DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA DES DE LA PERSPECTIVA DE GÈNERE Codi 18615109
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció als estudis de gènere i feministes en el camp de la salut. En el transcurs de les sessions es pretén que s'adquireixin les eines per a la reflexió teòrica i crítica emprant el gènere i el sistema sexe-gènere com a eix vertebrador

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les principals aportacions feministes en el camp de la salut AC8
Conèixer la potencialitat i discussió entorn la distinció sexe-gènere AC7
AC8
AC16
Adquirir les eines per a la crítica a la naturalització de les dones i els homes a occident AC16
Reflexionar sobre la construcció social i cultural del sexe i la sexualitat AC7
AC16
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital) RA2. Cercar i obtenir informació de maneraautònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar) RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar) RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear) RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) BC2
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia) RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu) RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) BC5
RA1. Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional. (Igualtat) RA2. Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient) RA3. Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana) RA4. Aplicar elsconceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica) BC7

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La construcció social del gènere. 1.1 Marc conceptual: sexe, gènere, rol de gènere, identitat de gènere, sistema sexe-gènere, perspectiva de gènere i processos de socialització.
1.2 La construcció cultural del sexe. És el Sexe al Gènere el que la Natura a la Cultura?
1.3 El gènere com a pràctica i acció.
Tema 2. Aportacions feministes en el camp de la salut. 2.1 Història del feminisme: Del "segundo sexo" de Simone de Beauvoir al feminisme post-estructuralista.
2.2 Principals aportacions del feminisme de la igualtat, feminisme de la diferència, constructivisme, post-estructuralisme i feminisme interseccional.

Tema 3. Desigualtats de gènere i salut: feminitat(s), masculinitat(s) i sexualitat(s) 3.1 La naturalització i re-naturalització social de les dones: menopausa, maternitat. Sinistralitat viària i masculinitat.
3.2 Sexualitat(s): de l'heteronormativitat a la perversió.
Tema 4. Repensar el cos 4.1 Qüestions teòriques i metodològiques.
4.2 Els itineraris corporals com estratègia metodològica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Webconferència
2 0 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
5 15 20
Fòrums de debat
5 10 15
Activitats d’auto seguiment
1 2 3
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
12 15 27
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Webconferència Videoconferències de seguiment i prova de validació
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades
Fòrums de debat Fòrum de debat: Desigualtats de gènere en salut, salut de les dones, el gènere com a factor determinant de la salut
Activitats d’auto seguiment Realització de prova test d'autoseguiment
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Ressenya 5-10 pàgines llibre de la bibliografia bàsica
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps dedicat a la resolució de dubtes

Avaluació
  Descripció Pes
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Activitat de reflexió crítica en base a les lectures proposades 30%
Fòrums de debat Fòrum de debat sobre la salut de les dones, desigualtats de gènere en salut i el gènere com a factor determinant de la salut.
20%
Activitats d’auto seguiment Realització de prova-test d'autoseguiment 5%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Ressenya de 5-10 pàgines llibre de la bibliografía bàsica

40%
Altres

Participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Esteban, Mari Luz; Comelles Josep M; Díez Mintegui Carmen (Eds), Antropología, género, salud y atención, 2010, Bellaterra
Valls Llobet, Carmen, Mujeres invisibles, 2008, Debolsillo
De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, 1998, Cátedra
Miqueo C. et al. (eds), Perspectivas de género en salud, 2001, Minerva
Laqueur, Th, La construcción del sexo, 1994, Cátedra
Foucault, M. , Historia de la sexualidad, 1987, Siglo XXI
Butler, J. , Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. , 2008, Paidós
Chodorow, N. , El ejercicio de la maternidad, 1984, Gedisa
Guasch, O., La sociedad rosa, 1995, Anagrama
Preciado, P.B., Testo Yonqui, 2008, Espasa
Mejía, N. , Transgenerismos. Una experiencia transsexual desde la perspectiva antropológica. , 2006, Bellaterra
Osborne, R. , La construcción sexual de la realidad, 1993, Cátedra
Martin, E. , The woman in the body, 1987, Beacon Press
Puleo, Alicia, Filosofia, género y pensamiento crítico, 2000, Universidad de Valladolid
Valls, Carme, Medio Ambiente y Salud. Mujeres y hombres en un mundo de nuevos riesgos., 2018, Cátedra
Alegre, Elisa; Fernández, Sam (eds.), Autoetnografías, cuerpos y emociones, 2019, Publicacions URV
Balsebre, Armand; Fontova, Rosario, Las cartas de Elena Francis. Una educación sentimental bajo en franquismo., 2018, Cátedra
Davis, Ángela, Mujeres, raza y clase, 2005, Akal
Esteban, Mari Luz, Critica del pensamiento amoroso: temas contemporáneos, 2011, Bellaterra

 

Complementària Bourdieu, P, La dominación masculina, 2000, Anagrama
Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra
Ferrándiz, F. , Escenarios del cuerpo, 2005, Universidad de Deusto
Greer, G. , Mujer, vejez y menopausia, 1993, Anagrama

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent