DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18254101
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRER FRANCES, SILVIA
Adreça electrònica joseantonio.garcia@urv.cat
silvia.ferrer@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
Professors/es
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
FERRER FRANCES, SILVIA
YEPES TRIGUEROS, JOSÉ MANUEL
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. És una assignatura curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques, hàbits i estils de vida sa, des de la perspectiva holística i global. Profunditza a el procès evolutiu de la persona sana a les diferents etapes de la vida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i jerarquització de les mateixes
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infància Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nounat i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temàtica IV.- Embaràs, part i puerperi S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temática V.-Adult/a
Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica VI.- La gent gran. S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats bàsiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A13
A14
A18.1
A19.1
1 0 1
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
27 45 72
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
18 22 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
12 22 34
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria
Sessió Magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
Seminaris Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia.
Ampliació i relació dels continguts impartits a les sessions magistrals en el fer profesional.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estrategia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre experiències que deuen realitzar els estudiants.
Treball col·laboratiu
Atenció personalitzada Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
Avaluació dels continguts teòrics.
Es faran una o dues proves objectives amb preguntes tipus test i/o curtes.
60%
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs individuals i/o en grup.
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
Assistència obligatòria a les sessions.
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual.
Recerca de fonts documentals.
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics.
Cooperació amb el grup.
Autoavaluació i avaluació grupal.
Participació activa i coherent als contiguts adients.
20%
Altres  

Per aprovar l'assignatura han d'estar aprovades totes les parts superades amb una nota mínima de 5.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

És una assignatura d'avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves i activitats superades ( proves objectives, seminaris, ABP). Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris i PBL (ABPs) són de caràcter obligatori.
La segona convocatòria és per recuperar les parts no superades o no presentades mitjançant una prova objectiva (examen) i/o realització de treballs individuals que siguin adients i indicats pel professor.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica

Aranguren, J.L. La vejez como autorrealización personal y social: Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Asuntos Sociales: 2009

Benner, P. Practica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional. Barcelona: Grijalbo: 1987

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 2001

López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L.  2003

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow AH. Motivación y personalidad. Madrid : Díaz de Santos; 1991.

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Ribera, J.M: Gil, P. Alteraciones de los órganos de los sentidos en los ancianos. Clínicas Geriátricas. Madrid: Editores Médicos:

1994

Seguranyes, G. Enfermería Maternal. cap.3,4,7.  Barcelona: Doyma: 2000

Spencer, A; Nevad, J;  Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Assessing and measuring caring in nursing and health science. New York : Springer Pub. Co., c2009

Watson, J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008

Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998

Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002

Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Jensen S. Valoración de la salud en enfermería. Una guía para la práctica. Kluwer Health : Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia, 2012

Protocol d'activitats preventives i promoció de la salut a l'edat pediatrica. http://www.gencat.cat/salut/botss/html/ca/dir3663/protocol_salut_edat_pediatrica.pdf

SEMFIT. Atenció Primaria. PAPPS, actualizatció 2014. . http://www.papps.es/upload/file/PAPPS_2014.pdf

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recorda l'assistència obligatòria als ABPs i es recomana una assistència regular a les classes magistrals pel bon seguiment de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent