DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ Codi 17924001
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GÁMEZ ALARI, DAVID
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
MARTÍNEZ BALLESTÉ, ANTONI
MALLAFRÉ PORTA, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica montse.garcia@urv.cat
francesc.serratosa@urv.cat
susana.alvarez@urv.cat
francescxavier.mallafre@urv.cat
carlos.soriano@urv.cat
antoni.martinez@urv.cat
angels.moncusi@urv.cat
carlos.garciabarroso@urv.cat
albert.sole@urv.cat
gabriel.plana@urv.cat
david.gameza@urv.cat
francesc.albuera@urv.cat
jordi.massaguer@urv.cat
Professors/es
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
MALLAFRÉ PORTA, FRANCESC XAVIER
SORIANO PROCAS, CARLOS
MARTÍNEZ BALLESTÉ, ANTONI
MONCUSÍ MERCADÉ, MARIA DELS ÀNGELS
GARCÍA-BARROSO VILLALONGA, CARLOS
SOLÉ RIBALTA, ALBERT
PLANA GAVALDÀ, GABRIEL
GÁMEZ ALARI, DAVID
ALBUERA REVERTE, FRANCESC
MASSAGUER PLA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant <div>La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</div><div><br /></div><div>La docencia a la assignatura al grup de <b>repetició del segon quadrimestre </b>serà <b>NO presencial</b>. L'examen final serà presencial.</div><div><br /></div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Iniciar a l’alumne en la programació d'aplicacions. Introduir els elements i tècniques per a dissenyar programes simples. Experimentar els conceptes amb l'ajuda de casos pràctics. <br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 FB2 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 FB2 Dissenya algoritmes per a la resolució de problemes simples
Coneix els tipus bàsics de dades, taules i registres.
Implementa algorismes en un llenguatge de programació estructurat
Comprèn el procés de compilació
Aplica estratègies de validació pràctica de la solució obtinguda
Documenta el procés de creació de les aplicacions desenvolupades
Coneix un algorisme bàsic d'ordenació
Utilitza el terminal de text com a entrada i sortida i sortida d'informació
Utilitza els arxius seqüencials per emmagatzemar i recuperar informació
Defineix subrutines
 Utilitza i crear biblioteques de subrutines
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 0. Introducció a la programació Maquinari i programari
Llenguatges de programació
Procés de creació d’un programa (es veurà en la primera sessió de laboratoris)
Tema 1. Dades Variables i constants
Nombres
Booleans i expressions lògiques
Caràcters
Interacció
Persistència de dades
Tema 2. Estructures de control Condicionals
Bucles
Tema 3. Seqüències i taules Seqüències
Taules
Recorregut
Cerca
Ordenació per selecció
Tema 4. Procediments Procediments
Pas de paràmetres
Tema 5. Registres Registres

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
FB2
24 12 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB2
14 7 21
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
FB2
14 14 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
FB2
8 10 18
Proves pràctiques
FB2
CT2
15 28 43
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es dona una visió global del món de la programació i es presenta el marc i les eines de treball que s'utilitzarà en l'assignatura
Sessió Magistral Es presenten els conceptes de cada un dels temes, acompanyats de les transparències de l'assignatura i de material de suport.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es discuteix i es construeix la solució a un problema.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es posa en pràctica el disseny, la implementació i la prova de programes.
Atenció personalitzada Es realitza un seguiment i s’atenen els dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne té al seu abans les hores de consulta que els professors de l'assignatura designen per a poder treballar els dubtes que va tenint. 

Les consultas es realitzaran de forma presencial o de forma on-line segons les indicacions de cada professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
FB2
Al llarg del curs es valorarà l'aprenentatge dels conceptes treballats i la seva aplicació. 60%
Proves pràctiques
FB2
CT2
S'avaluen les pràctiques que es van desenvolupant al llarg del curs. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves inclouen un examen de síntesi de l'assignatura, que cal aprovar per poder superar l'assignatura. L'assignatura se supera si tant l'examen de síntesi com la mitjana de qualificacions és igual o superior a 5. En segona convocatòria, es podrà tornar a realitzar l'examen de síntesi. Per a més detalls, consulteu la documentació que es publicarà a Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica Felix García Carballeira i altres, Problemas resueltos de programación en lenguaje C, ultima,
Luis Joyanes Aguilar, Fundamentos de programación. Algoritmos, estructura de datos y objectos., ultima,
Montse García i Carlos Garcia-Barroso, Vídeos docents, URV, URV
Montse García i Carlos Garcia-Barroso, Col·lecció d'exercicis, , URV
Montse García, API per elaborar joc de proves, , URV

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FONAMENTS DE COMPUTADORS/17244002


 
Altres comentaris
Es recomana treballar de forma continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent