DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR: TRANSICIÓ FAMÍLIA I SALUT Codi 18615110
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupar els conceptes bàsics i les habilitats i tècniques necessàries de la teoria Sistèmica en el treball familiar i comunitari de la infermera

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Aplicar la metodologa de les teories i models conceptuals a la investigació i pràctica en infermeria familiar en els diferents àmbits del cuidatge AC2
AC4
AC5
2.Desenvolupar les habilitats necessàries per dur a terme una entrevista familiar sistèmica i redefinirles en el proces de investigació/acció. AC4
AC5
AC11
3.Explorar les necessitats relacionades amb el cuidatge familiar prolongat a pacients crònics. AC12
AC13
AC15
4.Conéixer diferents línies d'investigació en el camp de la infermeria familiar. AC4
BC2 formular valoracions a partir de l'us eficient de la informació proporcionada per la família BC2
BC3
BC4
BC7
BC3 Resoldre problemes familiars de manera critica i creativa BC2
BC4 Comunicar i avaluar els diferents aspectes de la informació entre els membres de l'equip interdisciplinar, per consensuar recursos i necessitats BC4
BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat en el treball familiar BC7

Continguts
Tema Subtema
UD I: Transició, Família i salut Tema 1: Introducción a los conceptos básicos de la enfermería familiar desde la perspectiva sistémica

Tema 2: - Modelo dinámico de evaluación-intervención familiar en atención primaria de la salud: investigación y practica

Tema 3: Metodología de la entrevista familiar Sistémica aplicada a la intervención de enfermería

Tema 4: Transiciones vitales y su influencia en el ámbito familiar : una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado

UDII: Principals camps de recerca en infermeria familiar Campos de investigación en enfermería familiar:

Tema 5: Estudios cuanti- cualitativos sobre el fenómeno: cuidador familiar de pacientes crónicos

Tema 6: Crisis familiares en procesos agudos

Tema 7: Familia y aspectos interculturales

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
20 0 20
Fòrums de debat
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis
0 28 28
Activitats d’auto seguiment
0 15 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves orals en línia
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l’assignatura
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Introducció teòrica i conceptes bàsics de les Unitats Didàctiques : I, II
Fòrums de debat Es realitzaran forums sobre diferents camps de recerca en infermeria familiar i comunitària
Resolució de problemes, exercicis A partir del treball de la lectura de documentació escrita el professor plantejarà diferents casos clínics i supòsits pràctics relacionats amb la intervenció familiar i comunitària i l'alumne els ha de resoldre.
Activitats d’auto seguiment Proves tipus test
Atenció personalitzada online via moodle i correu electrònic

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Descripció

Es realitzarà un seguiment tutoritzat de l’alumna al llarg del procés d’aprenentatge amb relació a la resolució de problemes i treball de camp, amb sessions  virtuals.



Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Participació als forums 10%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de la resolució de casos clínics i supòsits pràctics
80%
Activitats d’auto seguiment Proves tipus test 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents.


Fonts d'informació

Bàsica Urpi, M, Coahing Familiar , Ediciones B, Barcelona 2014
Writht LM, LeaheyM, Enfermeiras e familias: um guia para avaliaçao e intervençao na familia, Roca, Sao Paulo, ultima edició
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD, El mundo del cuidador Familiar: Una visión teórica y un modelo práctico`para el cuidado, Silva, Tarragona, 2008
Lorraine M, Leahey M, L'infermière et la famille, Renouveau pèdagogique, Canada, ultima edició
Midori S, Brown J, La pràctica de la terapia de familia , Desclée De Brouwer, Bilbao, 1998
Eia Asen, Intervención Familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud, Paidos, Barcelona, 1997
Ferré i Grau,C, Depressió: pacients i familiars, Cossetània, Valls,2005
M. Henriqueta Figuereiredo, Modelo Dinâmico de Avaliaçao e Intervençao Familiar , Lusociencia , Loures 2012
Heirle, C, Cuidando entre cuidadores , Index , Granada ,2004
, Cuidadores , ,
Cibanal L , La sistemica aplicada a las Ciencias de la Salud, Universitaria , Alacant, 2010
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD .M Rosa Aparicio , Guia de Cuidados de Enfermeria: Cuidar al Cuidador en Atención Primaria , Publidisa , Barcelona 2011
Rojas Margarita , Cuidar al que cuida , Santillana , Madrid 2007

Complementària


Es proporcionarà al llarg del curs bibliografia complementaria de cada una de les unitats Didàctiques

Altres recursos:

Els propis de l’entorn de formació virtual de la URV:

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent