Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural. |
Rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari.Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.
Desenvolupament del compromìs ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic.
|
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. |
Processos de salut-malaltia mental i satisfacció de les necessitats bàsiques en l'àmbit personal, familiar i comunitari.
La Relació Terapèutica i comunicació.
Impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família.
Programes de promoció i prevenció de la salut mental.
Protocols i guies de pràctica clínica en salut mental
|
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser. |
Identificar les activitats i/o intervencions terapèutiques que porta a terme la infermera de salut mental i/o els diferents membres de l'equip multidisciplinar.
Habilitats de comunicació, observació i valoració de la persona amb problemes de salut mental analitzant les pròpies acituds.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences...
Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
200 |
0 |
200 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Sessions clíniques |
|
0 |
7 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
|
Pràctiques clíniques |
Estada de pràctiques:
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, amb l'horari preestabler i/o segons s'acordi amb la unitat per afavorir l'aprenentatge de l'alumne.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on l'estudiant recopilia i organtiza els docuemnts i evidències que mostren la seva evoluació, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. Principalement s'utilitzarà l'espai moodle. |
Sessions clíniques |
Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
|
Atenció personalitzada |
En el procès d'aprenentatge de l'assingatura l’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques que guiaran a l'estudiant en el seu aprenentatge, tant en l'aplicació de procediments, observació, en la vigilància, en la reflexió en acció, com en les acitutuds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.
|
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre
dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant
es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats
prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors faran el seguiment de les pràctiques efectuades i participaran en l'avaluació de l’ estudiant tenint en compte els objectius plantejats.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on les realitzarà. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura amb l'observació directa i l'aplicació d'un instrument de valoració que mesuri coneixemnts, habilitats i acituds.
La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions:
60% Avaluació tutor/a pràctiques segons informe dels professionals del centre
10% Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris
25% Avaluació professor/a universitat: portafolis
5% Autoavaluació i/o enquesta de l'assignatura
|
100% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Totes les activitats són obligatories. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
|
Sessions clíniques |
|
S'avaluarà l'assistència a les sessions, l'actitud, el grau de participació i de compartir informació,coneixements, experències i la capacitat de reflexió i tolerància davant dels suggeriments. |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació del tutor i el professor acadèmic de les pràctiques, també es pot tenir en compte l'autoavaluació de l'alumne. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius. Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una avaluació del alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del parlamento europeo y del consejo de 20 de Noviembre de 2013). La segona convocatòria de pràctiques serà per als alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de les actes. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament. Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviemant a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part del'estudiant". Els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E. , Clasificación de resultados de enfermeria (NOC)., Ultima edició disponible, Elsevier
Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vinculos de NOC i NIC a NANDA-I y Diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento cr´tico y la calidad de los cuidados., Ultima edició disponible, Elsevier
Herman TH., NANDA Internacional. Diganósticos Enfermeros: Definiciones y clasificación-, Ultima edició disponible, Elsevier
Fornés Vives J, Carballal Balsa M.C., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención., Ultima edició disponible, Editorial Médica Panamericana.
Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Ultima edició disponible, Masson
JOHNSON B.S., Enfermería de salud mental y psiquiatrica., Ultima edició disponible, McGraw-Hill
APA, AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) , DSM. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Ultima edició disponible, Masson
SHIVES LR ,, Enfermeria psiquiátrica y de salud mental: Conceptos básicos, Ultima edició disponible, McGraw-Hill
Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. ,, Educación para la salud mental, Ultima edició disponible, FUDEN
Rodríguez Seoane, E., Enfermería en la rehabilitación de la enfermedad mental severa. Cuidados, atención y aspectos jurídicos., Ultima edició disponible, Ediciones Díaz de Santos
Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J., Evolución de los cuidados enfermeros en salud mental. Enfermería de salud mental y psiquátrica II, Ultima edició disponible, FUDEN
Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J., Recursos y programas para la salud menta, Ultima edició disponible, FUDEN
Granados Gómez, G. Sánchez Bujaldón, M. ,, Educación en salud mental, Ultima edició disponible, Wolters Kluwer
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Adicciones, Ultima edició disponible, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Patología dual, Ultima edició disponible, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno mental grave de larga evolución, Ultima edició disponible, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno psicótico, Ultima edició disponible, Elsevier
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|