DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II Codi 18254119
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica lourdes.rubio@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
gloria.carol@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
mariagoretti.gatell@urv.cat
mariacarmen.miret@urv.cat
rosadolores.raventos@urv.cat
mariaroser.cuesta@urv.cat
laura.gay@urv.cat
dulcenombre.alcala@urv.cat
Professors/es
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
CAROL MOYANO, GLORIA
YEPES TRIGUEROS, JOSÉ MANUEL
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
GATELL ANGLÈS, MARIA GORETTI
MIRET FERRANDO, MARIA CARMEN
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
CUESTA MARTÍNEZ, MARIA ROSER
GAY TELLO, LAURA
ALCALÁ GONZÁLEZ, DULCENOMBRE
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones, la família i la Comunitat, tant en situación de salut com de malaltia. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant les estades als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitant-se per mobilitzar recursos que li permetin analitzar, comprendre i aplicar cuidatges en qualsevol situació i en els diferents contextos. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural -El compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
-Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.
- La sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític -Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. -Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva.
-Cerca d'evidències científiques que donin suport a les situacions de salut- malatia de les persones atesses i el tractaments.
-Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences... --Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
-Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir la informació necessària per a la continuïtat de les cures. --Realitza valoracions seguin guies de practica clínica.
-Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en qualsevol lloc de les pràctiques, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Es treballa la capacitat de conèixer el pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i família. La família com part involucrada i activa en el procés de salut-malaltia.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Identifiquen alteracions que poden comprometre la salut i saben actuar en conseqüència.
Ajuden a la persona a identificar les seves capacitats i potencials que li permeten millorar el seu estat de salut o adaptar-se a la nova situació.
Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5.3
A8.1
A12
A16.1
A16.2
A16.4
A16.5
A16.7
A17.3
A18.1
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
2 0 2
Sessions clíniques
A5.3
A8.1
A12
A16.1
A16.2
A16.4
A16.5
A16.7
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
0 5 5
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A5.3
A8.1
A12
A16.1
A16.2
A16.4
A16.5
A16.7
A17.3
A18.1
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
0 4 4
Pràctiques clíniques
A4
A5.3
A6
A8.1
A8.3
A13
A16.2
A16.3
A16.6
A16.7
A16.8
A17.4
A18.2
A19.3
A19.5
A19.7
560 0 560
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors
Sessions clíniques SESSIONS CLÍNIQUES:S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. Es realitzen sessions cíniques.

Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica i clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Portafolis/Carpeta d'aprenentatge: On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. El portafoli està supervisat per la professora.
Pràctiques clíniques ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 18 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 14 setmanes, 5 dies per setmana, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora.
L'alumne haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral als pacients i usuaris que li siguin assignats.
L’aprenentatge en les diferents centres,(Atenció Primaria, Hospitas) va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges tant personals com grupals
Atenció personalitzada L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques.

Atenció personalitzada
Descripció

L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on te assignades les pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al seu tutor acadèmic. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen una atenció especial


A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessions clíniques
A5.3
A8.1
A12
A16.1
A16.2
A16.4
A16.5
A16.7
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
La assistència a les sessions clíniques es obligatòria. S'avaluarà actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió.
Aquesta avaluació serà ponderada amb un 15% en l´apartat Practiques Clíniques
0%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A5.3
A8.1
A12
A16.1
A16.2
A16.4
A16.5
A16.7
A17.3
A18.1
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el porta-foli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
Aquesta avaluació serà ponderada amb un 20% en l´apartat Practiques Clíniques
0%
Pràctiques clíniques
A4
A5.3
A6
A8.1
A8.3
A13
A16.2
A16.3
A16.6
A16.7
A16.8
A17.4
A18.2
A19.3
A19.5
A19.7
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del tutor i professor de les pràctiques, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.

A meitat del cicle de pràctiques el tutor farà una avaluació que servirà per orientar l’alumne en l'evolució del seu aprenentatge. Identificant els punts forts i els aspectes a reforçar

Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.

60% -Valoració del desenvolupament de les practiques per part del tutor de practiques i del professor/a URV

20% -S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el porta-foli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi

15% Assistència i participació a les sessions clíniques

5% Autoavaluació a meitat de període
100%
Altres  

Autoavaluació a meitat de període: Autoavaluació de l'alumne: A meitat del període de pràctiques és un bon moment per reflexionar sobre el desenvolupament i consecució d'objectius de pràctiques. Fer una autoavaluació que es comentarà amb la tutora i la professora de pràctiques. Aquesta avaluació ha de servir per comprovar con va l'aprenentatge, i si cal proposar millores o nous objectius per a que al final de les pràctiques assoleixis amb escreix els objectius i competències marcades amb l'assignatura. Avaluació del tutor a meitat de període: Els professors de pràctiques faran una petita avaluació de meitat de període que -juntament amb l'autoavaluació- ajudi a a valorar els punts forts i punts febles per treure el màxim profit de les pràctiques. Aquesta avaluació serà ponderada amb un 5% en l´apartat Practiques Clíniques

 
Altres comentaris i segona convocatòria

“L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques.

A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel la /el seu tutora/or, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge.

Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació.

Per aprovar l'assignatura, cal que la categoria Pràctiques clíniques i Porta-foli estiguin superades amb un 5 com a mínim.

El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials en quan a la presa de decisions.

La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013).

La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19.”


Fonts d'informació

Bàsica

Enfermeria medicoquirurgica (2 vol). Valoracion y cuidados de roblemas clínicos, Lewis SM, última edicion disponible, Elsevier, Altres

Enfermeria técnicas clínicas, Esteve J, Mitjans J, última edicion disponible, Mc Graw-Hill/Interamericana, Altres

PRÀCTICAS CLÍNIQUES Manual per a l'alum d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salutne i el tutor, Acebedo S, et al, 2010, Publicacions URV, Altres

La RELACIÓN DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holistica y humanista, Chalifour Jaques, última edicion disponible SG editores Altres

Atención primaria en la red. Directorio de guia clinicas en Español [Consultada 27 de juny del 2018], Fisterra.com https://www.fisterra.com/ Altres

Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. [Consultada 21 de juny del 2018]

Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M, Elsevier , http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primari, Altres

Generalitat de Catalunya. Canal Salut. Guies de practica clínica. [Consultada 21 de juny del 2018], Generalitat de Catalunya, http://canalsalut.gencat.cat/ca/professionals/recu , Altres 

3 Clics. Atenció Primària basada en l'evidència. https://www.ics.gencat.cat/3clics/main.php 

        

Complementària

Fisterra.com: Atención primaria en la red. Directorio de guia clinicas en Español [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503 Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica. [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2094/index.html                     

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111
 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent