Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Conèixer l’estructura bàsica i les competències dels Serveis Socials, així com el marc legislatiu que els regula. |
A4 A7
|
|
|
Iniciar en el coneixement de les problemàtiques socials, familiars, laborals i assistencials. |
A7
|
|
|
Conèixer les dimensions pedagògiques de l'educació permanent. |
A3
|
|
|
Diferenciar entre participació, educació popular i paternalisme. |
A8
|
|
|
Identificar els principals debats epistemològics i teòrics que fonamenten les teories i la praxis de l'educació contemporània. |
A3
|
|
|
Comprendre la contextualització històrica i social, l'origen i l'evolució de les institucions educatives més rellevants de la cultura occidental contemporània. |
A1 A3 A7
|
|
|
Conèixer els factors socio-culturals, mediambientals i ergonòmics que condicionen el desenvolupament de les teories i la pràctica de les institucions contemporànies de l'educació. |
A8
|
|
|
Conèixer els principals agents educatius, la seva evolució històrica, el seu marc d'actuació, en relació amb les TICE, en el context de la postmodernitat i la globalització. |
A1 A2
|
|
|
Identificar les principals institucions educatives formals i no formals d'Europa, Espanya i Catalunya i les seves polítiques d'intervenció socioeducativa. |
A2 A4
|
|
|
Realitzar experiències educatives pràctiques que enriqueixin la formació com a futurs educadors socials. |
A7
|
B1 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B12
|
C4
|
Elaborar, dissenyar, exposar i comunicar a l'aula un tema del programa utilitzant procediments tradicionals i tecnològics. |
A20 A21
|
B1 B2 B3 B4 B7 B14
|
C2 C5
|
Aplicar el mètode de treball en grup cooperatiu, pel desenvolupament de tasques de recerca i aprenentatge.
|
|
B5
|
|
Utilitzar les TIC per a la recerca d'informació i documentació, les exposicions i les tutories no presencials. |
A20
|
|
C2
|
Valorar l´anàlisi crític, la reflexió lògica, l´observació i la creativitat com estratègies de millora de la qualitat de les teories i les institucions educatives. |
|
B3 B6 B18
|
|
Apreciar el valor de les Teories de l'educació en el compromís d'assolir una educació interessant, activa, participativa solidària i alliberadora. |
|
B6 B16 B18
|
|
Reconèixer el valor de les teories de l'educació en la millora dels processos de desenvolupament comunitari, la interculturalitat, la convivència ciutadana i comunitària i els processos de gestió i mediació de conflictes. |
|
B6 B16 B18
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 6 del mòdul: Bases fonamentants de l'Educació Social:
Teoria i Institucions Contemporànies de l’Educació
|
1. Conceptes i fonaments de l’educació
2. Teories contemporànies de l’educació
3. L’escola nova
4. Educació infantil
5. Altres moviments (Escoles llibertàries; Educació alliberadora; Escola del treball i escola socialista)
6. Evolució del sistema educatiu espanyol
7. Característiques generals de la segona meitat del segle XX: canvis socials i canvis educatius
8. L’educació no formal
9. Agents educatius que intervenen en el desenvolupament de l’infant del Segle XXI
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
12 |
14.4 |
26.4 |
|
Sessió Magistral |
|
100 |
150 |
250 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
45 |
67.5 |
112.5 |
Estudis previs |
|
25 |
50 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
35 |
70 |
105 |
Seminaris |
|
8 |
16 |
24 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
60 |
0 |
60 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
15 |
0 |
15 |
Proves pràctiques |
|
10 |
0 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple. |
Sessió Magistral |
Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. Per les característiques del bloc que ens ocupa, aquesta és una de les activitats que ocuparà més temps al llarg del curs. |
Resolució de problemes, exercicis |
Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Estudis previs |
Anàlisi de documents audiovisuals: Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel•lícules o documentals, proposats pel professor amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de l’Educació Social. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Seminaris |
Consisteix en el treball en profunditat d’un determinat tema, amb l’aportació de documentació per part de tots els membres del grup, si és possible. El professor és qui dirigirà el seminari. |
Debats |
Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor. |
Treballs |
Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
Estudis previs |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor.
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
- Etc.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
Estudis previs |
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
Seminaris |
|
|
Debats |
|
|
Treballs |
|
|
Proves de Desenvolupament |
|
|
Proves pràctiques |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral). |
Bàsica |
|
Teoria i Institucions Contemporànies de l’Educació
-
COLOM,J.A. i MELICH, J.C. (1994): Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la educación. Paidós. Barcelona
-
COLOM, Antoni, BERNABEU, José Luis, DOMINGUEZ, Emilia i SARRAMONA, Jaume (1998): Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Ed. Ariel. Barcelona
-
DELORS, Jacques (1996):Educació: Hi ha un tresor amagat a dins. UNESCO. Barcelona
-
DIVERSOS AUTORS (1996): Vers l’escola nova. Col.lecció Rosa Sensat. Ed. Eumo. Vic
-
FUENTES GOYANES, Enrique (1998): CD. Quadern de viatge.Ed.Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili. Ed.ICE. Tarragona. (Per PC-Windows)
-
GALBRAIT, J.K. (1987): La era de la incertidumbre. Ed.Plaza y Janés. Barcelona
-
HABERMAS,J. (1986): Ciencia y técnica como ideología. Ed.Tecnos. Madrid
-
IYANGA PENDI, A. (1998): La educación contemporánea. Teorías e Instituciones. Col. Universidad. Ed.Nau llibres. Valencia
-
JORDAN SANTAOLARIA,J.A.(1998): La educación intercultural
-
JUIF, Paul, LEGRAND, Louis (1980): Grandes orientaciones de la pedagogía contemporánea. Ed.Narcea, S.A. de ediciones Madrid.
-
LYOTARD,J.F. (1984): La condición postmoderna. Ed. Cátedra. Madrid.
-
NOGUERA ARROM, Joana (1995): Cuestiones de antropología de la educación. Ed. CEAC. Barcelona.
-
VALERO IGLESIAS, L.F. y otros. (1995): Como hacer proyectos pedagógicos participativos. Ed.Angle.
-
VALERO IGLESIAS, L.F. (1992): Aproximación a una educación en valores. Ed.PPU. Barcelona |
Complementària |
|
|
|