DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CONTROL DE GESTIÓ I SISTEMES D'INFORMACIÓ Codi 16214209
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CAMPA PLANAS, FERNANDO
Adreça electrònica fernando.campa@urv.cat
Professors/es
CAMPA PLANAS, FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant <p><b>LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL</b> i seguirà la informació inclosa enaquesta guia docent.</p><p>En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: </p><ul><li><u>Docència</u>:En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, per fer les classes pràctiques En primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques.</li><li><u>Avaluació:</u>L’avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent però realitzant, en el seu cas, els exàmens de forma virtual </li><li><u>Atenció personalitzada:</u>L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà per videoconferència o altres mitjans electrònics com el mail.</li></ul><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA</strong></p><p>L'objectiu d'aquesta assignatura és definir els sistemes d'informació i control d'una empresa per comprovar que es compleixen els objectius estratègics d'aquesta.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 1. Pressupostos i Control de Gestió
1.1. Concepte de Control de Gestió.
1.2. Vinculació del sistema de control amb l'estratègia i l’estructura organitzativa.

TEMA 2 2. El controller
2.1. El controller: funcions, característiques, posició a l'organigrama
2.2 El controller i l'auditor: auditoría externa
2.3 El controller i el procés de Due-diligence

TEMA 3 3.1. Sistemes d’informació
3.2. Introducció al sistemes d’informació; dades versus informació.
3.3. Conceptes bàsics:
-ERP
-BI
-CRM
-Altres

TEMA 4 4.1. Sistemes de control per centres de responsabilitat.
4.2. Preus de transferència.

TEMA 5 5. Indicadors de gestió
5.1. Variables Clau: concepte, utilitat i advantatges
5.2. Indicadors: Concepte, característiques, tipologies


TEMA 6 6. Quadre de Comandament Integral
6.1 Concepte, evolució i utilitat
6.2 Elements: Visió, missió, perspectives, indicadors, relacions causa-efecte
6.3 Procés d'implementació


TEMA 7 7. Aspectes bàsics de presupuestació a l'empresa
7.1. Aportacions i limitacions del pressupost
7.2. Diferents pressupostos a l'empresa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A5
B2
B4
C3
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
C2
C3
C4
6 6 12
Atenció personalitzada
B6
C4
4 4 8
 
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
2 2 4
Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
B4
B5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió introductòria comentant els objectius de l'assignatura i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Es realitzaran sessions, amb el suport de transparències, per desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura, sense oblidar exemples pràctics sobre la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es facilitaran casos pràctics per a la seva discussió i resolució a l'aula
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Descripció
En la primera sessió s'informarà sobre els horaris de consulta i tutoria del professorat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
B4
B5
Examen parcial individual (30%)
Examen final individual de l'assignatura (40%)
S'ha d'obtenir com a mínim un 4 a l'examen final per poder obtenir l'aprovat en l'assignatura mitjançant l’avaluació continuada l
70%
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
Dels sis casos pràctics proposats, els alumnes hauran de resoldre els mateixos en grups de màxim 3 alumnes; que hauran de ser penjats al moodle seguint estrictament les normes d'enviament indicades. NO ES PODRAN FER DE FORMA INDIVIDUAL. Es determinarà la nota mitjana entre les 5 millors qualificacions obtingudes 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un examen combinant preguntes de desenvolupament, cas pràctic i/o alguna pregunta tipus test. No es tindrà en compte les notes de les proves pràctiques, examen parcial i examen final de l'avaluació continuada


Fonts d'informació

Bàsica Comisión de Contabilidad de Gestión, Manual de Control de Gestión, 2010,
Kaplan y Norton, Cuadro de Mando Integral (The balanced scorecard), 1997,
J. M. Amat, Control de gestión: una perspectiva de dirección, 2003,
ACCID. Oriol Amat y Fernando Campa, Manual del Controller, 2013,

Complementària • Perez-Carballo Veiga, Juan f., Control de gestión empresarial: textos y casos, 2002,
• Anthony R. y Goindarajan V., Sistema de control de gestión, 2008,
A. López (AECA), El cuadro de mando y los sistemas de información para la gestión empresarial, 1998,
F. Blanco Illescas, El control como guia de la gestion empresarial , 1986,
A. M. Ballve, Cuadro De Mando: Organizando Informacion Para Crear Valor, 2001,
Kaplan y Norton, Mapas Estratégicos, 2004,
Kaplan y Norton, Como utilizar el cuadro de mando integral, 2000,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent