DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18615106
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica rosadolores.raventos@urv.cat
Professors/es
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura “Educació per la salut” forma part d’un currículum de formació superior. Això vol dir que tant els continguts com les activitats proposades van encaminades a millorar la pràctica professional de la infermeria. El curs està enfocat en la utilització de la informació i les eines que ens proporciona la metodologia educativa per fer programes per educar per la salut. L'Educació per la salut és una experiència d’aprenentatge multifacètica; per tant la filosofia d'aquest curs es basa en que tots aprenem i tots ensenyem, en la mesura que compartim mútuament tant les experiències professionals que tinguem com les reflexions teòriques i pràctiques que se’n poden derivar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés d'educació.
Reflexionar sobre el paper de la formació dins el camp de l’infermeria.
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats.
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit.
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals.
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació.
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives.
Practicar la el.laboració de publicacions i aportacions científiques derivades dels programes de salut desenvolupats

Continguts
Tema Subtema
1.- Educació per la Salut: Introducció. 1.1. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2. Paradigmes i models d’educació per la salut
1.3. Estils de vida i procès Salut-Malaltia
1.4. Estrategies i instruments d'intervenció
2. Modificació de comportaments en salut 2.1 Objectius de l'EpS
2.2 Canvi de comportament
2.3 Canvi d'Actitud
3. Metodologia Educativa 3.1. Mètodes didàctics
3.2. Mètodes i material educatiu
3.3. Programació en EpS
3.4. Avaluació
4.- Àmbits d'aplicació de l'EpS 4.1. Salut mental
4.2.Crònics i majors
4.3. Abordatge en cuidatges principals
4.4 Pacient Hospitalitzat
4.5. Drogodependències
4.6 Sexualitat
4.7. Ús racional dels medicaments
4.8. Estils de vida

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
14 21 35
Treballs
0 10 10
Seminaris
2 1 3
Presentacions / exposicions
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 3 6
Estudis previs
5 2.5 7.5
Resolució de problemes, exercicis
4 6 10
 
Atenció personalitzada
9 9 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i es farà l'avaluació inicial
Sessió Magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Treballs S’aplicarà individualment o en grups els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics
Seminaris Revisió i anàlisi de programes concrets d'educació per la salut
Presentacions / exposicions Presentació de programes d'educació per la salut
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per aplicar els continguts teòrics de l'assignatura
Estudis previs Lectures i treball de documentació relacionat amb el temari de l'assignatura i les proves de valoració
Resolució de problemes, exercicis Debats entre els grups de treball
Atenció personalitzada Tutories individuals o en grup

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques i mitjançant correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Dins l’avaluació es consideren dos aspectes diferents. D’una banda determinar els aprenentatges assolits i per l’altre l’impacte que ha tingut el curs.
Per valorar els aprenentatges assolits caldrà presentar un treball en grup i fer uns treballs individuals.

Pel que fa al treball en grup (màxim de tres persones), caldrà dissenyar un projecte d’Educació per la Salut en qualsevol àmbit que us interessi segons una pauta que es facilitarà, i exposar-lo a l'aula.
En quan als treballs individuals, es facilitaran els detalls a classe.
El treball en grup, un 80%.

El conjunt de treballs individuals, un 20%.
Altres

La segona convocatòria és presentar els treballs requerits en el termini proposat.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora.


Fonts d'informació

Bàsica M. BEGOÑA SÁNCHEZ, JUAN GÓMEZ, GONZALO DUARTE. , Educación para la salud. ENFERMERÍA COMUNITARIA. , ENFO EDICIONES PARA FUDEN, 2008
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2006
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
SALVADOR SÁEZ, PERE FONT, ROSA PÉREZ, FERNANDO MARQUÉS, Promoción y Educación para la Salud. Conceptos, Metodología, Programas, Milenio , 2007
PADRO CABELLO, CARME, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Educare 21, 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent