científics o divulgatius que es portin a terme a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia, relacionats amb la matèria. |
Debats |
Intercanvi d'opinions, moderat per les professores i pels propis estudiants, al voltant d'alguns temes d'interès, realitzat a l'aula ordinària. |
Presentacions / exposicions |
És l'exposició oral per part dels estudiants d'un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l'alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la feina i l'haurà tutoritzat. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació necessària. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Consisteix en l'anàlisi, discussió i resolució d'un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l'orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit. |
Resolució de problemes, exercicis |
Consisteix en l'anàlisi, discussió i resolució de problemes o exercicis proposats a classe. |
Pràctiques a través de TIC |
Consisteix en la realització de problemes o exercicis utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació necessària. |
Atenció personalitzada |
Tutoria acadèmica de la matèria. |
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.
Hores d’atenció als estudiants al despatxos corresponents i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de la matèria.
- Aitor Gómez (aitor.gomez@urv.cat) 977 55 87 76. Despatx 13 de la segona planta (Edifici VG de la FCEP). Dimarts, de 10 a 11 i de 15 a 17 hores.
- Juana María Tierno (juanamaria.tierno@urv.cat) 977 55 86 10. Despatx 14 de la tercera planta (Edifici VG de la FCEP). Dimarts, de 8 a 11 hores. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Pràctiques del bloc I (Investigació Educativa) |
30% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Pràctiques del bloc II i III (Avaluació Educativa i Diagnòstic Educatiu) |
30% |
Proves mixtes |
|
Prova per a la valoració dels continguts teòrics (sessions magistrals) i pràctics del bloc I (Investigació Educativa) |
20% |
Proves mixtes |
|
Prova per a la valoració dels continguts teòrics (sessions magistrals) i pràctics dels blocs II i III (Avaluació Educativa i Diagnòstic Educatiu). Consta de preguntes curtes i/o preguntes de tipus test |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Avaluació continuada: Per aprovar l'assignatura cal superar les 4 activitats avaluatives indicades en aquesta guia per separat. En cadascuna d'aquestes activitats, que tenen pes a la nota final, s'ha de obtenir una puntuació superior a 4, per tal de calcular la nota definitiva. - Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre, per tal d'acordar un pla alternatiu a l'avaluació continuada. - La segona convocatòria consisteix en realitzar un examen global al final del període lectiu de tota la matèria (competències i continguts explicitats a la guia docent) D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Bisquerra, R. (coord.), Metodología de a investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Mateo, J. i Martínez, F., Medición y evaluación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
|
|
Complementària |
Anaya, D., Diagnóstico en educación, Última edició disponible, Madrid: Sanz y Torres
Parra, J., Diagnóstico en educación , Última edició disponible, Murcia: DM
Bisquerra, R., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Ceac
Latorre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J, Bases metodológicas de la investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Gràfiques 92
Sierra Bravo, R., Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios, Última edició disponible, Madrid: Paraninfo
Best, J. W., Cómo investigar en educación, Última edició disponible, Madrid: Morata
Cohen, L. i Manion, L., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Última edició disponible, Madrid: Síntesis
León, O. G. i Montero, I., Diseño de investigaciones, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Pérez Serrano, G. (coord.), Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas., Última edició disponible, Madrid: Narcea
Tejada, J., El proceso de investigación científica, Última edició disponible, Barcelona: Fundació La Caixa
McMillan, J.H. i Schumacher, S., Investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: Pearson
Ritchey, F.J., Estadística para las ciencias sociales, Última edició disponible, México: McGraw Hill
Tierno, J.M.; Iranzo, P. i Barrios, Ch., El compromiso organizativo e institucional para diseñar y evaluar competencias en la universidad, Revista de Educación, 361, 223-251, Disponible a: http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-
Tierno, J.M.; Barrios, Ch. i Vives, M., El papel del feedback formativo en una experiencia universitaria interdisciplinar (en el libro: Cabrera, N. i Mayordomo, R.M. (eds.) (2016). El feedback formativo en la universidad), Úlitma edició disponible, Barcelona: LMI (Colección Transmedia XXI)
|
Altres recursos: Bibliografia específica per blocs, temes o activitats. Adreces d’internet i altres recursos en format electrònic adients per a cada temàtica. MOODLE: http://www.sre.urv.es/moodle/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|