DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES V Codi 18254122
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8.5 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
mariadolores.faiges@urv.cat
gemma.gracia@urv.cat
evamariade.mingo@urv.cat
guillerma.medina@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
YEPES TRIGUEROS, JOSÉ MANUEL
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
FAIGES REDO, MARIA DOLORES
GRACIA CASTELLA, GEMMA
DE MINGO FERNÁNDEZ, EVA MARIA
MEDINA MARTIN, GUILLERMA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. La professora coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o necessitin qualsevol tipus d'orientació pel millor desenvolupament de les seves pràctiques </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Desenvolupar la capacitat per assolir rols i compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
Fomentar el respecte per les institucions en els centres d'atenció geriàtrica.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Anàlisi reflexiu de quin es el rol de la infermera en l'àmbit de l'atenció geriàtrica.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, cultura, creences i valors...
Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir a les persones per a la continuïtat dels cuidatges.
Els programes d'atecnió a la persona gran.
Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort evitant el dolor i el patiment a les persones grans i les seves famílies i/o cuidadors.
Reflexió i accions de cuidatge a la persona gran i el seu entorn.
Integració dels aspectes ètics a la pràctica geriàtrica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques clíniques
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
200 0 200
Sessions clíniques
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
4 0 4
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CT3
CT4
0 4 4
Atenció personalitzada
CT3
CT4
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
informació sobre centres de pràctiques, tutorització i processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Informació sobre assegurança i protocol a seguir en cas d'accident
Pràctiques clíniques Estades en centres d'atenció geriàtrica per a prendre contacte i conèixer els seu funcionament, el rol professional, la relació i el cuidatge de la persona gran i el seu entorn. Posada en pràctica de coneixements, habilitats i actituds.
L'assistència es obligatòria al 100% de les pràctiques.
Sessions clíniques Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura. Serà un mecanisme d’avaluació continuada on l’estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori.
Atenció personalitzada Espai per tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc.

Atenció personalitzada
Descripció

En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. La professora coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o necessitin qualsevol tipus d'orientació pel millor desenvolupament de les seves pràctiques.


Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’aplicació d’un instrument de valoració que mesuri els coneixements, habilitats i actituds. plicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne rebrà una avaluació qualitativa i farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge
La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions: 45% Avaluació tutor/a pràctiques
25% Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris
25% Avaluació professor/a universitat: portafolis
5% Autoavaluació

100%
Sessions clíniques
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
Estudi tutoritzat de situacions de la pràctica clínica amb l'objectiu d'aprendre, a partir de la pròpia experiència, a reflexionar i argumentar maneres de veure les coses i l'ajuda i cuidatge a pacients i famílies. S'espera que els estudiants construeixin una manera de pensar reflexiu, crític i ètic que tingui en compte l'evidència científica i la filosofia del cuidatge humà des d'una visió fenomenològica i constructivista
Es valorarà la participació activa, adequada i la implicació en el desenvolupament de la sessió.
La assistència a les sessions és obligatòria
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques". S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CT3
CT4
Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.
En el portafolis es recolliran totes les activitats proposades en la assignatura.
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportats, i la capacitat d'anàlisi i síntesi .
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de manera continuada

A meitat de període es farà una avaluació formativa de l'estudiant, que servirà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013).L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació.

Per aprovar l'assignatura, cal que les subcategories Avaluació tutor/a pràctiques, Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris i Avaluació del portafolis estiguin aprovades.

El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials relacionades amb la presa de decisions.

El professor responsable de l'assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne

Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria. Si l'alumne suspèn l'avaluació continuada tal com està prevista en aquesta guia docent, l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de matricular el proper curs. Ara bé, sempre que a criteri del professor els objectius no assolits siguin recuperables en un període raonable de temps, s'oferirà a l'alumne la possibilitat de recuperar-los, a condició que es disposi de places de pràctiques durant el període necessari abans de la signatura d'actes

En cas que es produeixi algun incident imprevist (malaltia, etc.) es recuperaran els dies que falten, sempre que la disponibilitat del centre de pràctiques permeti recuperar els dies pendents abans de la signatura d'actes.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant Sobre la COVID-19.”


Fonts d'informació

Bàsica

Gil Gregorio, P. López Trigo, J A. Gómez Matín M del P. (Coord.)(2013). Manual de buena práctica en cuidados a las personas mayores. Sociedad Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica (SEEGG)

Acebedo Urdiales, S. (Coord.) Pràctiques Clíniques. manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Publicacions URV. Tarragona 2010

Abades Porcel Mercedes. Los cuidados enfermeros en los centros geriátricos según el modelo de Watson. Gerokomos  [revista en la Internet]. 2007  Dic [citado  2015  Jun  25] ;  18(4): 18-22. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2007000400003&lng=es.Rodri?guez Garci?a Rosali?a Mari?a del Carmen, & Lazcano Botello, G. A. (2000). 

Pra?ctica de la geriatri?a (3a. ed.). McGraw-Hill Interamericana. https://urv.on.worldcat.org/oclc/949847503Apuntes de geriatri?a en equipo. Club Universitario. http://site.ebrary.com/id/10732872.

Maci?as Nu?n?ez Juan F, & A?lvarez Gregor Joaqui?n (Eds.). (2009). Dependencia en geriatri?a (Ser. Aquilafuente, 149). Ediciones Universidad de Salamanca. https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/52490

Gallardo Prieto, L. (2019). El abc de los si?ndromes geria?tricos 2019. Editorial Alfil, S.A. de C.V. https://public.ebookcentral.proquest.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=5885031.

Complementària

Martínez Moreno, Eulalia. Luque Cara, María Inmaculada. (Coord.)  (2010). Protocolos y procedimientos de enfermería en residencias geriátricas. Diputación de Almería residencia asistida de Ancianos.  Almería 2010

Abades Porcel Mercedes. Los cuidados enfermeros en los centros geriátricos según el modelo de Watson. Gerokomos  [revista en la Internet]. 2007  Dic [citado  2015  Jun  25] ;  18(4): 18-22. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2007000400003&lng=es.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18254006
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104
FARMACOLOGIA/18254107
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18254110
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18254112
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18254105
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II/18254119
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES III/18254120
 
Altres comentaris
Aquesta és una guia orientativa i pot estar subjecta a canvis dels que s'informarà prèviament
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent