DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SOCIOLOGIA I ANTROPOLOGIA SOCIAL Codi 11081001
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Adreça electrònica jaime.vallverdu@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit de l'assignatura és introduir l'alumne als conceptes bàsics i a les tècniques d'investigació principals de l'Antropologia social i la Sociologia, com a disciplines especialitzades en l'estudi de les diverses formes i manifestacions de la realitat humana, social i cultural. Amb aquest fi, es tracta que l'estudiant comprengui i analitzi alguns coneixements teòrics i metodològics fonamentals i pugui aplicar-los parcialment en el context de les pràctiques del curs.

Competències
Codi  
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A15 Utilitzar les estrategies, els procedimients i les tècniques adequades per a la mediació.
A16 Organitzar i gestionar estructures i procesos de participació i acció comunitaria
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer alguns dels conceptes bàsics de l'Antropologia social, com ara cultura i societat, enculturació i aculturació o etnocentrisme i relativisme cultural. A11
A12
A15
B1
B3
B9
C3
Conèixer les línies mestres de la perspectiva sociològica en el context de les Ciències Socials, aixì com la importància de l'anàlisi sociològica sobre la realitat contemporània. A11
A12
A15
B1
B3
B9
C3
Identificar les fonts primàries de la reflexió etnològica i comprendre les diferents formes de descobrir i entendre l'alteritat. A11
A12
A15
B1
B3
B9
C3
Comprendre les perspectives emic i etic d'investigació i els principis bàsics del mètode etnogràfic i del mètode comparatiu en antropologia. A11
A12
A15
B1
B3
B9
C3
Conèixer i aplicar sobre el terreny dues tècniques de recerca qualitatives emprades pels antropòlegs i pels sociòlegs: la observació i l'entrevista biogràfica. A11
A12
A15
B1
B3
B9
C3
Conèixer les bases principals de les metodologies qualitatives i quantitatives d'investigació. A11
A12
A15
B1
B3
B9
C3
Saber per què serveixen i quins avantatges i inconvenients presenten en el nivell operatiu tècniques de recerca com l'observació participant, les entrevistes en profunditat o l'elaboració d'històries de vida. A11
A12
A15
B1
B3
B9
C3
Analitzar com es poden instrumentalitzar els conceptes teòrics i els procediments metodològics apresos en l'estudi dels problemes socials contemporanis, de la marginació social i de la interculturalitat. A11
A12
A15
A16
B1
B3
B9
C3

Continguts
Tema Subtema
Bloc 4 del mòdul: Bases Fonamentants de l'Educació Social:

Sociologia i antropologia social
1. Nocions bàsiques de sociologia i antropologia social.
2. Valors socials i jurídico-polítics.
3. Grups ètnics i culturals a Espanya.
4. Marginació social.
Bloc temàtic I: L'antropologia social i la sociologia. Conceptes generals.
1) L'objecte d'estudi de l'antropologia. L'Antropologia Social en el context de les Ciències Socials. Les diferents formes de descobrir i entendre els "altres". Etnocentrisme, racismei relativisme cultural. Alguns conceptes fonamentals de la disciplina: cultura i societat, enculturació i aculturació, etnocentrisme i relativisme cultural. Etnografia, etnologia i antropologia. L'antropologia de les societats complexes.
2) L'objecte d'estudi de la Sociologia. La Sociologia en el context de les Ciències Socials. L'acció social: definicions, fonaments normatius i fonaments ideals i simbòlics. Interacció social i vida quotidiana. Cultura, civilització i ideologia. Socialització, conformitat i desviació. L'anàlisi sociològica de la realitat contemporània.
Bloc temàtic II: Aproximació als mètodes i a les tècniques d'investigació social en antropologia i sociologia. 1) Antropologia i investigació. Les perspectives emic i etic. Les metodologies qualitativa i quantitativa d'investigació en Antropologia social. El treball de camp i l'observació participant. Les entrevistes etnogràfiques en profunditat i les històries de vida. El mètode comparatiu. Problemes i dificultats en el procés d'investigació antropològica.
2) Sociologia i investigació. Les metodologies qualitativa i quantitativa en Sociologia. El treball de camp, les enquestes, les biografies i l'anàlisi històrica. La combinació de la investigació comparativa i històrica. Problemes i dificultats en el procés d'investigació sociològica.
3) Aproximació teòrica i metodològica aplicada a l'estudi dels problemes socials, de la marginació i de l'etnicitat. Minories, pobresa i exclusió. Les noves dinàmiques socials i els nous reptes de la interculturalitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis
25 0 25
Estudis previs
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis
15 0 15
Seminaris
6 0 6
Debats
4 0 4
Treballs
8 0 8
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
1 0 1
Proves pràctiques
9 0 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'assignatura només es preveu com a activitat d'aquest tipus la lectura, per part dels alumnes, d'alguns textos introductoris (a part de les lectures recomanades per a cada bloc temàtic) relatius a certes fonts originals del que més endavant constituirà el pensament antropològic modern.
Sessió Magistral Consisteix en l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquests continguts s'estructuren en dos blocs temàtics principals, que inclouen la presentació de les perspectives antropològica i sociològica sobre la matèria tractada.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor.
Estudis previs Anàlisi de documents audiovisuals: Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel·licules o documentals, proposats pel professor. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de l’Educació Social.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d'articles i documents de forma autònoma per part de l'estudiant.
Seminaris Consisteixen en diferents sessions vinculades a les pràctiques de l'assignatura. Es tracta de sessions de caire teòric, de presentació, per part del professor, de dues tècniques de recerca qualitativa: l'observació i l'entrevista biogràfica. Els estudiants hauran d'operativitzar aquests coneixements efectuant dos treballs sobre el terreny.
Debats Es preveu la possibilitat d'endegar algun debat a l'aula, que incentivi la discussió i la reflexió sobre alguna problemàtica social o cultural d'interès. Els documents audiovisuals poden ser una bona eina de motivació en aquest sentit.
Treballs Els estudiants hauran de realitzar, individualment, dos treballs de pràctiques (un d'observació i un altre d'entrevista biogràfica), en els quals es valorarà la incorporació de coneixements adquirits sobre el procés i la metodologia d'investigació. Caldrà que preparin, així mateix, la ressenya d'una monografia etnogràfica. Es tindrà especialment en compte l'esforç de comprensió, síntesi i valoració crítica del text.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Estudis previs
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: a) Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. b) Intercanviar informació, opinió i coneixements. c) Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. d) Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. e) Assessorar en la recerca d’informació. Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Eventual proposta d'exercicis puntuals durant la presentació dels diferents temes.
Orientativa
Estudis previs Eventual proposa d'exercicis puntuals durant la presentació d'algun document audiovisual o posteriorment a una pel·licula per comentar.

Orientativa
Resolució de problemes, exercicis Eventual proposta de problemes puntuals a resoldre durant la presentació dels diferents temes, o a propòsit d'alguna lectura.

Orientativa
Seminaris Les pràctiques de l'assignatura s'adrecen a l'aprenentatge de dues tècniques qualitatives d'investigació social: l'observació d'una banda, i les entrevistes d'orientació biogràfica d'una altra. Els estudiants hauran de realitzar individualment una pràctica de camp i un treball escrit sobre cadascuna, segons les orientacions donades a les sessions presencials i ajustant-se al calendari de lliurament previst. La nota mitjana de les dues pràctiques: 30% de la qualificació final.
Debats Eventual proposta de debat col·lectiu i guia pel professor a partir d'algun tema concret, de una pel·licula, d'alguna notícia recent, etc. Orientativa
Treballs L'alumne haurà de realitzar la ressenya d'un d'aquests dos llibres:
-Mallart, Lluís (1992) Sóc fill dels Evuzok. Barcelona: La Campana.
-Barley, Nigel (1989) El antropólogo inocente. Barcelona: Anagrama.

Valor: 20% de la nota final.
Proves de Desenvolupament Eventuals proves de desenvolupament en funció de la valoració general del procés d'ensenyança-aprenentatge.
Orientativa
Proves pràctiques Eventuals proves pràctiques en funció de la valoració general del procés d'ensenyança-aprenentatge.
Orientativa
Altres

La part qualitativament més important de l'avaluació de l'assignatura es basarà en la realització d'un examen, on l'estudiant caldrà que demostri l'aprenentatge i la comprensió dels continguts impartits.


Valor: 50% de la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació, tal com han estat fixats amb antelació, poden variar d'un curs per l'altre en funció dels resultats i de la valoració general del procés d'ensenyança-aprenentatge. Així, per exemple, una possibilitat alternativa és la realització sense variacions de les dues practiques i els dos treballs corresponents (amb un valor de 40%) i d'un treball més complet sobre una de les monografies esmentades o una altra (amb un valor de 60%), que inclogui no només la síntesi i valoració del contingut sino també una aportació teòrica per part de l'alumne a partir de les lectures recomanades (bàsiques de cada bloc temàtic) i complementàries (dossier de lectures).


Fonts d'informació

Bàsica

CARDÚS, S. (coord.) (1989), La mirada del sociòleg. Barcelona, UOC / Pòrtic.

COMAS, Dolors; PUJADAS, Joan J.; ROCA, Jordi (2004), Etnografia. Barcelona: Editorial UOC.

EMBER, C. R. i EMBER, M. (1997), Antropología cultural. Madrid, Prentice Hall.

GIDDENS, A. (1998), Sociología. Madrid, Alianza.

HARRIS, M. (1997), Nuestra especie. Madrid: Alianza.

HARRIS, M. (1998), Introducción a la Antropología general. Madrid: Alianza.

KOTTAK, C. P. (1999), Antropología. Una exploración de la diversidad humana con temas de la cultura hispánica. Madrid, MacGraw Hill.

LLOBERA, J. R. (1999), Manual d’antropologia social. Estructura i evolució de les societats humanes. Barcelona, UOC / Pòrtic.

MACIONS, J. J. i PLUMER, K. (1999), Sociología. Madrid, México..., Prentice Hall.

Complementària

ÁLVAREZ-URÍA, F.; ALONSO, L. E. [et. al.] (1995), Desigualdad y pobreza hoy. Madrid, Talasa.

ANDER-EGG, E. (1990), Técnicas de investigación social. México, El Ateneo.

ANGUERA, M. T. (1985), Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid, Cátedra.

BARTH, F. (comp.) (1976), Los grupos étnicos y sus fronteras. México, F.C.E.

BARTOLOMÉ, M. A. (1997), Gente de costumbre y gente de razón. Las identidades étnicas en México. México, Siglo XXI.

BEALS, A. (1987), Antropologia cultural. México, Pax-México.

BEATTIE, J. (1974), Otras culturas. México, F.C.E.

BECKER, H. S. (1964), Los extraños. Sociología de la desviación. Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.

BELTRÁN, M. (1991), La realidad social. Madrid, Tecnos.

BERGER, P. (1986), Invitació a la Sociologia. Barcelona, Herder.

BERGER, P. i LUCKMANN, Th. (1988), La construcció social de la realitat. Barcelona, Herder.

BESTARD, J. i CONTRERAS, J. (1987), Bárbaros, paganos, salvajes y primitivos. Una introducción a la Antropología. Barcelona, Barcanova.

BOHANNAN, P. i GLAZER, M. (1993), Antropología. Lecturas. Madrid, McGraw-Hill.

BOUTHOUL, G. Historia de la sociología. Barcelona, Oikos-tau.

BRETON, R. (1983), Las etnias. Barcelona, Oikos-Tau.

BRIONGOS, M.; HERNÀNDEZ, F. i MERCADÉ, F. (1983), Sociologia d’avui. Barcelona, Teide.

CEINOS, P. (coord.) (1990), Minorías étnicas. Barcelona, Integral.

CHINOY, E. (1980), Introducción a la sociología. Barcelona, Paidós.

CORCUFF, Ph. (1998), Las nuevas sociologías. Madrid, Alianza.

CRESSWELL, R. i GODELIER, M. (1981), Útiles de encuesta y de análisis antropológicos. Madrid, Fundamentos.

FICHTER, J. H. (1982), Sociología. Barcelona, Herder.

FREILICH, M.; RAIBECK, D. i SAVISHINSKY, J. (1991), Deviance. Anthropological Perspectives. New York / Westport, Connecticut / London, Bergin and Garvey.

FRIGOLÉ, J.; NAROTZKY, S. [et. al.] (1983), Antropologia d’avui. Barcelona, Teide.

FRIGOLÉ, J.; ROIGÉ, X. [et. al.] (1995), Antropología Social. Barcelona, Proa.

GABARRÓN, L. i HERNÁNDEZ, L. (1994), Investigación participativa. Madrid, C.I.S.

GARCÍA FERRANDO, M.; IBAÑEZ, J. i ALVIRA, F. (comp.) (1989), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid, Alianza.

GARVÍA, R. (1998), Conceptos fundamentales de Sociología. Madrid, Alianza.

GEERTZ, C. (1989), La interpretación de las culturas. Barcelona, Gedisa.

GINER, S. (1989), Sociología. Barcelona, Península.

GODELIER, M. (1990), Lo ideal y lo material. Madrid, Taurus.

GUASCH, O. (1997), Observación participante. Madrid, C.I.S.

HAMERSLEY, M. i ATKINSON, P. (1994), Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós.

HANNERZ, U. (1986), Exploración de la ciudad. México, F.C.E.

HARRIS, M. (1987), El desarrollo de la teoría antropológica. Madrid, Siglo XXI.

IANNI, O. (1998),

Teorías de la globalización.

México, Siglo XXI, pàgs. 59-73 i 135-173.

LEWIS, O. (1985), Antropología de la pobreza. México, F.C.E.

LIENHARDT, G. (1966), Antropología Social. México, F.C.E.

LOMNITZ, L. (1985), Cómo sobreviven los marginados. México, Siglo XXI.

LOWRY, R. P. (1974), Social Problems. A Critical Analysis of Theories and Public Policy. Lexington, Massachusetts, Toronto, London, C. Heath and Co.

LLOBERA, J. R. (ed.) (1988), La Antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama.

LLOBERA, J. R. (1990), La identidad de la antropología. Barcelona, Anagrama.

MAESTRE, J. (1976), La investigación en Antropología social. Madrid, Akal.

MAIR, L. (1994), Introducción a la antropología social. Madrid, Alianza.

MATZA, D. (1981), El proceso de desviación. Madrid, Taurus.

MAUSS, M. (1991), Sociología y antropología. Madrid, Tecnos.

MERCIER, P. (1976), Historia de la Antropología. Barcelona, Península.

MILLS, C. W. (1997), La imaginación sociológica. México, F.C.E.

MONREAL, P. (1996), Antropología y pobreza urbana. Madrid, Los libros de la Catarata.

MORALES, J. i ABAD, L. V. (1997), Introducción a la Sociología. Madrid, Tecnos.

PARSONS, T. (1982), El sistema social. Madrid, Alianza.

PRAT, J. i MARTÍNEZ, U. (1996), Antropología de los pueblos de España. Madrid, Taurus.

PRAT, J. i MARTÍNEZ, A. (eds.) (1996), Ensayos de Antropología cultural. Homenaje a Claudio Esteva-Fabregat. Barcelona, Ariel.

PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid, C.I.S.

PUJADAS, J. J. (1993), Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos. Madrid, Eudema.

PUJADAS, J. J. (coord); COMAS, D.; ROCA, J. (2004), Etnografía. Barcelona, Editorial UOC.

RADCLIFFE-BROWN, A. R. (1975), El método de la Antropología Social. Barcelona, Anagrama.

ROSSI, I. i O’HIGGINS, E. (1981), Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona, Anagrama.

ROCHER, G. (1976), Introducción a la Sociología general. Barcelona, Herder.

SAN MARTÍN, J. (1992), La antropología. Ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona, Montesinos.

SAN ROMÁN, T. (1989), Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Barcelona, Fundació Caixa de Pensions.

SAN ROMÁN, T. (1994), La diferència inquietant. Velles i noves estratègies culturals dels gitanos. Barcelona, Serveis de Cultura Popular / Altafulla.

SCARDUELLI, P. (1977), Introducción a la Antropología Cultural. Madrid, Villalar.

SCWARTZ, H. i JACOBS, J. (1984), Sociología cualitativa. México, Trillas.

SHALINS, M. (1984), Las sociedades tribales. Barcelona, Labor.

SHAPIRO, L. (ed.), (1975), Hombre, cultura y sociedad. México, F.C.E.

SMELSER, N. J. i WARNER, R. S. (1990), Teoría Sociológica. Análisis histórico y formal. Madrid, Espasa-Calpe.

TYLOR, S. J. i BODGAN, S. J. (1992), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.

ULIN, R. C. (1990), Antropología y teoría social. México, Siglo XXI.

WOLF, E.; MITCHELL, C. [et. al.] (1990), Antropología social de las sociedades complejas. Madrid, Alianza.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA/11081103

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
EDUCACIÓ MULTICULTURAL/11081209

 
Altres comentaris
L'assignatura tracta d'assentar unes bases introductòries mínimes sobre què és l'antropologia, què és la sociologia, què fan els antropòlegs i què fan els sociòlegs. Què estudien i com ho fan. Des d'aquesta plataforma, els fonaments conceptuals i metodològics que s'imparteixen han de ser un bon suport al camp d'estudi i d'intervenció laboral propis de l'Educació social.