DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I DISCAPACITAT Codi 15224215
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CARDENAS MORELL, NEUS
Adreça electrònica neus.cardenas@urv.cat
Professors/es
CARDENAS MORELL, NEUS
Web http://neus.cardenas@urv.cat
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. &nbsp;</p><div>Es pretén aproximar a l'alumne a l'àmbit del treball social amb les persones amb diversitat funcional, proporcionant una perspectiva d'abordatge des del camp social, des dels recursos, serveis i prestacions del sector. Totes les persones tenim capacitats i discapacitats i en el decurs de la nostra vida podem esdevenir persones amb discapacitat. Partint d'aquesta idea, es fa imprescindible el coneixement d'aquest àmbit professional en l'ensenyament de treball social. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la diversitat funcional


- Evolució històrica
- Fets claus que han marcat l'evolució en l'àmbit
- Pluralitat terminològica
- Models d'atenció a la diversitat funcional
- Cultures professionals
- Moviment de vida independent
- Concepte de diversitat funcional
- Capacitats versus discapacitat



2. Actituds socials i professionals vers la diversitat - Concepte d'actitud
- Components actitudinals
- Creences errònies sobre les actituds
- Formació d'actituds
- Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit - Revisió i anàlisi de la normativa del sector
- Concepte d'accessibilitat universal
- Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad
- Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
4. Incapacitació legal i altres figures de protecció - Causes d'incapacitació legal
- El procés i efectes
- Figures de protecció de l'incapaç
- L'autotutela
- el testament vital
- Casos pràctics
5. Famílies i entorn de les persones amb diversitat funcional - Actituds familiars
- Abordatge amb les famílies
- Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
- Família i entorn de les persones amb discapacitat
- Concepte de qualitat de vida centrada en la família
- Rol de ciudador en l'àmbit familiar
- Experiència d'un model de suport a pares
6. Diferents formes de relacionar-se amb l,entorn, la diversitat funcional - Etiologia i tipus
- Definició discapacitat intel·lectual i model d'atenció segons la Associació americana (AAMR)
- Model de Qualitat de Vida
- Atenció centrada en la persona
7. Serveis i prestacions per a persones amb diversitat funcional - Adaptació i accessibilitat
- Serveis residencials
- Serveis de Centre de dia
- Serveis de respir
- Serveis de valoració i orientació
- Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
- Prestacions de sistema nacional de la seguretat social
- Programes i acccions diverses
- Casos pràctics
9. Treball i ocupació - Accions d'ocupació
- Empresa ordinària
- Treball protegit. Modalitats
- Treball amb suport
- Ajuts i subvencions per generar ocupació
- Situació actual
- Programes i accions diverses
- Casos pràctics
10. Rol del treballador social en l'ambit - Treball en equip interdisciplinar
- El treball social i les altres disciplines
- Aspectes i consideracions ètiques
- Casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 10 16
Sessió Magistral
CE11
CE17
9 8 17
Debats
CE11
CE17
7 7 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE11
CE17
10 6 16
Presentacions / exposicions
CE11
CE17
2 15 17
Treballs
CE11
CE17
8 16 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE11
CE17
11 12 23
Fòrums de debat
CE11
CE17
6 8 14
Atenció personalitzada
6 3 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries en la mesura del possible pràctica a cada unitat temàtica amb la finalitat de facilitar la comprensió i adquisició de coneixements sobre el temari.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de cada unitat temàtica
Debats Debats en relació al temari o sobre alguna qüestió d'actualitat en relació a la discapacitat. Prèvia visualització o lectura sobre el tema. En el debat dos grups defensen postures contràries sobre el tema
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució d'un cas pràctic.
Pràctiques amb documentació relacionada amb treball social i discapacitat.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe d'un treball prèvia presentació escrita
Treballs Treballs individual. Un d'ells amb la lectura d'un llibre i els altres a partir de la lectura, cerca i anàlisi d'articles o temes d'actualitat en l'àmbit específic de les discapacitats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació en la que l'estudiant amb el treball que es realitza en en grup ha de aportar una solució a un cas pràctic tot utilitzant i justificant la metodologia de treball social.
Fòrums de debat Mitjançant documentals, pel·lícules o l'ús de les TIC aprofondir i crear coneixement al voltant d'un tema concret, informació que després serà d'utilitat per la realització d'algún dels treballs individuals.
Atenció personalitzada Tant a l'espai classe, suport individual o grupal en funció del treball que es realitzi. De forma tutorial, atenció personalitzada prèvia cita o amb l'ús de les TIC.

Atenció personalitzada
Descripció

Amb l'objectiu de donar suport i facilitar l'aprenentatge de l'alumne, s, impulsarà l,ús l'espai de dubtes al fòrum de l'assignatura i també atenció personalitzada de forma presencial o per videoconferència. En aquest cas cal concertar cita per mail a neus.cardenas@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CE11
CE17
Treball en grup i presentació a classe de l'estudi d'una entitat d'atenció a persones amb diversitat funcional.
35%
Treballs
CE11
CE17
Resum i opinió personal de l'informe de la OMS sobre la discapacitat i situació actual a Espanya



30%





Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE11
CE17
Cas pràctic, es requerirà per acceptar la seva presentació haver assistit a un 50% de les classes 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la segona convocatòria contactar amb la professora.

Per a les tres proves avaluatives la data de presentació serà la de l,examen i en cas de suspens caldrà recuperar la prova que no ha superat el 50% de la nota que tingui assignada la prova.


Fonts d'informació

Bàsica Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Lorenzo, R., Tratado sobre discapacidad, Thomson Aranzadi, 2001
Mondragón, J.; Trigueros, I. , Manual de prácticas de trabajo social en el campo de la salud, Siglo Veintiuno de España Editores, 1999
López, C.; Zapata, R., Psiquiatria, salud mental y trabajo social, Eunate, 2000
Verdugo, M. A. y otros, Cómo mejorar la calidad de vida en personas con discapacidad: Instrumentos y estrategias, Amaru, 2006
Rolland, J.S., Familias, enfermedad y discapacidad: una propuesta desde la terapia sistémica, Gedisa, 2000
Pérez de Vargas, J., La encrucijada de la incapacitación y la discapacidad, La Ley, 2011
Izuzquiza, D., Discapacidad intelectual en la empresa: las claves del éxito, Pirámide, 2010

Complementària

Webs recomanades:

Portal de Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya. En Serveis Socials, actualitat, àmbits i xarxa professional i centre de documentació.

http://dixit.gencat.cat

Forum de la Unió Europea de les persones amb discapacitat

http://www.edf-feph.org/

Real Patronato sobre discapacidad, del Ministerio de Política Social y Igualdad. Promou la prevenció de deficiències, la rehabilitació i la inserció social de les persones amb discapacitat.

http://www.rpd.es/

Ministerio de Sanidad Política Social y Igualdad. Imserso. Centro de Referencia Estatal de Autonomía Personal y Ayudas Técnicas.

http://www.ceapat.es

Instituto Universitario de Integración en la Comunidad de la Universidad de Salamanca. Portal d’investigació,  formació especialitzada i assessorament en la discapacitat.

http://inico.usal.es/

Portal de Fundación Once y Technosite, és una iniciativa per fomentar la integració social i laboral de les persones amb discapacitat. Ofereix actualitat informativa, fons documental, agenda de convocatòries, información sobre ocupació i comunitats virtuals.

http://www.discapnet.es

Servei d’Informació sobre discapacitat (SID) xarxa pública del Ministerio de Sanidad, Politica Social y Igualdad i la Universidad de Salmanca per l’establiment i desenvolupament d’un sistema d’informació estatal sobre discapacitat. Inclou notícies, fons documental, legislació, investigació i prestacions i ajudes entre d’altres.

http://sid.usal.es

Confederación Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica

http://cocemfe.es

Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad

http://www.cermi.es

Organización Nacional de personas ciegas y con discapacidad visual de España

http://www.once.es

Federació de Persones Sordes de Catalunya

http://www.fesoca.org

Confederación Española de Organizaciones a favor de las Personas con Discapacidad Intelectual

http://www.plenainclusion.org

 Confederación Española de Agrupaciones de Familiares y Personas con Enfermedad Mental

http://www.consaludmental.org

Federación Española de Asociaciones de Rehabilitación Psicosocial

http://www.fearp.org

Comité català de representants de persones amb discapacitat

http://www.cocarmi.cat

Federació Internacional de Treballadors Socials. Federació global de les organitzacions nacionals de treballadors socials.

http://www.ifsw.org

Consejo General de Colegios Oficiales de Trabajo Social y Asistentes Sociales. Organització que agrupa els 37 Col·legis Oficiales de treballadors socials i assistents socials d’Espanya.

http://www.cgtrabajosocial.es

Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.

http://www.tscat.cat/

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent