Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme |
AC13 AC15
|
BC1
|
|
Conèixer les fonts i el tipus d'informació en ciències de la salut |
AC13 AC15
|
BC1
|
|
Avaluar amb sentit crític les fonts d'informació d'accés lliure disponibles a Internet |
AC13 AC15
|
BC1
|
|
Plantejar estratègies de cerca efectives en qualsevol tipus de font |
AC13 AC15
|
BC1
|
|
Utilitzar sense dificultats qualsevol recurs electrònic de la Xarxa |
AC13 AC15
|
BC1
|
|
Seleccionar la informació a partir de criteris de qualitat |
AC13 AC15
|
BC1
|
|
Gestionar els resultats de la cerca i saber presentar-los segons els estils acceptats de referències bibliogràfiques |
AC7 AC15
|
BC1
|
|
Respectar l'ètica i fer un bon ús de la informació |
|
BC7
|
|
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de maneraautònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) |
|
BC2
|
|
Tema |
Subtema |
1. INFORMACIÓ I DOCUMENTACIÓ CIENTÍFICA. ÚS ÈTIC DE LA INFORMACIÓ |
El cicle de la informació. Tipus de documents |
2. LECTURA CRITICA DE LA LITERATURA CIENTÍFICA |
Concepte. Fases de l'anàlisi. |
3. ELS CATÀLEGS BIBLIOGRÀFICS |
Concepte. Exemples de catàlegs. Cerca en els catàlegs. |
4. BASES DE DADES EN CIÈNCIES DE LA SALUT |
Conceptes. Tipus. Estructura. Cerca en bases de dades. Bases de dades d'àmbit estatal e internacional. |
5. LA INFERMERIA BASADA EN L'EVIDÈNCIA: COCHRANE LIBRARY PLUS I JBI |
Introducció a la infermeria basada en l'evidència. |
6. AVALUACIÓ CRÍTICA DELS RECURSOS WEB. |
Criteris de qualitat d'una plana web. |
7. GESTORS DE REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES |
Descripció i ús del programa Mendeley per a la gestió de la bibliografia pròpia |
8.LA REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA |
Conceptes. Nivells de revisió. Qualitat de la revisió |
9. DISSENY D'UNA CERCA ESTRUCTURADA |
Etapes i planificació de la cerca estructurada d'informació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Estudis previs |
|
4 |
0 |
4 |
Treballs |
|
3 |
30 |
33 |
Activitats d’auto seguiment |
|
5 |
15 |
20 |
Webconferència |
|
6 |
2 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de validació |
|
0 |
1 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Estudis previs |
Lectures dels documents recomanants per les professores.
Visita de planes web relacionades amb els exercicis i tests. |
Treballs |
Dissenyar i realitzar una cerca estructurada sobre el tema triat per l'alumne (preferiblement el que es desenvoluparà a l'assignatura Treball Final de Màster). |
Activitats d’auto seguiment |
Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment. |
Webconferència |
Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. |
Atenció personalitzada |
Tutoria virtual, segons demanda i necessitats dels estudiants |
|
Descripció |
Temps que les professores dediquen per atendre els dubtes i necessitats acadèmiques del l'estudiant en relació al desenvolupament de l'assignatura de forma virtual, mitjançant email o videoconferència. Aquest tipus d'atenció docent es pot realitzar: A demanda de l'estudiant, prèvia cita amb la professora o per iniciativa de la professora, prèvia cita amb l'estudiant |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
- Avaluació crítica d'articles acadèmics (15%)
- Avaluació de planes web (15%)
- Resposta en Moodle a test sobre bases de dades (30%
- Planificació i execució de la cerca estructurada sobre un tema concret (25%)
Lliurament a Moodle dels fitxers de text |
Peso en la nota de todos los trabajos: 85% |
Activitats d’auto seguiment |
Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment (10%) |
Peso en la nota de todas las actividades de autoseguimiento: 10% |
Proves de validació |
Pot tenir diferents formats. Per exemple:
• Sessió de webconferència en la que el professorat planteja preguntes sobre les activitats realitzades.
• Sessió de webconferència en la que l’estudiant presenta els resultats d’una o diverses activitats realitzades.
• Realització i lliurament d'un treball escrit en un temps limitat (presencial o virtual)
La prova de validació es considera activitat requisit per a validar les qualificacions obtingudes en l’avaluació continua. |
Sin peso en la nota. Esta actividad se propone con el fin de validar que el estudiante es el autor / a de las actividades formativas y / o de evaluación planteadas a lo largo de la asignatura. |
Altres |
Participació de l'alumne en el fòrums de l'aula virtual |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura segueix el sistema d'avaluació continuada. La qualificació de l'avaluació continuada s'obté sumant els percentatges de indicats en cada activitat. És obligatòria la presentació de tots els treballs. Els treballs s'han de presentar en el termini indicat per la professora. El treball lliurat fora de termini es podrà considerar com no presentat o ser qualificat amb un peso menor a l'indicat. La realització de les activitats d'autoseguiment és opcional. Cal obtenir una qualificació final mínima de 5 per superar l'assignatura. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'aquesta assignatura comporta la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector |
Bàsica |
Díaz Portillo J, Guía práctica de lectura crítica de artículos científicos originales en ciencias de la salud, https://www.sepeap.org/wp-content/uploads/2015/06/Guia_practica_de_lectura.pdf, Madrid: Instituto Nacional de Gestión Sanitaria (2
CASPe (Critical Appraisal Skills Programme Español), Instrumentos para la Lectura Crítica, http://www.redcaspe.org/herramientas/instrumentos, CASPe. Alicante (2020)
Gómez Sánchez AF, Guía para búsquedas de información científica, https://www-enferteca-com.sabidi.urv.cat/, Alacant:DAE (2017)
Somoza M, Búsqueda y recuperación de la información, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/en/lc/urv/titulos/117492, Gijón: ED. Trea (2015)
Buxarras MR, Ética de la información, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/en/lc/urv/titulos/56316, Barcelona: UOC (2013)
Ríos LA, Cardona JA, Higuita LF, Revisiones sistemáticas de la literatura científica: la investigación teórica como principio para el desarrollo de la ciencia básica y aplicada, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/85301, Bogotá: Fondo Editorial Universidad Cooperativa de
Cid P, Perpinyà R, Cómo y dónde buscar fuentes de información, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/50366, Barceluna :UAB (2015)
|
|
Complementària |
Alonso Coello P, et al., Enfermeria basada en la evidencia. Hacia la excelencia de los cuidados, https://ebevidencia.com/wp-content/uploads/2013/08/EBE.-Hacia-la-excelencia-en-cuidados.pdf, Madrid: DAE (2004)
Cabello López, JB, Lectura crítica de la evidencia clínica, 1ª, Elsevier (2015)
Ferran N, Búsqueda y recuperación de información en bases de datos de bibliografía científica, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/en/lc/urv/titulos/54883, Barcelona: UOC (2013)
Mazurek Melnyk B, Fineout-Overholt E, Práctica Basada en la Evidencia para Ciencias de la Salud, 3ª ed. revisada, Lippincott Williams & Wilkins (2016)
|
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|