DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) RAONAMENT I SOLUCIÓ DE PROBLEMES Codi 11022120
Ensenyament
Psicologia (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 2 1 Obligatòria Quart Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
GARCÍA-ALBEA RISTOL, JOSÉ EUGENIO
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està dirigida a l'estudi dels anomenats "processos mentals superiors" de la cognició humana, com són els processos de raonament i solució de problemes, sempre presents quan un ésser humà intenta prendre una decisió o resoldre un problema. Considerant que la conducta cognitiva humana és racional en la mesura en què està destinada a la consecució de determinats objectius, és necessari tenir en compte el valor adaptatiu que els processos de raonament i solució de problemes tenen per al subjecte. Per això, analitzarem totes aquelles operacions i mecanismes implicats en el raonament humà en funció dels problemes que el subjecte intenta resoldre. L'assignatura abordarà les principals teories i paradigmes experimentals que estan a disposició del psicòleg del raonament i podrem interpretar amb rigor els resultats obtinguts pels diferents paradigmes. Indubtablement, l'univers de problemes que defineixen avui el camp d'estudi de la psicologia del raonament i la solució de problemes superaria clarament qualsevol programa pensat per a un quadrimestre acadèmic. Malgrat això, intentarem examinar una mostra suficientment representativa d'aquests problemes, seleccionant sempre aquells que tenen una major significació teòrica i/o empírica, convençuts de que solament d'aquesta manera es podrà obtenir una visió panoràmica, però prou completa, d'aquesta disciplina.

Objectius
Aquesta assignatura està dirigida a l'estudi dels anomenats "processos mentals superiors" de la cognició humana, com són els processos de raonament i solució de problemes, sempre presents quan un ésser humà intenta prendre una decisió o resoldre un problema. Considerant que la conducta cognitiva humana és racional en la mesura en què està destinada a la consecució de determinats objectius, és necessari tenir en compte el valor adaptatiu que els processos de raonament i solució de problemes tenen per al subjecte. Per això, analitzarem totes aquelles operacions i mecanismes implicats en el raonament humà en funció dels problemes que el subjecte intenta resoldre. L'assignatura abordarà les principals teories i paradigmes experimentals que estan a disposició del psicòleg del raonament i podrem interpretar amb rigor els resultats obtinguts pels diferents paradigmes. Indubtablement, l'univers de problemes que defineixen avui el camp d'estudi de la psicologia del raonament i la solució de problemes superaria clarament qualsevol programa pensat per a un quadrimestre acadèmic. Malgrat això, intentarem examinar una mostra suficientment representativa d'aquests problemes, seleccionant sempre aquells que tenen una major significació teòrica i/o empírica, convençuts de que solament d'aquesta manera es podrà obtenir una visió panoràmica, però prou completa, d'aquesta disciplina.

Recomanacions



Metodologia docent
Classes teòriques i pràctiques presencials.

Metodologia avaluació
Examen tipus test amb preguntes que també inclouen les pràctiques.

Programa
Tema Subtema
1. Psicologia del Raonament 1.1 Lògica i Raonament
1.2 Raonament Deductiu
1.3 Raonament Inductiu

2. Raonament Deductiu 2.1 Raonament Condicional
2.1.1 Teories de Raonament Condicional
2.2 Raonament Sil·logístic
2.3 Raonament sobre Relacions
2.3.1 Problemes de sèries de tres termes

3. Comprovació d'hipòtesis 3.1 Les tres tasques de Peter Wason
3.1.1 La tasca de selecció
3.1.2 El problema THOG
3.1.3 El problema 2-4-6

4. Raonament Probabilístic 4.1 Nocions bàsiques de la Teoria de la Probabilitat
4.2 Els heurístics de Kahneman i Tversky
4.2.1 Representativitat
4.2.1.1 Fal·làcia de la conjunció
4.2.2 Disponibilitat
4.2.3 Ancoratge i ajust


Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica

Carretero, M., Almaraz, J. y Farnández Berrocal, P. (1995). Razonamiento y comprensión. Madrid Trotta.

Carretero, M., García-Madruga J.A. (1984). Lecturas de psicología del pensamiento. Madrid. Alianza Editorial.

Fernández Berrocal, P. (2001). Manual práctico de psicología del pensamiento. Barcelona. Ariel Practicum.

Fernández Berrocal, P. (1995). Prácticas de psicología cognitiva. Pensar. Madrid. McGraw Hill.

Garnham, A., Oakhill J. (1994) Manual de psicología del pensamiento. Barcelona. Paidós.

González Labra, M. J. (1998). Introducción a la psicología del pensamiento. Madrid. Trotta.

Johnson-Laird, P. N. (1990). El ordenador y la mente. Introducción a la ciencia cognitiva. Barcelona. Paidós.

Santamaría, C. (1995). Introducción al razonamiento humano. Madrid. Alianza Editorial.

Wason, P. C. y Johnson-Laird, P. N. (1981). Psicología del razonamiento: estructura y contenido. Madrid. Debate.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent