Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
-El compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
-Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.
- La sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic
|
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
-Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. -Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva.
-Cerca d'evidències científiques que donin suport a les situacions de salut- malatia de les persones atesses i el tractaments.
-Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences... --Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
-Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir la informació necessària per a la continuïtat de les cures. --Realitza valoracions seguin guies de practica clínica.
-Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en qualsevol lloc de les pràctiques, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
|
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Es treballa la capacitat de conèixer el pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i família. La família com part involucrada i activa en el procés de salut-malaltia.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Identifiquen alteracions que poden comprometre la salut i saben actuar en conseqüència.
Ajuden a la persona a identificar les seves capacitats i potencials que li permeten millorar el seu estat de salut o adaptar-se a la nova situació.
Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
560 |
0 |
560 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
4 |
0 |
4 |
Sessions clíniques |
|
0 |
5 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors
|
Pràctiques clíniques |
ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 17 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 13 setmanes, 5 dies per setmana, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora.
L'alumne haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral als pacients i usuaris que li siguin assignats.
L’aprenentatge en les diferents centres,(Atenció Primaria, Hospitas) va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges tant personals com grupals
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Portafolis/Carpeta d'aprenentatge: On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. El portafoli està supervisat per la professora. |
Sessions clíniques |
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. Es realitzen sessions cíniques. |
Atenció personalitzada |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques |
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on te assignades les pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al seu tutor acadèmic. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen una atenció especial
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del tutor i professor de les pràctiques, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques el tutor farà una avaluació que servirà per orientar l’alumne en l'evolució del seu aprenentatge. Identificant els punts forts i els aspectes a reforçar
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
60% -Valoració del desenvolupament de les practiques per part del tutor de practiques i del professor/a URV
20% -S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el porta-foli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi
20% Assistencia i participacio a les sessions cliniques
|
100% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el porta-foli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
Aquesta avaluació sera ponderada amb un 20% en l´apartat practiques cliniques
|
0% |
Sessions clíniques |
|
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió.
aquesta avaluació sera ponderada amb un 20% en l´apartat practiques cliniques |
0% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel la /el seu tutora/or, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). Per aprovar l'assignatura, cal que la categoria Pràctiques clíniques i Porta-foli estiguin superades amb un 5 com a mínim. Es precis aprovar les practiques cliniques II (tercer curs) per poder cursar aquesta asssignatura La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible i sempre que la disponibilitat del centre de pràctiques permeti recuperar els dies pendents abans de la signatura d'actes. Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19.” |
Bàsica |
Lewis SM, Enfermeria medicoquirurgica (2 vol). Valoracion y cuidados de roblemas clínicos, última edicion disponible, Ultima disponible, Elsevier
Esteve J, Mitjans J,, Enfermeria técnicas clínicas, Ultima disponible, Mc Graw-Hill/Interamericana
Acebedo S, et al, PRÀCTICAS CLÍNIQUES Manual per a l'alum d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salutne i el tutor,, 2010, Publicacions URV
Chalifour Jaques, La RELACIÓN DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holistica y humanista, Ultima disponible, SG Editores
Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M, Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria, , http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primari, en linea
Fisterra.com, Atención primaria en la red. Directorio de guia clinicas en Español, https://www.fisterra.com/, en linea
Generalitat de Catalunya, Generalitat de Catalunya. Canal Salut., Guies de practica clínica., http://canalsalut.gencat.cat/ca/professionals/recu, en linea
|
Fisterra.com: Atención primaria en la red. Directorio de guia clinicas en Español [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503 Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica. [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2094/index.html |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|