DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II Codi 18254112
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica lourdes.rubio@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
alba.roca@urv.cat
encarnacion.iglesias@urv.cat
mariamontserrat.sarasa@urv.cat
ilga.ruschak@urv.cat
laura.duran@urv.cat
marianeus.montserrat@urv.cat
meritxell.lorente@urv.cat
Professors/es
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
YEPES TRIGUEROS, JOSÉ MANUEL
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
IGLESIAS RIERA, ENCARNACIÓN
SARASA BERNABE, MARIA MONTSERRAT
RUSCHAK -, ILGA
DURAN MARQUEZ, LAURA
MONTSERRAT MONCUSÍ, MARIA NEUS
LORENTE VALL, MERITXELL
Web http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. &nbsp;</p><div><br /></div><div>Es tracta d'una matèria obligatòria de caràcter pràctic-simulat que té com a propòsit preparar els estudiants en els procediments, valoracions i cures clíniques més habituals de la pràctica infermera. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Procediments estàndard de protecció II

Rentat quirúrgic de mans. Camp estèril. Vestir-se per realitzar procediments que
requereixen esterilitat. Posar-se guants estèrils.
Unitat temàtica II: Valoració de la persona II Exploració física II
Unitat temàtica III:Administració de medicació per via parenteral Generalitats de l'administració de medicació per via parenteral. Seguretat del pacients. Preparació i administració de fàrmacs per via intradèrmica, subcutània, intramuscular i endovenosa. Preparació i administració de perfusions endovenoses. Càlcul de dosis.
Unitat temàtica IV: Procediments clínics II Venopunció: extracció de sang venosa. Canalització d'una via perifèrica.
Preparació i control del pacient en proves diagnòstiques.
Inserció de catèters venosos perifèrics.
Espirometria, fisioteràpia respiratòria i teràpia inhalatoria.
Oxigenoteràpia.
ECG.
Inserció i retirada de sonda nasogàstrica.
Inserció i retirada de sonda vesical.
Cures de l'estoma.
Valoració i cures de ferides i drenatges.
Embenats i immobilitzacions.
Valoració i suport a la gestant.
RCP bàsica (infància)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Estudis previs
A2
A4
A23.2
5 25 30
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
44 44 88
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
4 0 4
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Estudis previs Visionat del material audiovisual associat a la pràctica (tantes vegades com trobeu necessari)
Lectura de les guies didàctiques i dels articles associats a la pràctica
Simulació Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de les diferents tècniques i procediments
Supòsits pràctics/ estudi de casos Pràctica reflexiva de diferents procediments emmarcats en situacions clíniques que permeten la integració de coneixements teòrics i pràctics, i la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, i és el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. És a dir, els alumnes poden consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o demanant cita. 

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estudis previs
A2
A4
A23.2
Previ a la pràctica del procediment a classe, l'estudiant ha d'haver-se revisat el material d'estudi (guia de l'activitat, video i altres recursos). Per tal d'estimular el treball autònom i previ a la pràctica del procediment, l'estudiant haurà de contestar un qüestionari PRE sobre els recursos que s'haurà d'haver revisat. Aquestes preguntes formaran part de l’avaluació de la categoria Estudis previs.
Si per circumstàncies diverses l'estudiant no està disponible per a les proves PRE en el moment que les realitzin els seus companys, no podrà ni repetir-les ni recuperar-les.
15%
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
La simulació s'avaluarà mitjançant dues proves a cada quatrimestre, que constaran d'una prova escrita (prova 1) i una de pràctica (prova 2)

Prova 1: qüestionari (POST) de preguntes via moodle.

Prova 2: Demostració d’una o dues de les pràctiques realitzades. Aquesta prova es corregirà mitjançant rúbrica que identificarà i graduarà la correcció del procediment demostrat.

Per aprovar aquesta categoria cal treure una nota mitjana de 5. Es podrà fer mitjana entre totes les proves sempre que l'alumne hagi assolit, com a mínim, una nota de 4 en cadascuna de les proves.

Cadascuna de les proves valdrà el 25% de la categoria
80%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
Aquesta pràctica s'avaluarà mitjançant l'assistència a la classe de valoració del pacient quirúrgic 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura s'aprova amb un 5. Per aprovar l'assignatura és requisit haver aprovat la categoria simulació segons les condicions que s'hi descriuen.

En segona convocatòria només es podrà recuperar la categoria "simulació", amb una prova final que constarà d'una prova oral o escrita i / o de demostració segons la part a recuperar. Els criteris per fer mitjana són els mateixos que han estat descrits a l'avaluació continuada.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, o com a suplantació de la identitat, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

AQUESTA ASSIGNATURA NO CONTEMPLA LA POSSIBILITAT DE FER AVALUACIÓ ÚNICA ALS ESTUDIANTS


Fonts d'informació

Bàsica Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas I , Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas II, Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C , Técnicas de enfermería clínica, Última edició disponible , Madrid: Pearson
González, IC y Herrero A, Procedimientos y técnicas de enfermería, Última edició disponible, Madrid DAE
New England Journal of Medicine, Videos In Clinical Medicine: The New England Journal of Medicine, Darrera acutalització disponible a: http://www.nejm.org/multimedia/medical-videos, New England Journal of Medicine
Barbara C. Martin , Donna J. Duell , Laura González , Michelle L. Aebersold y Sandra F. Smith, HABILIDADES PARA ENFERMERÍA CLÍNICA 9ED VOLUMEN II, 9ª (2018), Pearson
Barbara C. Martin , Donna J. Duell , Laura González , Michelle L. Aebersold y Sandra F. Smith, HABILIDADES PARA ENFERMERÍA CLÍNICA 9ED VOLUMEN I, 9ª (2018), Pearson

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18254102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111
 
Altres comentaris
L'assistència a classe i als exàmens comporta les següents obligacions per part de l'estudiant: 1-Portar el cabell recollit i no portar posats anells, ni polseres, ni rellotges, ni altres joies que puguin interferir en el procediment a realitzar. Tampoc es poden portar les ungles pintades. 2-Portar posat l'uniforme de pràctiques. En general serà exigible que els estudiants portin posada la part de dalt de l'uniforme, sense mànigues llargues que sobresurtin per sota. I en cas de pràctiques d'embenats, s'haurà de portar posada tant la part de dalt com la part de baix de l'uniforme, per tal que els estudiants es puguin realitzar entre ells la pràctica de l'embenat d'extremitats inferiors sense problemes. 3-Totes les pràctiques que es puguin practicar en persona, exigeixen, per part dels estudiants, el compromís de fer-la i deixar-se-la fer. Es recomana que els estudiants que no estiguin disposats a aquest doble compromís, s'abstinguin de venir a classe.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent