DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INFORMÀTICA APLICADA A L´EDUCACIÓ Codi 11011202
Ensenyament
Pedagogia (1993)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer diferents aproximacions teòriques a la informàtica aplicada a l’educació.
2. Reflexionar sobre teories i models de la utilització de la informàtica educativa i la seva implicació al currículum.
3. Comprendre la importància de la informàtica educativa en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
4. Aplicar els continguts adquirits a la pràctica docent o professional.
5. Ajudar l’alumne a viure la informàtica aplicada a l'educació des d'una triple vessant: d’estudi, com a futur docent i amb una actitud investigadora.
6. Conèixer i ser capaç d’utilitzar la informàtica i els seus recursos didàctics amb criteris metodològics ben fonamentats, desenvolupant la capacitat de seleccionar, utilitzar, dissenyar i produir material informàtic per a l’ensenyament.
7. Fomentar hàbits d’investigació, d’observació, de reflexió i d’autoavaluació, que permetin aprofundir en el coneixement i aprendre a aprendre.
8. Conèixer totes les fonts d’informació possibles relacionades amb la informàtica aplicada a l’educació.
9. Desenvolupar treballs d’equip amb una actitud solidària, activa i participativa.

Continguts
Tema Subtema
1.- Marc conceptual de la informàtica educativa. 1.1.- Informàtica , educació i valors.
1.2.- Innovació de la informàtica aplicada a l’educació.
1.3.- Funcions de les noves tecnologies per a la informació i l’educació.
2.- Evolució i desenvolupament de la informàtica aplicada a l’educació. 2.1.- Models tecnocràtics i models crítics.
2.2.- Model clàssic d’instrucció i model tecnològic.
2.3.- Models tecnicista, conductista, sistèmic, i reflexiu.
3.- La informàtica aplicada a l’educació en la formació inicial del professorat.
4.- Integració curricular de la informàtica educativa. 4.1.- Experiències d’integració dels recursos tecnològics a les diferents àrees del currículum.
4.2.- Possibilitats d’utilització de l’ordinador a l’ensenyament.
5.- L’organització dels recursos informàtics al centre i a l’aula.
6.- Situació actual i perspectives dels recursos informàtics a l’ensenyament. Els reptes educatius i escolars davant les noves tecnologies.
7.- Internet i educació. 7.1.- Utilització educativa d'internet.
7.2.- Serveis d'internet per a la comunicació.
7.2.1.- El correu electrònic
7.2.2.- Llistes de distribució
7.2.3.- Conferències electròniques
7.2.4.- Serveis d'internet per a l’obtenció d’informació
7.2.5.- Transferència de fitxers
7.2.6.- Recerca d’arxius
7.2.7.- Connexió remota
7.2.8.- World wide web i navegadors
8..- Concepte multimèdia 8.1.- Educació multimèdia
8.2.- El document integrat
9.- La telemàtica i la pràctica educativa a les aules 9.1.- Telemàtica i educació
9.2.- Utilització de les xarxes en contexts educatius
9.3.- Projectes educatius
10.- La informàtica educativa i l’educació d’alumnes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Debats
1 1 2
Presentacions / exposicions
3 3 6
Sessió Magistral
13 13 26
Treballs
0 16 16
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
32 32 64
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exploració inicial amb l'objectiu de constatar el nivell de coneixement dels/de les alumnes sobre la informàtica aplicada a l'educació.
Debats Defensa de diferents postures sobre diferents temes referents a la informàtica aplicada a l'educació.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un d'un treball amb el suport del programa de presentació multimedia Power Point.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de diferents recursos multimèdia.
Treballs Treballs individuals i en grup que han de realitzar els alumnes sobre l'aplicació dels continguts de la matèria.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, de manera pràctica, la teoria en un context determinat, utilitzant diferents programes informàtics aplicats a l'educació.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
S'utilitzarà per resoldre dubtes a l’alumnat en relació a l'assignatura i per concretar els treballs individulas i en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats 10 %
Presentacions / exposicions 10 %
Treballs 10 %
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 40 %
Proves objectives de tipus test 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua al llarg del curs i consensuada pel grup-classe, tenint en compte: • el treball a classe (participació, assistència, i grau d'implicació a l'assignatura) • el treball personal (treballs, registre d'observacions, …) • la qualificació obtinguda a la prova teòrico-pràctica • l'exposició del treball en grup. Els criteris d'avaluació dels treballs personals faran referència a: Documentació suficient del material utilitzat, coherència dels objectius proposats, aplicació dels coneixements adquirits a classe per a la seva elaboració, adequació del material per a la transmissió de l'objectiu, desenvolupament adient de tots els punts exigits al guió, originalitat en el tractament del tema, presentació del material (qualitat, …) Els criteris d'avaluació de les lectures i recensions faran referència a: Tipus d'informació del contingut, classificació temàtica, context científic, posició davant altres documents, resum de les parts principals, aportacions que ens ha produït, inclusió dels coneixements exposats dins de l'assignatura, valoració personal. Els criteris d'avaluació dels treballs de grup faran referència a: Informació temàtica, estructura del treball (visió global, interdisciplinarietat, ordre i connexió de les parts, esquema de treball, rigorositat científica, claredat i precisió en la presentació, metodologia didàctica, qualitat i adequació dels recursos didàctics emprats, aportacions (originalitat, fonamentació), grau d'aplicació pràctica, interacció comunicativa, debat i fonts d'informació consultades.


Fonts d'informació

Bàsica

ADELL, J. (1994): "La Internet: posibilidades y limitaciones". Ponencia en la jornada "La Comunidad Valenciana ante la Nueva sociedad de la Información: Ciencia, tecnologia y Empresa", Valencia 1 de diciembre.

BARTOLOMÉ, A.R. (1989): Nuevas tecnologias y enseñanza. Barcelona, ICE-GRAO.

BAUTISTA GARCIA-VERA, A. (1994): Las nuevas tecnologias en la capacitación docente. Madrid , Visor.

CEBRIAN DE LA SERNA y OTROS (1998): El ordenador en el aula. Proyecto Grimm. ICE Universidad de Málaga.

DE PABLOS PONS, JUAN y SEGURA JIMÉNEZ,J. (1998): Nuevas tecnologías. Comunicación audiovisual y educación. Cedecs editorial. Madrid.

DE PABLOS PONS,J. Y GORTARI, C. (1993): Las nuevas tecnologias de la información en la educación. Madrid, Alfar.

FERNANDEZ MUÑOZ, R. (1998): "Internet: Explotación didáctica en la formación inicial del profesorado". Revista Comunicación y Pedagogia (Nuevas tecnologías y Recursos Didácticos), nº 153, septiembre de 1998: pags 34-38. (http://sauce.pntic.mec.es/~alglobal)

FERRES PRATS, JOAN y MARQUES GRAELLS, PERE (Coord). (1997): Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Editorial Praxis. Madrid

GALLEGO, D., ALONSO, C. Y CANTON, I. (1996): Integración curricular de los recursos tecnológicos. Barcelona, Oikos.Tau.

GISBERT M, ADELL, J., i RALLO, R. (1996): Training Teachers with Hypertext using HTML and Internet Tools as Didactic Resources. Prsented at the Annual Meeting of The Internet Society, INET'96. The Internet: Transforming our Society Now, 25-28 June 1996. Montreal (Quebec). Canada.

GUTIERREZ MARTÍN, A. (1997): Educación multimedia y nuevas tecnologias. Madrid, De de la Torre.

HOLGADO, JOSEP (1998): " L'anglès multitecnològic ". Aplicacions didàctiques a de les  noves tecnologies. Revista Guix. Elements d'acció educativa. Nº 248 Octubre 1998.. Editorial Graó, Barcelona.

JUDITH HAYMORE, i OTROS (1996): Teaching with technology. Teachers College, Columbia University. New York and london.

MARTÍ, E. (1992): Aprender con los ordenadores en la escuela. Barcelona, Cuadernos de Educación nº 10 De. Horsori ICE de la Universidad de Barcelona.

MEC (1988): Proyectos Atenea y Mercurio, Programa de Nuevas Tecnologias de la información y de la comunicación (PNTIC). Madrid, Secretaria de Estado de Educación, Ministerio de educación y Ciencia.

MEDINA RIVILLA, A. y DOMINGUEZ C. (1991): El empleo del ordenador en la enseñanza. Madrid, Cincel.

ORTEGA RUIZ y OTROS (1994): Educación y Nuevas Tecnologias. Múrcia, CajaMurcia.

PEÑA, ROSARIO (1998): Aprendiendo a viajar por internet. Inforbooks ediciones. Barcelona.

RODRÍGUEZ DIÉGÜEZ, J. L. (1995): Tecnologia educativa: Nuevas Tecnologias Aplicadas a la Educación. Alcoy, Marfil.

SÁENZ BARRIO, O. y OTROS (1995): Tecnologia Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Alcoy, Marfil.

SALINAS, J. M. (1996): "Telemática y educación: expectativas y desafios", en Revista Electrónica Aula 95. Biblioteca Virtual de Tecnologia Educativa.

SEVILLANO, Mª. L. (Coord) (1998): Nuevas Tecnologias, Medios de Comunicación y Educación, Formación inicial y permanente del profesorado. Editorial CCS, Colección Campus nº 12, Madrid.

VITALE, B. (1994): La integración de la informática en el aula. Madrid, Visor.

 

REVISTES

REVISTA COMUNICACIÓN  Y PEDAGOGIA "Nuevas Tecnologias y Recursos Didácticos" http://sauce.pntic.mec.es/~alglobal)

ESPIRAL: Nuevas Tecnologias y Educación. (http://www.pangea.org/org/espiral/)

REVISTA DIGITAL "CIBERAULA". Revista de Pedagogia y Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Escuela. (http://www.ciberaula.es/quaderns)

BIBLIOTECA VIRTUAL DE TECNOLOGIA EDUCATIVA. Universidad de Bracelona). (http://www.doe.d5.ub.es/te)

EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. (Grupo de tecnologías Educativa. Dpto. Ciencias de la Educación de la Universdad de las Islas Baleares). (http://www.uib.es/depart/gte/revelec.html).

PIXEL BIT. Revista de Medios y Educación. nº 16 (2001) 

PERSPECTIVA ESCOLAR: Les noves tecnologies: una recerca amb futur. Nº 245, mayo 2000

Revista COMUNICACIÓN Y PEDAGOGÍA. Especial Software Educativo;  nª 166, junio 2000

PERSPECTIVA ESCOLAR: Penja i despenja: recursos a Internet. Nº 253, maç 2001

Cuadernos de Pedagogía, nº 230. Tema Monográfico: Nuevas tecnologías para otra escuela.

Cuadernos de Pedagogía, nº 290. Tema Monográfico: Nuevos entornos de aprendizaje.

Cuadernos de Pedagogía, nº 297. Tema Monográfico: Escuelas y medios.

Cuadernos de Pedagogía, nº 301. Internet en la escuela.

Cuadernos de Pedagogía, nº 291. Videojuegos y educación. 

Comunicación y Pedagogía, nº 166. Especial Software  Educativo.

Comunicación y Pedagogía,  nº 185. Especial Software Educativo.

 

WEBGRAFIA

http://www.juntadeandalucia.es/educacionyciencia

http://www.educastur.princast.es

http://educacioicultura.caib.es

http://weib.caib.es

http://www.educa.rcanaria.es

http://www.ceyjcantabria.com/

http://www.jccm.es/educacion

http://www.jcyl.es/

http://www.gencat.net/ense/

http://www.juntaex.es/consejerias/ect/home.html

http://www.xunta.es/conselle/ceoug/index.htm

http://www.larioja.org/web/centrales/educacion/educacion.htm

http://www.madrid.org/comun/educacion/0,3147,52811119_0_53384324_,00.html

http://www.carm.es/educacion/

http://www.educarm.es/

http://www.cfnavarra.es/

http://www.euskadi.net/infogv/gobierno_c.htm

 

http://www.cult.gva.es/Educacion.htm

http://www.cult.gva.es/dgd/default.htm

http://portal.aragob.es/servlet/page?_pageid=3931,599&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&cuerpo.est=ITPG_CT_INICIO

http://www.ciceuta.es/inicio.htm

http://www.camelilla.es/

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
RECURSOS TECNOLÒGICS PER A LA FORMACIÓ/11151219


 
Altres comentaris
.