DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT Codi 18615104
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'exploren les demandes de salut en els diferents escenaris de la pràctica. I des d'una perspectiva del cuidatge s'aborden i s'analitzen el què i el com de les respostes professionals a aquestes demandes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir una perspectiva crítica dels processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica AC1
AC4
AC13
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut de pacients i famílies en diferents situacions i escenaris i repensar maneres de millorar la pràctica AC1
AC2
AC3
AC12
Utilitzar el relat com mètode d'investigació de la pràctica i millorar els processos de socialització del coneixement i perspectives pràctiques AC4
AC7
AC15
RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió) RA2.Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts iper identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi) RA3.Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat) BC3
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) BC5
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement) RA2. Desenvolupar l’actitud professional. (Actitud professional) RA3. Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn) BC6

Continguts
Tema Subtema
Tema introductori
Problemes i demandes de salut. Exploració i visió infermera
Es tracta d'explorar les preguntes
Quines són les demandes de salut de pacients i famílies podem conèixer les seves necessitats des de la demanda? pot la "no demanda" reflectir també les necessitats de salut? Com és la visió infermera de les noves demandes de salut? ¿Què hem après de la crisi de l'Covid-19? Es el propi sistema un determinant de salut?
Què podem replantejar de el sistema per respondre a les noves demandes de salut?
Módul1
REVISIÓ I ANÀLISI DE LA PRÀCTICA
Tema 1.1:
Problemes actuals i fonts de solucions en el desenvolupament de la pràctica
Tema 1.2:
Desenvolupament de competència clínica
Tema 1.3:
D'identitats i pràctiques com influeix la filosofia?
Módul 2
RE-PENSANT EL JUDICI CLÍNIC I SABERS PRÀCTICS
Tema 2.1: Capital, coneixement i cuidatge
Tema 2.2: Models de raonament pràctic
Tema 2.3: Coneixement pràctic i narrativa
Módul 3
EXPLORANT DEMANDES DE SALUT, VIVÈNCIES, I AFRONTAMENT
Tema 3.1:
La vivència de situacions. Una aproximació des de la Teoria transaccional del estrès i la fenomenologia
Tema 3.2:
Necessitats i demandes de salut de pacients i famílies
Módul 4
ATENCIÓ CENTRADA EN EL PACIENT I FAMÍLIA. ESTUDI DE LA RESPOSTA INFERMERA
Tema 4.1
El cuidatge centrat en la persona / família.
Tema 4.2
Components i dominis de la pràctica infermera en els diferents ambits d'atenció.
Cuidatges omesos, un risc per a la salut de pacients-families i infermeres

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Metodologies integrades
42 84 126
Fòrums de debat
3 1.5 4.5
 
Atenció personalitzada
3 1.5 4.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls Debat: Exploració i visió infermera dels problemes i demandes de salut.
Metodologies integrades Sessions interactives amb exercicis individuals i treball col·laboratiu:
-Pràctiques reflexives i debats per fomentar la presa de consciència i la resposta infermera a les demandes de salut de persones i famílies en diferents escenaris de la pràctica.
- Revisió i anàlisis crític dels models de raonament i judici clínic
- Estudi d'històries i vivències per explorar els dominis de la pràctica en l 'atenció a pacients i famílies des d'una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic
- Debat de temes que generen controvèrsia en la pràctica clínica
Fòrums de debat Al llarg del curs s'establiran una serie de debats sobre els temes que es vagin treballant
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories per orientar o resoldre dubtes sobre les activitats proposades

Atenció personalitzada
 
Metodologies integrades
Descripció
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats reflexivas i critiques Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades s'avaluaran tres activitats :
1.- Activitat:Exercicis de reflexió : Els propis marcs de referència a examen
Estudi de la competència i judici clínic
2.- Activitat exercicis de reflexió personal, Sobre la vivència de l'emmalaltir i l'afrontament
3.-Treball col·laboratiu: Estudi de les respostes professionals en situacions particulars de la pràctica.
Actividad 1: 30%
Actividad 2: 20%
Actividad 3: 30%
Altres

Participació en les videoconferencies Participació en els fòrums de moodle Reflexió crítica i l'argumentació des de les teories i evidències propostes.

Activitats d'autoseguiment: 5 %
Participació en fòrum i video-conferències: 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació mitjançant portafoli a l'moodle que contindrà les evidències descrites.

Es recuperaran les activitats no presentades o no superades.

Prova de validació. Per validar la nota obtinguda en l'avaluació contínua de l'assignatura és necessari realitzar la prova de validació


Fonts d'informació

Bàsica Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C. , Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics , New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing , 1996
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D. , Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach , Saunders, In Press - To be published December , Philadelphia:1998
Bourdieu, P , El sentido práctico , Taurus, 1991
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional , Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Medina JL , La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón , Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Schön, D. A., El profesional reflexivo, Ultima edición disponible, 1983
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica , Index de enfermeria Índex Enferm 16(56): 40-44. , 2007
Acebedo, S; Jimenez; María Fca.; Rodero, V Y Vives, C., Re-Pensando las complejidades del rol profesional desde la teoría de Bourdieu. , Index Enferm [online]. 2011, vol.20, n.1-2, pp. 86-90., 2011
- Acebedo-Urdiales, MS; Medina-Noya JL, Ferré-Grau C, Practical knowledge of experienced nurses in critical care: a qualitative study of their narratives, BMC Medical Education , 14:173, 2014
Maria Sagrario Acebedo-Urdiales, Maria Jiménez-Herrera, Carme Ferré-Grau, Isabel Font-Jiménez, Alba , The emotion: A crucial component in the care of critically ill patients, Nurs Ethics 0969733016643863, first published on April 24, , 2016
Sastre Paz, Marta et al, Orientación comunitaria: hacer y no hacer en Atención Primaria, SemFYC ISBN: 978-84-15037-85-9, 2018

La bibliográfica específica podéis encontrarla en las guías didácticas de cada tema 

Complementària Benner, P, The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19 , 2000
Marquez, S. y Meneu, R, La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205
TEORIES I MODELS D'INFERMERIA/18615103
 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a les videoconferències per generar debat. Es recomana la utilització de tutories virtuals o de fòrum de dubtes Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si escau, mitjançant el Fòrum de notícies de campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent